Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3452 ggr
parsley
0

Brownies

Jag rörde ihop en sats low-carb brownies efter följande recept:

Smält 100 g smör och 100 g mörk ckoklad i en kastrull. Rör i 1 dl hackade nötter eller sötmandlar, 2 ägg, 1,5 dl riven kokos och 1 tsk bakbulver. Grädda i 175 grader ca 20-25 min. Använd en liten långpanna klädd med bakplåtspapper. Kakan ska fortfarande vara kladdig när den är klar. Servera små bitar med vispad grädde.

Jämfört med originalreceptet på Brownies har jag bytt ut vetemjölet mot samma mängd riven kokos och helt tagit bort 2 dl socker. Den som vill kan ju söta även low-carb brownies.

Brynhilde
0

Det låter gott! Har bokmärkt för framtida bruk. Kan va bra när det kommer gäster. Alla uppskattar ju inte att mumsa på kött & ost till fikat.Glad

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Pasi
0

Var de goda?Räcka ut tungan

parsley
0

Brownies eller kladdkakor med socker och mjöl är godare, men de är klart ätliga.

matildaas
0

hur många kolhyderater blir det på en sån här sats då :)?

Mona-Stina
0

Det går att räkna ut i minmat.

lenaj
0

De var riktigt goda, mäktigt men gott!Skrattande

Gott med en klick vispad grädde.

[Pennylane1]
0

tar man paranötter, valnötter eller macademia blir det ju lägre kolisar också..

men man blir förvirrad över alla olika uppgifter på nötter. Valnötter står det 4% på påsen jag har, men livsmedelsverket säger att det är 13 medan fineli säger 3,3.

Vem ska man tro på tro på tro på…

lenaj
0

Hade ställt in en bit kaka i kylen, gissa om det bar gott att skära tunna bitar av den när den var kall.Skrattande

Hellis
0

Herregud va gott!

Ok, jag hade en liiiiiten smula socker i, tror jag byter ut det mot kaffelikör och kaffe nästa gång.

Men den blev väldigt smulig, ändå tog ut den efter 10 min redan…

Tack för receptet!

Saintpaulian
0

Denna har jag bokmärkt! Ska definitivt testas till jul.

Hellis
0

Hehe, en lustig knversation utspelade sig just i mitt kök, när sambo kom hem och fick smaka brownies:

Jag: vill du ha mer brownie?
Han: Nä, jag ska äta fil
Jag: Äh, är brownie istället. Det är nyttigare!

Trodde aldrig det skulle vara sant!

(han har müsli i filen)

[Pennylane1]
0

Det borde gå att ta två msk kakao istället för chokladen, enligt  första receptet när man googlar på brownies recept, det är ganska lika för övrigt, lika mycket smör och ägg…  då blir det betydligt mindre kolisar, två msk väger väl inte mer än trettio gram? Borde då bli ca 3-4 gram (enligt fineli) kolhydrater för kakaon i hela kakan.

[Pennylane1]
0

asch det blev inte så himla bra! Men jag måste göra med choklad också för att se om det blir bättre… blev ingen kladdkänsla, kanske gräddade för länge… eller för varmt… har varmluftsugn och körde på 150…  och så är jag inte jätteförtjust i kokosen heller… näää ingen höjdare helt enkelt. Sen tycker jag att stevia inte tål värme… fast det SKA göra det. Inget som jag har gjort som gräddats har behållit någon vidare sötma fast smeten varit alldeles FÖR söt…