Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4467 ggr
missaz
0

Medborgarförslag om glutamat!

Jag har just varit inne på Östersunds kommuns hemsida och lagt in ett medborgarförslag angående glutamat i maten på förskolor och skolor i kommunen. Detta skrev jag;

_"Att glutamat är skadligt - framför allt för barn, är något som blir mer och mer känt. Detta ämne är t.o.m. förbjudet i vissa länder samt i andra länder förbjudet i skolmat. Enligt mig och många andra är det otroligt att Svenska Livsmedelsverket fortfarande tillåter livsmedelsproducenter att använda sig av detta ämne i så hög grad som det görs idag utan att ens avkräva dem varningstext på produkterna. Vissa matproducenter har uppmärksammat debatten om glutamatens skadliga biverkningar och har tagit bort detta ämne ur sina produkter. Stor heder åt dessa!

Sedan jag uppmärksammade problemet med glutamat och uteslöt det ur vår kost hemma har min äldste son (nu 11 år gammal) blivit av med sin kroniska huvudvärk  som han haft i flera års tid, och alla mina tre barn har blivit märkbart lugnare i humöret, allt endast av denna kostförändring.

Jag vill härmed att det omedelbart förbjuds att servera förskole- och skolbarn mat med glutamat för att skydda dem mot de otroligt skadliga effekterna av detta ämne. Bifogar en länk där mer information om glutamat och dess skadeverkningar finns.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm"_

Vill nu uppmana er andra här på kif att göra samma sak!

Pasi
0

Bra skrivet!

wine
0

direktlänk till ovan

Bra initiativ!

missaz
0

Pasi; Man tackar!

missaz
0

wine; Tack! Om många skickar in medborgarförslag till just SIN kommun kan detta bli bra! (bara kommunpolitikerna fattar allvaret!)

missaz
0

Mer om glutamat och barn;

här,

och här

wine
0

Med all respekt för den svenska mat kulturen, måste jag säger att jag är rätt så förvånad att riskerna med "MSG" är så okänt här.  I Canada (som är negativt påverkad av USAs matkultur - om man kan kalla det för kultur) är det standard för alla kinarestauranger att påpeka vilka rätter (om inte alla) är fritt från MSG.

Och när vi får besök från Canada är dem hur överaskad som helst att folk här köper MSG-tillsats (Aromat, t.ex.) för att har i maten.  Dåligt nog att det inte finns flera matprodukter som annonsera att dem är "glutamat fritt" (som är vanligt nu i NordAmerika) - men att många kryddor oxå använder MSG ("Mexikansk Chili", "Grillkrydda", "Citron Peppar", osv.) gör det svarare.

Som sagt, jag är förvånat att detta ämnet har inte blivit större i sverige.

irrelinn
0

Kanon, som östersundare står jag helt bakom ditt förslag.

fj-100
0

Mitt dotter satt med i skolans matråd och fick dom att sluta med Aromat och Grillkrydda (som barnen vräker på, på de hårda mackorna).

Sen bytte dom husmor och nu är glutamatet tillbaka! 

Sorgligt att en husmor på en skola inte är mer informerad.

Kan man tänka sig att alla vi föräldrar mailar till våra respektive skolor och kräver att detta tas bort?

elin83
0

Bra jobbat!

hoppas att det går vägen. Den enda jag har lycksts omvänds är min samboSkrattande

Sagajo
0

Kan man inte starta ett massmail till SVL? Typ en sida man kan logga in, skriva sitt namn och skicka?

missaz
0

Sagajo; MYCKET bra förslag!!!! Någon som är duktig på att fixa hemsidor…? Själv är jag bara amatörpulare på sådant och vet inte riktigt hur man fixar en sådan lista.

Maia
0

Bra jobbat,Missaz!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

fj-100
0

Nu har jag lämnat in ett medborgarförslag till Enköpings kommungubbar (och tanter), har fått svar att det ska tas upp på nästa möte.

Sedan har jag skrivit till skolverket i samma kommun och bett dom läsa på och ta ställning.

Till sist har rektorn på mina barns skola fått ett mail där jag ber honom prata med husmor om att byta ut så mycket glutamat det går mot bättre alternativ.

Sagajo
0

Jag gjorde ett hastköp i dag, ölkorv från hemköp (deras egen). Var så jäkla hungrig. När jag kom hem såg jag att det var E621 i och blev så jäkla arg att jag mailade dom. Det konstiga är att när man går till deras hemsida så är de sååå "hälsosamma" och har ingen östersjöfisk och jobbar för att vi ska köpa "nyttig" mat. Jag skrev ett ganska argt brev…

[linda-pinda]
0

Jag kommer att skicka ett brev om detta till Göteborgs Stad idag. Har du referenser till påståendet om att vissal änder har förbjudit glutamat? Jag vill gärna bifoga dessa i så fall.

Bra initiativ!

lkn02001
0

TS: är det okej att använda din mall? tyckte det var så bra skrivet!

Caena
0

borde inte typ ;namninsamlingen.se fungera till en sådan?
vet dock inte riktigt hur det fungerar rent praktiskt.. 
men istället för att skaffa en enskild hemsida tänkte jag..

missaz
0

Ikn02001; Om du menar min mall är det helt ok!

Caena; Jo, det borde väl vara bra! Ska kolla på en gång…

lkn02001
0

nu har jag skickat det till Eskilstuna kommun!

missaz
0

Och nu har jag gjort en namninsamling på namninsamling.se, tack Caena för tipset!

Länk till namninsamlingen här

[linda-pinda]
0

#16: Tack för länkarna fj-100!

Jag skulle dock behöva länkar till mer källbetonat material, utöver denna artikel och blogginläggen. Någon som har några sådana referenser?

fj-100
0

Måste bara berätta att en artikel om glutamat nu har skrivits i Enköpingsposten med anledning av att jag har skickat in ett medborgarförslag.

Det är en jättebra artikel där man hänvisar dels till det jag skrev (som Missaz inspirerade till) samt till Organisationen Sveriges Konsumenter I Samverkan som engagerar sig hårt i frågan om glutamat och pekar på farorna med för stor konsumtion av tillsatserna E 620-625.

Artikeln tar även upp konsumentverkets påstående att det " inte finns misstanke om att glutamat i mat skulle kunna ge skadliga effekter" man påstår att glutamat, en aminosyra är en viktig och naturlig del i kroppen som förekommer i blodet, musklerna, fostervätskor och mjölk. "Den är viktig för vårt immunsystems funktion, samt för mag-tarmkanalens funktion och för att förhindra att mikroorganismer tar sig in i kroppen".

Dom påstår ju för sjutton att glutamat är livsnödvändigt!

Nämnden för förskola och grundskola ska senast den 1 december tillsammans med måltidsservice i kommunen behandla medborgarförslaget.

Jag har även fått svar från mina barns rektor att han kommer att ta upp mitt förslag med husmor på skolan att utesluta glutamat.

Det här ligger bra i tiden med tanke på tv-programmet som går nu med Bert och Melker med fler om den urusla skolmaten. Så upp på barrikaderna kära lchf.are!

missaz
0

#26 Underbart att det rör på sig hos dig!!! Finns artikeln på nätet och har du någon länk…? Skulle vara kul att läsa! Här har jag ännu inte hört något angående det medborgarförslag jag skickade in till kommunen och det är ju ändå snart 2 månader sedan….

[linda-pinda]
0

#27 Jag har inte heller fått något svar på det jag skickade in här hemma (typ tre veckor efter dig)… Har inte myndigheter skyldighet att svara inom en viss tid? *besviken* Man får väl ligga på igen!

fj-100
0

#26# Jag försökte länka men man måste vara prenumerant för att få tillgång till nätupplagan.

#27# Dom skickade en bekräftelse via mail ganska snart efter att mitt medborgarförslag kommit in. Men dom gör väl olika i olika kommuner.

missaz
0

#27 På min kmmuns hemsida stod det något i stil med att om den som tar emot ärendet genast kan avfärda det får man snabbt svar, om det däremot ska tas upp kan svaret dröja något. Det ger mig hopp, samtidigt som jag är rädd att ärendet helt enkelt fallit bort…

fj-100
0

Skriv och fråga.

Wildrat
0

#26 Glutamat ÄR livsnödvändigt i kroppen men när man tillför konstgjort glutamat utifrån kan det bli för mycket tex för de som har ADHD. Därför blir de ofta lugnare när man slutar ge dem glutamat-mat. Wikipedia om glutamat.

Dora
0

Ni kan hänvisa till Södertälje Kommun som har redan tagit bort Transfettet och jobbar på att få bort E-tillsatser också.

missaz
0

#32 Det är inte bara de med diagnosen ADHD som kan få för mycket glutamat, det är ALLA som äter det. Kroppen tillverkar själv allt glutamat den behöver och vill inte ha tillsatt mer, absolut inte syntetiskt och i de mängder de flesta får i sig det! Det är otroligt många som mår dåligt av glutamat, framför allt barn är känsliga.

Att det ger direktförgiftning vid ett samtidigt stort intag är bevis nog för att det inte borde få finnas i mat. Det lagras ju dessutom i kroppen, så det BEHÖVS inget stort direktintag för att må dåligt av det, det räcker med den mindre dos många får i sig i princip varje dag.

Mysigt att med andra ord gå omkring och vara kroniskt illamående med huvudvärk och diverse symtom utan att ens veta om varför man mår så! Så var det tidigare här hemma; vi insåg vart felet låg när vi tog bort glutamaten och mådde SÅÅÅ mycket bättre!

missaz
0

Har nu mailat och fått svar. Fick veta att förslaget är inkommet och diariefört. Enligt min mor som tidigare suttit i kommunfullmäktige har man rätt att få sin sak klar för beslut inom ett år(!!!) Otroligt lång tid alltså! Får väl helt enkelt bara vänta och hoppas att det inte tar ett år då….

fj-100
0

Ja, det var lång tid. Hoppas det går fortare än så.

missaz
0

Puffining igen

missaz
0

Asch, puffade fel tråd… provar den andra åxå. =)

Jannepp
0

Förslaget om Glutamatförbud röstades ner i Enköping. Det blir inget förbud

missaz
0

#39 Varför inte då kan man vetkligen undra!?? Usch så illa!

Jannepp
0

Pga av det saknas seriös forskning som visar att det är farligt.

Alla partier var överrens

axelina
0

I Asien där jag nu bor visar man på TV reklam att MSG finns naturligt i många matvaror, tomater tex. och att det inte är farligt att tillsätta konstgjort i maten, dessutom är kvinnan i reklamen höggradigt gravid. GRRRRSkrikandes

fj-100
0

#39# och #41# Jag fick inte avslag utan Nämnden för förskola och grundskola skickade tillbaka förvaltningens förslag till svar på mitt medborgarförslag till nämndens arbetsutskott.

Det blev inget beslut om tillsatt glutamat, däremot en debatt om matens kvalité.

Mitt medborgarförslag kommer att tas upp vid ett senare tillfälle ( i december).

AnnaCathrina
0

Jag lånade din mall och skickade till Flens kommun.

Jättebra skrivet!

Jannepp
0

fj-100.

Enligt ledamöter i båda grupperna så kommer förslaget att skrotas för att istället bli en översyn av skolmaten.

Glutamat är ofarligt och komemr vara kvar. Det finns värre tillsaser

magma
0

Glutamat är inte ofarligt, och i min familjs mat är det inte kvar. Klart det finns värre tillsatser, men varför acceptera det ena bara för att det finns värre? Det blir lite av "En spik i foten" resonemang över det hela…

Jannepp
0

Glutamat är ofarligt. finns INGEN seriös vetenskaplig rapport som säger att det är farligt.

Bar ahysteriska kvinnor som läst kvällstidningar som tror att det är faligt

magma
0

Vilket skitsnack Jannepp. Var det det bästa du kunde komma med?Förvånad 

Det brukar krävas mer än förminskande debatteknik (härskarteknik) för att vinna gehör på det här forumet. Saklig debatt t.ex, kanske något du hört talas om lite vagt någon gång, någonstans?

Om du anser att det är OK att kalla alla här som inte delar dina åsikter om glutamat för "hysteriska kvinnor", så påminner jag dig om att ta en titt på skrivreglerna som gäller både här och på iFokus som helhet. Exakt vad är det som är "bara" enligt dig- hysterin eller kvinnorna?

För egen del så är det enbart mina egna erfarenheter av glutamat som är grunden för mina åsikter, läser sällan eller aldrig kvällstidningar och har aldrig varit hysterisk. Men du kanske kan upplysa mig om hur det känns? Du låter påskina att du är insatt i ämnet, så du kanske kan upplysa oss övriga?

Dock kan jag upplysa om att om du fortsätter att skriva i de termerna som du gjorde i #47, så kommer din tid här att bli kortvarig. Däremot är du, precis som alla andra, välkommen in i alla diskussioner så länge personliga påhopp och uttryck för förringande fördomar utesluts.

Maia
0

#47 Vi brukar generellt inte på det här forumet använda oss av diskriminerande omdömen av den typ som du gör. Det ingår i sajtens regler, som du själv har accepterat för att bli medlem.

Om du önskar föra fram åsikten att det finns folk som är felinformerade gällande glutamat, på grund av att kvällspressen har en stark tendens till sensationsjournalistik så finns det välmodulerade sätt att formulera denna åsikt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

#47 Skärp dig!!! Med den form av argument du använder dig av kan man misstänka att du själv egentligen inte vet ett dyft om tillsatser i mat eftersom du inte har något bättre att komma med än "hysteriska kvinnor."

Detta har inget med kön att göra!

Har själv inte läst något om glutamat i NÅGON kvällstidning; har däremot läst både medicin och nutrition på universitetet och genom dessa kurser börjat ifrågasätta, för att så småningom utesluta glutamat ur vår kost här hemma vilket har givit oss ett större välmående. Jag själv och min äldsta son har tex. blivit av med kronisk huvudvärk.

Visst, du kan antagligen kalla det för placebo och vad gäller mig själv skulle man kanske inte skulle kunna bevisa något pga placeboeffekten, men hur förklarar man sonens otroliga förbättring; från huvudvärk i princip dagligen som gjort honom trött och orkeslös till glad, pigg och utan huvudvärk? Jag diskuterade inte glutamatet med barnen; jag tog helt enkelt bort det och hoppsan; de började alla må mycket bättre!

Har du inte bättre argument än att seriös forskning inte gjorts (det finns forskning, men liksom SLV och dess experter påstår att bara den forskning som pekar på fördelar med högt intag av kolhydrater stämmer, så har väl inte forkning kring tillsatser lyfts fram; det är helt enkelt inte ekonomiskt vinstbringande och det skulle ju vara illa om det kom fram att experterna godkänt sådant som man vetat inte är bra i många år!)

Argumentet med hysteriska kvinnor kan jag bara le åt när jag tänker efter… det är så löjligt och så tydligt ett påhopp för att vi kvinnor ska ta åt oss och bli arga; vissa män som inte har så mycket att komma med (fysiskt eller intellektuellt) brukar som bekant tycka att ett bra sätt att få sitt eget lilla jag att kännas större är att försöka trycka ner kvinnor. Alltså ställer jag mig över detta utomordentligt barnsliga påhopp. Det tror jag övriga kvinnor här gör också.

AnnaCathrina
0

Jag har fått svar från kostchefen i min kommun. Han skrev så här:

Tack för ditt mail !

_
Vi har i den livsmedelsupphandling vi nyss genomfört just tagit fasta på dina synpunkter. Vi har ställt krav på att ingen glutamat skall förekomma i de produkter vi i kommunen tillhandahåller våra barn och gamla.
Det innebär att inga produkter köps in som innehåller glutamat. Anledningen är att det är en tillsats som vi bedömer onödig och som på intet sätt påverkar slutprodukten på ett positivt sätt. Man kan väl snarare säga att glutamat tillsätts de produkter som redan från början har en sämre kvalitet än motsvarande annan produkt och som vi nu har tagit bort i de produkter som vi i Flens kommun köper in._

Det känns jättebra att man kan påverka!

lkn02001
0

wow AnnaCathrina!! Fantastiskt!!!!!

missaz
0

#51 Grattis! Underbart att få den responsen!!!! Skrattande Jag blir nästn tårögd av glädje….

magma
0

Verkligen positivt, grattis!!

[linda-pinda]
0

Men vad härligt! Här i Göteborg svarar man tydligen inte på mail och förslag alls, eftersom jag inte har hört ett ljud sedan jag skickade in det till diverse instanser, inkl. kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, i augusti… Dåligt, tycker jag. Jo förresten, en kvinna på konsumentkontoret svarade att frågan inte ligger på deras bord. Nåväl, när energin återvänder tar jag kanske nya tag.