Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 2439 ggr
parsley
0

Fin fransk 50-talsomelett

DN:s matskribent Pernilla Tunberger bjuder på en räkomelett till söndagslunch i boken "Lördagsmiddagen och annat om mat, Bonniers 1956"

Häll en vanlig omelettsmet alltså bara ägg som i sista stund vispas helt lätt ihop med salt och peppar i en panna där en klick smör fräser för fullt. Rör lite med gaffelns bredsida på vanligt sätt, lägg sen i strimlor av vanlig grönsallad så det täcker ytan lite lagom och lägg så rensade räkor på denna skönt gröna bädd. Strö lite riven ost över det hela och lägg gärna lock på pannan en knapp minut. Salladen hinner då slakna lite och räkorna bli genomheta medans omelettens undersida får lagom guldgul färg - inte alltför stark värme. 3-4 ägg och 2 hg räkor blir på detta sätt en lunch att minnas.

Maia
0

Underbart! Jag tror att vi skulle kunna fynda "Husmoderns köksalmanack" från 50-talet och hitta massor av underbara recept!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

lizaohman
0

Hm, jag har ju prinsessornas gamla kokbok hemma, ska genast dammsuga den… på recept alltså, dammet skiter jag i :)

kaisakavat
0

#2 *garv*

#0 Låter väldigt gott. Tack för tipset!Glad

Effie
0

#2 prinsessornas kokbok…jag har för mig att jag läste i någon veckotidning - Vi? - på 70/80-talet någon gång. De hade hittat något recept med kungligt ursprung, som de alltid hade på picknick. Det hette Tullgarns-något, och tidningen var tvungen att ändra på receptet, för det var alldeles överdrivet fett; det var nog fett även i den modernare varianten. På den tiden sparade jag definitivt inte på feta recept, men jag undrar ju nu om det är något intressant. Om du nu ändå dammsuger; kan du inte titta efter denna paj eller pudding eller vad det kan ha varit? Om det var i prinsessornas kokbok den stod?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Saintpaulian
0

#4 nu blir jag imponerad!!! kommer du ihåg vad du läste om på 70/80-talet??? wow jag minns inte vad jag läste i förra veckan Förvånad

Effie
0

#5 jag kommer absolute inte ihåg allt jag läste på 70-talet (och inte allt jag läste förra veckan heller) - men just den där rätten fastnade i mitt fettskrämda minne…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jennix
0

Hmm, man kanske skulle ta och leta reda på gamla kokböcker på antikvariat?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

pitch
0

#7 Jag har hittat många bra böcker på antikvariat.

Ibland finns böckerna där och ibland inte…

annamanna
0

Gamla kokböcker är en guldgruva när det gäller recept med riktig grädde och smör. Ren mat utan konstiga tillstser.