Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3654 ggr
Ofelia
0

Kommentera gärna min mathållning!

Hej!

Nu måste jag höra vad ni tror om mina favoritmaträtter, är de bra eller dåliga ur LC synpunkt? Jag försöker hålla mig runt 20 men max 30 g kolhydrater per dag på grund av stora sömnproblem annars….viktnedgången är redan avklarad. Alltså ur ren viktnedgångs synpunkt vet jag det fungerar för jag gick ner 10 kg på kort tid men funderar vidare ur hälsosynpunkt.

Har nämnt min frukostpannkaka i andra trådar men här kommer den igen; 2 msk sojamjöl, 2 ägg , 1msk laktosfri mjölk vispas ihop, steks och pudras med Hermesetas.

Aioli, älskar jag till fredags Tv;n. 1 äggula vispas i hop med 1 dl olja och massor med vitlök samt lite salt i . Aioli äter jag till stekt entrecote eller som dip med blomkål, gurkskivor och räkor till.

Fetaost , äter jag som godis direkt ur kylskåpet.

När suget efter något annat än anmimaliska produkter är starkt äter jag frysta bär med laktosfri vispgrädde.

Annars är favoritmaten, en stekt köttbit(lövbiff, fläskkotlett, entrecote) kryddad med kött o grillkrydda. Pannan vispas ur med vispgrädde o lite soja , Detta får koka ihop lite o den såsen kan jag äta med sked, mums. Lite kokt fryst broccoli och blomkål eller isbergssallad, med gurka, paprika till.

Sockerfri sojamjölk är jag nästan "missbrukare" av! Brukar värma 2 dl med lite grädde i (lite Hermesetas ibland) samt några frysta bär i micron. Jättegott på kvällen eller när man kommer in utifrån en kall dag, och om jag kollar allt rätt så innehåller drinken endast några få kolhydrater!

Försöker lägga in allt i Marias T;s matdagbok på nätet och det ser bra ut men jag tycker det är svårt att få exakt vikt på små "lätta" saker. Vissa saker finns inte heller upptagna där. Som till exemper sockerfri sojamjölk som är en favorit hos mig. På förpackningen står det 0.1 g per 100 gram och i dagboken står sojamjölken för massor med kolhydrater?

Vore tacksam om ni som är vana har lust att kommentera lite, har jag missat nåt?

Margareta
0

Vi brukar säga ibland att det som fungerar är alltid bra och man ska inte "röra en vinnare".
Alltså är det bra om Du tycker att det fungerar.

Det beror på vilken typ av kommentarer Du vill ha.
Du sover bra och Du är klar med din viktminskning och Du är nöjd…

Letar Du något problem är du bara allmänt nyfiken?
Själv avstår jag helt från sötningsmedel och allting som innehåller "smakförstärkare" dvs E??? som finns i bland annat grillkrydda.
Jag är också lite skeptisk till sojaprodukter rent generellt.

Men Du skall inte jämföra Dig med mig eftersom jag är HYPER-känslig… för mig spelar det ingen roll om kolhydraterna närmar sig 10g om de kommer från "fel produkter".
Jag får sug, magknip, förstoppning och andra bekymmer som jag slipper när jag avstår.
När det gäller smakförstärkarna har jag läst mig till att de inte är så nyttiga och avstår dem därför…

Numer pensionär i Nynäshamn

Ofelia
0

Kommentarer vill jag gärna ha för jag hade inte tänkt äta så här "för gott" från början, hade ju bara tänkt gå ner i vikt. Upptäckte ju då detta underbara med sovandet så nu "måste " jag fortsätta ju…..OCH då vill jag ju inte förstöra hälsan på sikt. Under kort tid kan man misshandla kroppen men ska jag äta så här år ut och år in finns kan det ju vara mera riskabelt. Fast visst; jag mår som aldrig förr..

Varför är du skeptisk till sojan? Jag har läst att den är bra om man som jag har klimakterieproblem också. Har du läst något avskräckande om den ?

Sötningsmedel använder jag minimalt(mest som "damm" på pannkakan), och kan lätt låta bli, har aldrig haft något större sötsug, inte ätit godis o så men när jag äter så här mycket kött känns det ibland gott att "bryta" av.

Aha, det var nåt E i kött o grillkryddan? Hade jag ingen aaaning om o jag som älskar såsen som blir av den.

Annars måste jag bara rekommendera de laktosfria mjölkprodukterna; de flesta innehåller färre kolhydrater än vanliga.

Mervi
0

Laktosfria mjölkproduker har jag inte provat, låter ju bra med mindre kolhydrater. Hur är det med fetthalten??? Jag vill ha feta grejerFlört.

Det enda jag vill säga att man skall akta sig för E621-625. Det finns även andra E-nummer som inte är så kul. Massa konstiga biverkningar.

Du kan läsa här om du är intresserad.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tillsatser.htm

magma
0

Hejsan!

Vad jag har läst om laktosöverkänslighet, så är det att den som är laktosöverkänslig saknar ett enzym som gör att de inte kan spjälka ned laktosen till laktas+ en till sockerart som jag inte minns vad den hette.

Därför så har t.ex laktosfri mjölk behandlats och redan genomgått den spjälkningen när den hamnar på butikshyllan, men fortfarande finns lika mycket mjölksocker i mjölken- även om det är delat i två olika sockerarter. Vilket också gör att det har lättare att tas upp i blodomloppet, och det är också därför laktosfri mjölk smakar så sött.

Det var den förklaringen jag fick, när jag undrade på något forum någonstans om man inte kunde använda laktosfri mjölk eftersom den innehöll mindre kolhydrater. Jag vet dock inte om sockret är "ofarligt ur kolhydratsynpunkt" eller ej, dvs om man ska gå efter kolh.innehållet eller det faktum att det innehåller socker fast i annan form än laktos.

Ofelia
0

Njae, den nya laktosfria mjölken är utan laktos och smakar inte sött alls. Tror det är Arlas LÅGlaktos mjölk som är som du beskriver för den smakar sött och konstigt men den är inte laktosFRI heller.  

Helt säker är jag dock inte mer än att Valios mjölk, grädde, filmjölk osv inte smakar sött alls och innehåller få kolhydrater så alltså kan det inte finnas mjölksocker kvar i någon form. När det gäller fetthalten är den precis som annan mjölk, dvs den finns både fet och lätt och vispgrädden är som vanligt.