Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 656 ggr
Fia-Lundbom
0

Extra kolhydrater vid träning??

Jag kör nu rätt strikt LCHF i lite mindre portioner, tränar dessutom stavgång 5 ggr i veckan och ridning 2 ggr.

En kostrådgivare gav mig nedan råd. Vad tror ni om det ?

- - -

Om du vet att du ska träna en dag, så vill jag att du ska äta ca 50 gram kolhydrater någon timme eller två innan du genomför fysisk aktivitet. Då tar du ex. 50 gram majs, lite andra grönsaker och gärna makrill eller tonfisk eller annan proteinkälla.en avokado som fettkälla. mosa avokadon och blanda ihop allt - ät! Dessa 50 gram kolhydrater kan vara skillnaden mellan att du går ner i vikt igen.

- - -

Kan det ge viktnedgången en skjuts att äta kolisar innan träning ?

mikaelj
0

Nä. Det är en myt.  Du behöver inte extra kolhydrater för att träna.

Titta i vänstersidan på "Motion & träning". Det har diskuterats en del på sistone.

Aniara4
0

Nej, det behövs inte.  Fast det är ju lite oklart om kostrådgivaren menar 50g kolhydrater eller 50g majs och/eller grönsaker. Visst kan du äta 50g broccoli innan om du vill! Flört Men så mycket majs att du får i dig 50g kh låter som ett garanterat sätt att öka i vikt.

Fia-Lundbom
0

#2 - hm - ja undra vad han menar.. det var ju lite oklart..

Men han menar ju på att kolisarna kan göra att  viktnedgången ökar.  Nu har jag ju gjort ALLT för att undvika dem..

BLir lite förvirrad.Obestämd

mikaelj
0

Din kostrådgivare har fel om han hävdar att du behöver kolhydrater. Punkt.

Fia-Lundbom
0

Åkej - tack!

Då fortsätter jag skippa dem i framtiden också Glad

Staffan-i-Uppsala
0

Min gissning är att det där med kolisarna handlar om att de som går på glykogen i stället för fett behöver kolisar i samband med träning för att inte börja bryta ner de muskler de nyss byggt upp. Antingen förstår din kostrådgivare inte vad lchf är, eller så har han blandat ihop korten. Glad