Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1734 ggr
nobban7
0

Klemenskaka 7 st

Vispa 1 gula, 1 vita och 2 dl grädde var för sig. Lägg 2 gelatinblad i vatten, värm dem sedan (utan vattnet förstås) i en kastrull så de smälter. Blanda det smälta gelatinet med den vispade gulan. Blanda i grädden och 1 msk passerade/mosade hallon. Sist tar man i äggvitan. Låt stå i kylen några timmar. (Tack chapp för receptet)

Mal/mixa 1 dl kokosflingor till mjöl. Rör ca 70 gr rumsvarmt smör med ett ägg och kokosmjölet. Grädda i varm, smord plättlagg i 225 grader ca 8 minuter. Tryck ner de varma kakorna i aluminiumformar. Låt svalna.

Bred hallonfromagen i formarna.

Vispa 1 dl grädde med 1 tsk vaniljpulver. Spritsa runt kanten på kakorna. Fyll med blåbär i mitten. Smält 1 blötlagt gelatinblad med ett par msk vatten och lite citronsaft och skeda över hallonen.

Saintpaulian
0

Har du en bild på kakorna så man förstår hur de ska se ut? Glad

nobban7
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm, jag får väl knappast jobb som fotografSkäms

Saintpaulian
0

Spelar ingen roll att bilden är lite suddig! Skrattande Nu förstår i varjefall jag bättre vad det är för kaka. Den ser mycket smaskig ut! Något för mina arbetskamrater att smaka tror jag.

nobban7
0

Var inte så säker på det, jag har bara testat den på svärfar än och han blev inte direkt överförtjustRynkar på näsan

tror nog att Birgittabakelse i så fall passar bättre till icke-lchf:are (den ser i princip likadan ut) men eftersom maken inte gillar choklad gjorde jag den här till honom

Saintpaulian
0

Vad synd att han inte gillade den efter allt det jobbet!

Mina arbetskamrater är "sockergalningar" ju sötare desto bättre, kanske de tycker att kakorna är för sura… hihi

Ja jag ska i varjefall testa dem till någon födelsedag eller annan högtid.

matsmurfen
0

Hur många blir det?

blodtopp
0

7 stycken. Står i rubriken till å med ;o)

matsmurfen
0

Får skylla på att rubriken är så stor att den går utanför monitorn… ähhh-härm Skäms

blodtopp
0

Tungan ute