Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3379 ggr
iike
0

Jag blir undrande?

Hur kan endel, gå ner ivikt 2-3 kilo i veckan?

Är det så, att de har mycket övervikt eller är det åldern, som gör?

Jag går ner ca 2-5 hekto iveckan, men har inte så mycket övervikt, "bara" 10 kilo.

Som min dotter säger, men Mamma, dina kilon har kommit på flera år, så kan dom inte försvinna på några månader. Visst har Hon rätt, men man vill att det syns någonstansCool

Guggelie
0

Jag har inte gått ner jättemycket i vikt utan snarare cm, mäter du dig runt midjan och liknande? Det är där jag ser resultat.

Wildrat
0

Det är så olika därför att alla är olika. Det finns inga mallar eller regler vid LCHF. Men 2-5 hekto i veckan är ju hur bra som helst, på mindre än ett år har du gått ner dina 10kg och som sagt, det tog mer än ett år att lägga på sig den vikten…

Mät dig istället för att väga dig, eller strunta i det helt och väg dig inte förrän om ett halvår. Satsa på att må bra istället…

Braille
0

Våra kroppar fungerar olika och reagerar på kosten på olika sätt. Omständigheterna runtomkring oss och hur strikt vi äter varierar ju också starkt. Uppmuntra din kropp och den metod som fungerar för dig!

sarag
0

Det är nog mycket ovanligt att någon går ner 2-3 kg i veckan. Första och andra veckan när man tappar vatten kan det gå fort. Men sen när fettet skall av är det nog inte många som är så snabba.

Sen är det nog så att det bästa för kroppen är att tappa långsamt. Tänk bara på sinnet/huden som skall försöka hänga med!

Vad jag kunnat läsa om detta så verkar det som att dom som har mycket övervikt går det rätt fort för i början, sen saktar det ner i takt med att dom fått mindre övervikt.

iike
0

Tack! Ska börja mäta än väga!

Maia
0

Klart att det är olika om man har väldigt mycket övervikt. En del som har mycket övervikt upplever just detta att det rasar av dem under vissa perioder. Andra gånger står det och stampar i ett par månader. Jag själv skulle karakterisera ETT kilo i veckan som ett ras, medan ett par hundra gram är en mer normal viktnedgång.

Annars är det nog mer initialt som man kan tappa ett par kilo, när vatten går ur kroppen. Men då kanske man också ska förstå att det kan vara så att man lägger på sig ett par kilo vattenvikt ibland och inte bli desperat om man gått upp ett eller halvtannat kilo över natten när man varit på kinarestaurang och smaskat glutamat-mat.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

elize-l
0

Visst kan jag rasa ett par kilo i vikt på en vecka men sen står det still i flera veckor så genomsnittsminskningen ligger på 0,5 kg per vecka. =) Hatar platåerna men skam den som ger sig =)

bazz
0

Jag har käkat LCHF strikt ett par månader och har varken gått ner i vikt eller minskat i cm. Har 25 kg att gå ner. Lyckos dig som går ner så fort!!! Allt beror alltså på vad man jämför med…..

ebet
0

har man för många kilon, rasar det lättare. Men det är nog också en sanning med modifikation. Kollar du ditt blodsockervärde? det kan ge värdefull information,

Zepp
0

Jag tror att både du och jag skall vara glada.. dels för att vi inte har så många kilon att bli av med, dels att dessa har smugit sig på oss under en hel del år.. för det tyder på att vi inte är i risksonen för varesig metabolt syndrom eller andra insulin/glukosstörningar!

Förmodligen är det som så att för de flesta med stor övervikt som kommit rätt hastigt lider av någon form av insulinresistens och är på väg att debutera i diabetes!

"Med andra ord, det finns sedan länge ett välunderbyggt vetenskapligt stöd för att kolhydratrik kost stimulerar till högre insulinnivåer, vilket leder till ökad fettlagring, viktökning och så småningom insulinresistens"

Länk!

Själv tappade jag sju kilo och min astma, vid övergång till LCHF men sen har det varit stopp.. jag är inte speciellt strikt heller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wilma42
0

Hej Iike.

Hur går bantningen? Jag läste inlägget om att du inte går ner så snabbt. Du har 10 kg övervikt.

Även jag har 10 kg övervikt och började med bantningen i måndags. Nu har viktraset stagnerat. Kanske ska det inte vara en större nedgång än 1/2 kg i veckan?

Wilma42