Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 908 ggr
gluffgluff
0

Bättre med långsam utfasning av kolhydraterna?

Man läser en del om folk som mår väldigt dåligt och har väldiga omställningsbesvär och olika hälsoproblem. Jag undrar om en plötslig övergång till LCHF kan ge hormonomställningar som är onödigt snabba och svåra för kroppen att hantera. Jag börjar tro att en lite mer långsam övergång skulle vara bättre.

mikaelj
0

Prova och se… det är bara du som kan svara på den frågan.

Jennix
0

Det kan säkert vara olika för olika personer. För min del började jag med fakir direkt och det har funkat bäst alla gånger, eftersom det verkligen tar bort suget och man sen kan klura ut vad man reagerar på. Dessutom har viktnedgången alltid varit garanterad för mig…

Jag har också upplevt att ju mer jag tar bort desto kortare tid får jag omställningsbesvär, fast jobbigare i början med huvudvärk.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

gluffgluff
0

#1 Nej, för mig är det för sent… Jag började över en natt i maj. Och det har gått bra, verkar det som. Var trött i ett par veckor, men annars okej.

Jag vet inte, man hör ju om många med sköldkörtelproblem (du tex), men det kanske oftast inte orsakats av den plötsliga övergången. Det kanske istället är så att de funnits innan och är orsaken att man testat LCHF…

mikaelj
0

Sköldkörtelproblemen orsakas inte av att man går över till LCHF; snarare rekommenderas de som har problem med den (& medicineras) att äta lågkolhydratkost, eftersom LCHF minskar kostens inflammatoriska inverkan.

Jag har ätit ganska lite kolhydrater (i stort sett bara till frukost och lite till lunch) lång tid innan jag gick över till LCHF, och gick sedan över till ~20g/dygn.  Inga som helst övergångsbesvär som huvudvärk/ångest och vad en del råkar ut för.

gluffgluff
0

#4 Javisst, LCHF är ju bra ur en massa synpunkter, bla för att det inte är inflammationsframkallande.

Jag bara spekulerar i om en plötslig omställning kan vara stressande för kroppen på något sätt. Å andra sidan utsätts vi ju för en massa olika stressorer mest hela tiden.

mikaelj
0

Möjligt, men då får du vara i riktigt dåligt skick för att kroppen skall börja producera antikroppar mot din sköldkörtel.  De som har problem upplever de som värst kanske under 1-2 dagar, och sedan kanske de är slöa i en vecka eller två. Jämför med en vanlig influensa.

Det är inget du behöver oroa dig för.

Aniara4
0

Det är definitivt olika för olika människor. För en del är det bättre att må riktigt skit under en kortare tid, för andra blir den korta perioden så jävlig att de helt enkelt inte står ut.

Själv trappade jag ner på kolhydraterna gradvis över flera månader, och det var vad som funkade bäst för mig. Eftersom jag har en sjukdom i botten insåg jag att det skulle bli för tufft med en snabb omställning. Det blev rätt jobbigt ändå, och allra värst när jag drog ner från 100 till 50g kh/dag - då hade jag så mycket mjölksyra i alla muskler att jag knappt kunde lyfta armarna på flera veckor. Vågar knappt tänka på hur jag hade mått om jag hade "gone cold turkey"!

Doc
0

En smaksak. Men min erfarenhet är att de flesta klarar en snabb omställning utan alltför besvärliga eller långvariga symtom.

dufva
0

Är man frisk spelar det inte så stor roll hur man gör..

Är du typen som lirkar bort ett gammalt plåster eller rycker till och hellre  tar en kortvarig skarp smärta

En läggningsfråga alltså Flört..

GoEd
0

I boken "Life without bread" (på engelska) av Cristian B Allan och Wolfgang Lutz (Österikisk läkare som har använt låg kolhydrat kost i över 40 år i sin praktik) rekomenderar de skarpt (sidan 211) att inte starta med mindre än ca 110g kolhydrater per dag om man är äldre än 45 eller har ett existerande hjärt sjukdom eller immun försvars sjukdom. Som jag forstod det så motiverar de det med viss risk för blod prop och att immun försvaret blir mycket mera effektivt på lag kolhydrat kost. Det skulle vara intressant med en kommentar från Doc (om han har läst boken).

Är man under 45 och frisk så menar de att det går bra att starta direkt med 60g eller så om dagen.

mikaelj
0

GoEd,

"Eftersom immunförsvarit blir så markant förbättrat skall man göra en långsam övergång om man har en autoimmun sjukdom"

Tolkar jag det rätt? (jag tycker det borde vara tvärtom, eller handlar det om att kroppen då skulle attackera sig själv än mer?)

Saintpaulian
0

Omställningsbesvär kan man ju prata om! Jag är trött som om jag hade varit uppe dygnet runt i 2 veckor, mådde så pass illa igår att jag fick kräkas… tror det var lite väl mycket cocosfett i maten.

Men jag klarade det förra gången, så det går säkert nu med. Skönt att det är helg nu så man får vila upp sig och knapra fläsk i fred.