Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2845 ggr
Maia
0

Lohmanders Café de Paris

Lohmanders har bra färdiga såser där de flesta har lågt kolhydratinnehåll. Café de Paris, däremot har inte det. Där står det på hemsidan att det är 24,2 g kolhydrater/100 g.

Konstigt nog ligger den enda produkt som kan ge de här kolhydraterna under salt och kryddor på innehållslistan. Det betyder att det måste vara väldigt mycket salt och kryddor i såsen för att den ska kunna ha så mycket kolhydrater.

Jag kontaktade Lohmanders och de svarade rappt att de har gjort ett fel i listan med ingredienser; tomaten ska stå högre upp. Och de har nu  ändrat på webbsidan. Och tackar för hjälpen!

Men då kan man ju fundera… Så jag skickade en fråga till:

Om det verkligen ska vara 24.2 gram kolhydrater i såsen är det alltså lika mycket kolhydrater som i ketchup, vilket som bekant är en starkt sötad produkt. Det är tre gånger så mycket kolhydrater i såsen som i koncentrerad tomatpasta. 

Jag undrar om det inte – som i ketchup – ingår en del socker i såsen också om den har så mycket kolhydrater i sig. Kan det vara så att ni missat att ta med någon annan ingrediens?

Jag tror att det finns en hel del blandade produkter ute på marknaden som innehåller både det ena och det andra. Och vi här på forumet kan nog utgöra en ganska stark konsumentgrupp nu när vi börjar synas lite mer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Thyra4
0

Bra gjort. Min man skrev i går till Rydbergs sallader och frågade  varför deras röror måste  innehålla upp till 13 E-nummer. Vi får se om han får något svar. Vad är det vi har stoppat i oss?

Maia
0

Svaret från Lohmanders var att de inte känner till om det finns något extra socker i de ingredienser de anger. De har angivit det som krävs av livsmedelsverket. 

För oss betyder detta att vi får betrakta Café de Paris-såsen som ketchup. Skrattande

[tillbakalutat]

matsmurfen
0

HM!  Man undrar en smula om de ljuger eller om de inte riktigt har koll på receptet….

På Felix tomatketchup står socker före ättika, salt och kryddor, och har mindre kolhydrater än Café de Paris-såsen.  Varken ägg, rapsolja eller smörarom borde innehålla socker….

Lite off-topic i tråden; men finns det inte sockerfri Ketchup?  Fast det kanske inte är av märket Felix?  Det finns i alla fall inte med på deras ketchup-lista här. Bara "mindre socker".

Maia
0

Jag smakade iaf på såsen och den smakade ketchup i min mun iaf. Jag tror att det är tomatpuré först på listan om inte annat.

De skickar ju såsen på analys och får ett svar, så kolhydratinnehållet är säkert rätt. Men undrar precis som du, Matsmurfen, om de har koll på receptet. De kanske börjar fundera nu iaf.

[tillbakalutat]

blodtopp
0

Om man ska fortsätta med ketchup så har Heinz en som har mindre socker i sig i alla fall (17 kolh, istf 24 i den vanliga). Bättre än Felix som gjorde en sockerfri men hade i en massa sukralos istället… Skrikandes

pitch
0

Kan det inte vara så att det är ättikan som drar upp Kh?
Enligt minmat så räknas ättika som en ren kolhydrat, dvs 100 E% kolhydrat. Detta ska man nog även se vinäger som.
Fast så mycket ättika kan man väl inte ha i en Café de Paris…

matsmurfen
0

Enligt SLV har "Ättiksprit ättiksyra 12 %" just 12% kolhydrater, men sen verkar det som om att man räknar kolhydrater olika på Finelli.fi, där står att det innehåller 10% organiska syror, 0,5% sockerater, 0,3% frukost, 0,3% glukos. Inget av dem räknas där som kolhydrater förutom sockeraterna!  Innebär det att vi inte kan tillgodogöra oss de organiska syrorna som energi?!

Tänk, den var lurig…