Glutamatfria kryddor och buljonger
Hej!
Är ganska ny på det här med LCHF-kost och behöver lite infomation.
Var kan man få tag på glutamatfria kryddor och buljonger? Finns det någon närbutik kanske?
Tacksam för svar!!
Kryddor är inga problem - alla vanliga rena kryddor är bra, sen får man göra blandnngen själv. Se upp för grillkrydda, allkrydda, fiskkrydda och allt vad de färdiga blandningarna heter - lusläs innehållsförteckningen.
Buljong är klurigare att hitta. Ibland har de på coop och prisxtra ekologisk buljong från knorr utan glutamat. Har sett något mer märke där också, tror jag. Annars får man bege sig till hälsokosten.

Bong har ju fonder som det inte är glutamat i (hittar det inte bland ingredienserna) och SantaMaria Krav har bl.a. citronpeppar utan glutamat. Finns på ICA.

Man bör se upp med massor av saker i kryddblandningar och buljonger.
Hydrolyserat protein, modifierad stärkelse, jästextrakt, aromer, osv.
Om det finns något i innehållsförteckningen som inte är en krydda, ört eller grönsak: köp inte.

Jag var precis och köpte Herbamare Örtsalt. Enligt innehållsförteckningen innehåller den följande; "Havssalt, selleri, purjolök, krasse, lök, gräslök, persilja, libbsticka, vitlök, basilika, mejram, rosmarin, timjan, kelp (havsväxt som innehåller naturligt jod). "
Det står dessutom att alla grönsaker och örter är ekologiskt odlade!!
Kan detta stämma?! Måste det ju göra. Den luktar misstänkssamt likt "Knorr Örtkrydda".
Den smakar mycket buljong och jag har tänkt att byta ut den vanliga buljongen mot denna. Det kan ju stämma eftersom färsk libbsticka används som buljonggrund.
Vad tror ni?
/Malin

Herbamare är en riktig klassiker som är helt OK.

Toppen. Tack!!!
Nu ska jag göra en gräddig svampsås med herbamare i!
Tjohej vad glad jag blev
.
/Malin
Allting kravmärkt är (än så länge) utan glutamat. Andra ekologiska märkningar tillåter dock glutamat…
Santa Maria har kravmärkt citronpeppar och grillkrydda på påse. Finns i nästan alla livsmedelsaffärer.