Vad gör jag för fel?
Jag har ätit LCHF i två veckor ungefär och trivs jättebra.
Första veckan gick jag ner 2 kg och 4cm i midjan, men nu den andra veckan har jag inte minskat i midjan och gått upp 0,7kg. Jag åt likadant första som andra veckan, vad kan det bero på. Jag har inte så mkt övervikt men har iallfall en 6-7 kg jag vill gå ner innan jag är nöjd.
Jag äter ganska mycket mejeriprodukter, kan det bero på det? Mycket smör, ost, cf, majonäs, grädde och liknande.
En normaldag kan se ungefär ut såhär:
frukost: 2 ägg med majonäs 80% och några baconskivor
Lunch: Omelett med massa ost och liknande i, eller par skivor kött med vitlökssmör
Middag: Oftast kött med blomkål/broccoli/omelett till.
Jag brukar göra en gratäng på broccoli/blåmkål med grädde ost och liknande.
Ibland tar jag en bit brie elle nån annan ost lite senare på kvällen.
Vad gör jag för fel?
Skulle jättegärna vilja ha lite tips!
Det ser bra ut, tycker inte du gör fel. Att vikten inte går spik rakt ner är inte alls ovanligt. Och efter 2 veckor kan man inte göra någon utvärdering. Så mitt råd är att du kör vidare på samma sätt.
Att du bara har några kilon att ta bort kan också göra att det inte går så fort.
Lycka till!
#1 Men varför har jag börjat gå upp igen, kan inte det vara ett teckan på att något jag gör är fel?

Ibland går man ner, ibland upp, det gör man på sockerkosten också. Ställ undan vågen och njut av maten. Jag började gå ner först efter tre månader, för många tar det ännu längre tid. Det är en viktnormaliserande kost, och inte en snabbantning. Så ta det lugnt! Nu när jag väger mig ofta har jag märkt att i två veckor går jag upp ett kilo per vecka, sedan går jag ner lika mycket under nästa två veckorna.
Välkommen och lycka till med kosten!
#2 Saken är den att de där 6-7 kilona som du vill gå ner "innan du är nöjd" kanske inte är några kilon som din kropp vill släppa på. Kanske är du helt normalviktig idag? Den första veckan tappade du vatten och sedan är det en normal viktvariation den andra veckan.
Det finns så mycket som inverkar om du ska gå ner med LCHF (eller andra metoder). Tidigare bantning, hur många kilon du vill gå ner, vad du väger idag, hur lång du är, kön, sjukdomstillstånd, mediciner, stress. Överätning kan också hindra.
Om du känner att du faktiskt äter för mycket kan du välja att registrera din mat under ett par dagar i MinMat. Då kan du se om du ligger högt med kolhydraterna, vilket förstås kan hindra viktnedgång.
Det viktigaste är dock är att inte göra bantningen till ett stressmoment. Ta det lugnt och vänj dig vid maten.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Gick du upp i vikt _och_ i midje-/stussmått? Om du bara gick upp i vikt med bibehållen klädstorlek är risken att det var muskler du fick. Tyvärr.
Tipset är att följa trender snarare än att se hur det varierar från dag till dag. Om du nu känner att du behöver väga & mäta dig hela tiden är det en bra idé att göra en graf av siffrorna så du ser hur kurvorna pekar över tid!
#5 varför är det tyvärr med muskler? Jag tränar ju iofs inte alls så jag vet inte hur jag kunnat bygga dom
. Fast om det är muskler så är jag ju bara glad.
jag väger och mäter mig inte hela tiden, utan en gång i veckan, det måste iallafall jag göra, så jag ser att det går åt rätt håll.

#6 Om musklerna är underdimensionerade, när man börjar med LCHF, så kan dom mycket väl byggas upp, tack vare att kroppen äntligen får de byggstenar den behöver för att "normaliseras", och denna normaliserande muskeluppbyggnad sker även utan träning… så var det för mig, åtminstone… Men vill man ha större muskler än "normalt" får man ägna sig åt styrketräning…
mikaelj:s "tyvärr" i #5 var nog bara lite ironi… i regel vill man ju inte gå upp, men glömmer lätt att muskeluppbyggnad kan ge lite viktuppgång. För det mesta är ju lite större och starkare muskler bara positivt, så det gäller att inte stirra sig blind på vågen. All viktökning innebär inte fettinlagring! Bra, va! 
"still lost in space and time"

#7 Jag känner också igen att musklerna började byggas upp. Det är troligtvis orsaken till min "extrema övervikt" enligt BMI =)
Byt ut en del av osten mot rent fett alt dra ner på osten. Den är ofta en bov i dramat du beskriver, men det är lite tidigt att börja oroa sej efter två veckor. Jag vet av egen erfarenhet att för mycket mejerivaror är effektiva hämmare för viktnedgång.