Ister är vidrigt
Fick äckelillamående efter gårdagens isterkalas. Bomullsmjukt fett mellan sega hinnor som knappt gick att kapa med kniven. Tugga fort, svälja och tänka på annat.
Imorse hackade jag det frusna istret innan jag stekte det bredvid köttfärsbiffarna. Smakar bättre väl saltat men fick samma reaktion som Skaldemans köttfärslimpa för en månad sen. Otroligt mäktigt. Äckelmätt i 4-5 timmar och osäkert om klumpen stannar i magen.
Men det gjorde den. Måste prova fler recept-t.ex äggmjölk. Dags också och söka rätt på en räknehjälp på nätet så att proportionerna blir rätt. Någon som har tips?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du åt alltså ister som det är? Varför då?

Tror nog du kan ta det lite lugnare, du ska ju inte sitta och tvinga i dig sånt som känns äckligt.
Men snälla nån! Varför pressar du i dig mat som du äcklas av…?? När det finns så mycket gott att äta inom LCHF! Gillar du inte ister; ät det inte!!! Ät en god köttbit med vitlökssmör och bearnaise, eller helstekt lax med ädelostsås, eller ägg med majonäs eller… Jag kan hålla på länge och rada upp god mat! 
Det är inget självuppfyllande i att proppa i sig fett, det kan man få i sig på ett smakfullt sätt.
Ät mat du tycker om istället, livet är för kort för att tvinga i sig äckliga saker. Ister brukar man rena så man får det rena fettet som kan användas istället för smör. Har aldrig hört talas om någon som gjort som du…

Så vitt jag förstått äter vebu ister för att bli av med sin gikt men jag hoppas ändå att det ska kunna lösas utan dessa äckelkänslor. Lycka till!
Grisfett är ingen höjdare. Testa oxtalg istället.
Ät absolut ingenting som kommer från en gris rått. Du kommer sannolikt drabbas av trikiner eller någon annan parasitinfektion.
Att skira fettet ökar hållbarheten tusenfalt, och du slipper hinnor, körtlar och liknande. Det finns artiklar här om hur man skirar fett.

Är inte ister som man köper i paket i afären renat?
Fabricati diem, pvnc!
#8, säkerligen. På vilket sätt, kan man undra.
Av tråden att döma uppfattar jag det som att det är äkta ister som avses.
#7 Med tanke på att det bara är två som drabbats av trikiner i Sverige de senaste tio åren, och då i utlandet, känns du lätt överdriven.
trikiner enligt forskare är väldigt sällsynt. vi jagar och då trikintestar man vildsvin och björn. och det är nog många år sedan det fanns i det vilda så i tamkött borde det väl vara obefintligt. det har testats på grävling och inte där heller har man funnit det.
det blir ju när djur äter djur.
#6 Jag har alltid trott att gikt blir VÄRRE av griskött…. Någon som vet mer om detta?

Dr Mercola, postorderdoktorn, har mycket definitiva åsikter om lämpligheten av att äta gris:
http://search.mercola.com/results.aspx?k=pork
http://search.mercola.com/results.aspx?k=bacon
Man måste regga och logga in för att läsa artiklarna. Trots sin ohämmade amerikanska postorderstil är dr Mercola en mycket bra utgångspunkt för den som försöker äta hälsosamt.
Här är en annan länk som handlar om matlagarna:
http://www.logon.org/swedish/s/p015.html
Susanna Larsson på Ki har undersökt bacon och cancerförekomst:
http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/98/15/1078
[
](http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/98/15/1078)
Jag äter ister för att det är billigt (arbetslös) och för att jag antar att ost höjer mitt insulin. Jag hade ingen aning om hur istret skulle se ut och blev häpen över de stora bitarna direkt från styckningen. Bitarna är så stora att jag förmodar att det är från nötkreatur- inga trikiner.
Dessutom genomsteker jag det.
Griskött har jag inte blivit varnad för speciellt ang gikten.
Men tipset om att skira fram fettet låter bra och konsistensen passar utmärkt som smör förutom hinnorna…
Är det fler än jag som tydligen behöver anpassa sig till fettätandet? Tack för att ni råder mig att äta gott!
Gikttipset från Annika Dahlqvist är att äta ligga lågt med proteinerna och öka på fettet. Därav istret.
Kokosfett är också billigt och nyttigt. Kanske till och med nyttigare.
Hur då nyttigare? Har du någon bra kokosfettleverantör
ister = gris?
talg = nöt?
vebu,
Laurinsyra och MCT (medellånga fettsyror).
Min favoritleverantör av kokosfett är Willys. ICA går också bra, men kostar lite mer.
Tack Mikaelj,
Willys kokosfett är alltså inte i foliepaket förmodar jag, på ica har jag bara sett det kokosfett som tydligen är olämpligt raffinerat.
Skillnaden på talg och ister vet jag inte. Talg spikar vi upp åt småfåglarna.. Får slå upp det.
Jo, det är det i foliepaket. Jag tror inte det är några större skillnader på t.ex. Cocosa och det i silverpaket. Värmen tål det ju garanterat, om det är varm/kallpressat du är bekymrad över.
Men du gör naturligtvis som du vill.
(ister är gris, och talg är nöt.)
Tack för tipset!
Fy för fett fläsk har jag tyckt sedan man i skolan blev tvingad att äta upp fläskbitarna i ärtsoppan. Detta var 1951. Talg låter lika eländigt. Smör kan jag däremot tugga i mig direkt ur paketet. Kokosfett fanns i radiokaka förr i tiden. Men måste man äta det man finner osmakligt..
helvete,
Som kokosfett. Totalt smaklöst. (alltså osmakligt, eller? :-))
Har nu surfat omkring och hittat uppgifter om att vanligt(industrprod) griskött innehåller alltför hög andel omega-6 vilket skulle innebära viss hälsorisk eftersom det ökar inflammationsbenägenheten i bl a blodkärlen.
Undrar smått eftersom jag har 5 kilo grisfett i frysen. Någon som vet?
vebu,
Samma med all sorts kraftfoderproducerat kött, tyvärr. Gräsbetande djur är bäst.

#22 Åhh, radiokaka…
Har inte hört ordet på 50 år! Vad GOTT det var!
Borde inte märg, och därmed även hemmakokad buljong, vara utmärkt mot gikt? Eller tänker jag kanske på förslitningsartros då…*hm*
#27 Märgben är ju underbasrt gott, fick alltid det när min mamma tog rätt på älgbenen och kokade buljoing på dem när jag bodde hemma… ÅH vad gott!!! Nu fick jag ett enormt sug! Och nyttigt! 
vebu; jag tappade nästan hakan när du skrev att du har 5 kg grisfett i fysen!! Snacka om att gå in för det!
Lycka till!
#28: Äntligen ett sug man kan ge efter för med gott samvete!

Jag har skickat efter en ny laddning kokosfett på nätet, himlans god. Har i teet. Det är visst bra mot ledvärk.
När det gäller detta att äta bacon och sånt får jag kväljningar, det är för fett. Eftersom jag är en kratta i köket tycker jag det är svårt att hitta nåt gott. Men lax går ju alltid, och kotletter med bearnais sås. Tänk om man hade en egen kock va, som lagade bara rätt mat, vore himmelriket för mig. Förresten, när kommer det matställen där man kan köpa vår mat? Vem blir först med att servera fetmat i stan tro?
Vem har du beställt kokosfett av, SolKerstin? Du har rätt om kocken, själv använder jag mest stekpannan än så länge.
#29 Tack en lyckönskning kan behövas.
Mikaelj, ska köpa Omega3 på burk för att motverka istret.
Märgbensbuljong låter gott, magma och missaz
Långt ifrån trikiner är ända problemet med rå gris.
Finns en lång rad parasitinfestationer mankan få.
Direkt citerat från engelska wikipedia @ 'pork':
"The pig is the carrier of various helminths, like roundworm, pinworm, hookworm, etc. One of the most dangerous and common is Taenia solium, a type of tapeworm. Tapeworms may transplant to human intestines as well by consuming untreated or uncooked meat from pigs or other animals."
Är jag fortfarande 'lätt överdriven'?
#33 SVA: "Angående gris så är risken att Cysticerkos skulle drabba Sverige relativt liten då Taenia solium inte anses förekomma i Sverige."
Givetvis anser jag att du är överdriven på alla nivåer. Du säger att det _sannolikt_ att man drabbas. Det är inget annat än en lögn om man ser till de fakta jag rotade fram enkelt.
#30 Absolut! Synd bara att man inte bor hemma längre, min mamma är så pysslig och fixar långkok osv. själv har jag ju aldrig tid… Måste säga åt mamma att ringa mig vid nästa älgbuljongskok så jag kan komma och äta märg då! 
När avsåg vår diskussion endast svenskt griskött? Vad jag vet är sverige en ganska stor köttimportör?
Ha i åtanke att även om risken är 1/10 000 blir det en ganska stor risk om man äter gris 4-5 gånger i veckan i 20 år.
Jag är inte överdriven, jag anser snarare att du är naiv. Med tanke på att risken är så liten menar du att den är osignifikant? Det gör inte jag, med hänsyn till konsekvenserna OM man drabbas.
Paralell:
Vad är chansen att en okänd person man raggar upp på krogen lider av HIV? Är det ett argument för att inte skydda sig?
Av fett står jag bara ut med olivolja och smör, ev lite grädde och creme fraiche. Feta kanter på kotletter och annat skulle jag behöva blunda och svälja utan att tugga, orkar inte med konsistensen. Fast det kanske skulle vara positivt att lära sig….
helvete,
Samma här. Det kanske blir mer lättätet om man knapersteker de feta kanterna för sig?

#37 Samma här. Jag kan äta en del, ibland, men överlag är konsistensen för vidrig för mig. Dock tar jag gärna en rejäl klick smör på allt jag äter =)
#37 Jag gillar inte heller sånt så jag håller mig till köttfärs eller lax som är naturligt fett. Allt annat har jag en fet sås till, då behöver jag ingen fettkant.
Jo. Knaperstekta småbitar med flödigt av aioli och litet hederligt kött bredvid. Men om man knapersteker smälter mycket fett ut så det får man äta med sked.
Efteråt känns det bra. Fylld och mätt. Länge. Totalt ointresserad av att äta.
Fast det är olika dagar. Ibland är jag väldigt mätt och nöjd, ibland känns det som innan LC fort småhungrig efter att jag ätit, omättlig.
Känner fler igen det?

Skivor av julskinka viker jag tredubbel med fettet längst in, då slinker det med
Mikalj. Jag knapersteker gärna fläsk, om jag får kasta bort det.
Nää, helt oätligt.