Varför är det så här?
Nu har jag LCHF'at i drygt 3 månader och tycker jag börjar få kläm på detta. Jag äter när magen kurrar och låter bli när jag känner mig ok, även om jag är sugen mellan målet! Då inte sötsugen utan sugen på det mesta, ost, smör, oliver, kallskuret mm.
Räknar inte med minmat.net, utan försöker hålla mig till livsmedel med max 5 g kolhydrater/100g, även om det ibland blir högre. På helgerna fuskar vi gärna med en fruktsallad med vispad grädde och/eller lite mörk choklad.
Jag har vid ett tillfälle räknat ut via en hemsida att jag bör knapra i min en sådär ca 1800 kcal/dag. Igår fick jag ett infall och kontrollerade på minmat vad jag ätit och kom fram till att det blev ca 1200 kcal.
Detta trots att jag åt när jag var hungrig och lät bli när jag är mätt. Det jag åt igår är en helt normal dag så intaget varierar säkert mellan, 1100-1200 kcal/dag om kroppen själv får bestämma. Eller är suget jag jan känna mellan målet eg en undertryckt hungerskänsla jag bör lyssna på? En hungerskänsla jag lärt kroppen att koppla bort i och med att jag i säkert 10 års tid struntat i hungerskänslorna mellan måltider pga att jag inte kunnat äta mer (kolhydratrik mat) utan att gå upp i vikt.
Ska jag TVINGA i kroppen mer mat och på så sätta komma upp i kalorinivå eller ska jag låta saken bero och tro att "det löser sig"?
Som läget är just nu verkar jag sakta men säkert gå upp i vikt! Då känns det inte speciellt lockande att börja ÖKA matintaget!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag tror att vi är många som haft lite problem med hungerskänslor både innan LCHF och efter. Det tar tid innan kroppen och hjärnan fattat allt det här.
Tycker du att du har sug och att du äter för lite, då är det antagligen så. Det kan bli så att kroppen sparar på fettet om den inte känner att den får tillräckligt med mat…
Å andra sidan så är mörk chokladoch frukt sånt som gör att kroppen kan lägga på sig. Äter du frukt eller socker en gång i veckan så har din kropp kanske inte ens ställt om sig till fettdrift.
Det är bara att prova dig fram! :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Skulle rekommendera att testa att äta när suget infinner sig. Ett par ostskivor eller nåt annat litet. Man märker ganska snabbt vad suget handlar om.
Och som Jennix sagt, frukt varje vecka är nog inte det bästa sättet att fasa in sig på LCHF. Testa en månad utan det och se hur det blir.
Jag tror inte att lite fruktsallad med vispgrädde på lördagkvällen de senaste 3 lördagarna gör att jag inte är på fettdrift! Skulle kroppen inte vara omställd skulle jag inte ha så mycket ork jag faktist har när jag anstränger mig fysiskt (och övrig tid också). En normal dag innehåller ca 20 g kolhydrater! Kroppen bör rimligtvis gå på något annat än kolhydrater i dagsläget.
Märkte den helgen då vi fuskade riktigt ordentligt att jag dagarna efter drabbades av övergångsbesvär igen, yrsel och huvudvärk. Den helgen ställde jag helt säkert om till kolhydratdrift igen, eller nära på iaf. 
Om jag inte missminner mig säger Annika själv att ett par frukter i veckan är ok (mängden fruktsallad jag äter motsvarar nog 2 frukter). Men visst kan det vara fruktsalladen som gör att jag sakta smyger upp i vikt. Det låter jag vara osagt!
Ja, jag kanske ska prova att äta när jag är sugen och inte bara när det kurrar i magen! Visar det sig att jag fortsätter att gå upp i vikt tar vi bort fruktsalladen *gråta* och ser vad som händer. FORTSÄTTER jag ytterligare att gå upp i vikt har alla tabeller fel och jag bör ligga på ca 1100-1200 kcal/dag (vilket låter helt orimligt lite!!).
H. Thea
#3 Observera att Annika inte någonstans säger att ALLA kan äta frukt och gå ner i vikt. Det finns dom som kan det, men det är din kropp som är beviset du ska följa. Går du inte ner när du äter frukt, då bör du testa utan frukt.
Å andra sidan kanske du ökar i vikt med muskler, men blir smalare? Man ska itne stirra sig blind på vikten heller.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ok, jag förstår!
Det vore jättesynd att inte kunna njuta av fruktsallad.
Med vikt menar jag inte antalet kg. Har inte stått på en våg sen….hmm….kan det varit någon gång förra vintern?
Med vikt menar jag det som finns var när man spänt musklerna, dvs dallret!
Det är dallret som verkar öka!! Det är dallret jag INTE vill ha, sen är jag inte överviktig även om jag är låååååångt ifrån modellsmal heller.
H. Thea
*burp*
Då har jag ätit lunch…det blev 300 g varmrökt lax (som var RUSKIGT fet *grin*), ca 10 g smör, ca 1 dl cf och en halv tomat….
Nu mår jag lite illa….
Gjorde en kalkyl över matintaget hittills idag:
Energi kcal:
1678,75
Energi kJ:
7015,95
Proteiner:
87,53
Fiber:
1,41
Kolhydrater:
17,14
Vatten:
421,48
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
141,29
Kolesterol:
836,58
E-mättade:
41,07
Mättade:
55,47
F-mättade:
19,88
Vitaminer:
A:
797,35
B1:
0,70
B2:
0,98
B3:
23,69
B6:
1,88
B9:
89,70
B12:
22,48
C:
3,00
D:
34,85
E:
10,09
Mineraler:
Fosfor:
1035,80
Järn:
3,15
Kalcium:
225,30
Kalium:
1550,55
Magnesium:
105,25
Natrium:
629,05
Selen:
87,70
Zink:
1,99
100Gram Turkisk yoghurt, igen
2Gram Flatbröd igen
80Gram Keso färskost 4% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
15Gram Smör 80% fett
120Gram Ägg kokt
290Gram Lax odlad norsk fjordlax
80Gram Crème fraiche 34% fett
15Gram Tomat
Den där laxen gjorde nog sitt till….men FY, vad mätt jag blev!
H. Thea
Måste bara få visa….
La även in gårdagens kvällsmat i minmat.net och detta föll ut:
Energi kcal:
2300,00
Energi kJ:
9610,05
Proteiner:
129,46
Fiber:
3,20
Kolhydrater:
25,78
Vatten:
577,74
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
188,10
Kolesterol:
1049,53
E-mättade:
54,55
Mättade:
83,29
F-mättade:
21,90
Vitaminer:
A:
1079,15
B1:
1,45
B2:
1,43
B3:
34,88
B6:
2,66
B9:
122,25
B12:
24,13
C:
9,05
D:
36,29
E:
11,41
Mineraler:
Fosfor:
1430,25
Järn:
7,15
Kalcium:
255,85
Kalium:
2319,05
Magnesium:
161,55
Natrium:
1325,15
Selen:
107,28
Zink:
9,35
100Gram Turkisk yoghurt, igen
2Gram Flatbröd igen
80Gram Keso färskost 4% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
120Gram Ägg kokt
290Gram Lax odlad norsk fjordlax
80Gram Crème fraiche 34% fett
15Gram Tomat
2Gram Flatbröd igen
20Gram Smör 80% fett
20Gram Smör 80% fett
150Gram Stekt kött nöt/gris ospec.
15Gram Smör 80% fett
20Gram Isbergssallat
25Gram Gurka
15Gram Tomat
2300 kcal!!!
HUR i hela friden lyckades jag med det??? Det måste ha varit laxen igår som gjorde det….det var en STOR bit! Sen en rejäl biff på kvällen.
Detta resulterade i att jag är JÄTTEHUNGRIG nu på förmiddagen! Imorse kände jag mig som vanligt, men lagom jag jag kommit till jobbet var jag lite småsugen så jag glufsade i mig två ostrullar med smörklick och hamburgerkött.
Nyss var jag hungrig IGEN och då slank det ner ett ägg, och en dubbelmacka med ca 20 gr smör mellan.
Nu är det nästa 2 timmar kvar till lunch….
H. Thea
Fortsätter spinna vidare på ämnet…. 
Jag har sen tråden startade börjat äta mer och när jag är sugen. Det har lett till att jag är mer hungrig!
Nu "måste" jag ofta äta 2 mellanmål mellan frukost (kl 6) och lunchen kl 12. För jag blir hungrig annars.
En annan upptäckt jag har gjort är att jag i och med att jag ökat matintaget slutat frysa igen. Det gjorde jag precis när jag började med LCHF. Då blev jag varm och skön, t o m om händerna som alltid varit iskalla. Sedan någon månad ungefär har jag börjat frysa igen och det är nog iom att jag automatiskt dragit ner matintaget. Vid ökningen nu har jag blivit varm o go igen. Jätteskönt!
Så, jag jagar kalorier, uppåt!
Jag försöker att äta mer och mer kaloritätt. Ofta ser min dag ut så här:
Frukost:
1-1,5 dl TY
knappt 1 dl keso 4%
drygt 0,5 dl vispgrädde
2 löskokta ägg
Mellis:
2 st flatbröd + ca 25 g smör
1 kokt ägg
Mellis 2 som ibland infaller:
2-3 Ostskivor + kallskuret och ev smörklick
Lunch:
kött/fisk
ordentligt med Sås/CF
Grönsaker
Mellis:
2 st flatbröd + ca 25 g smör
Kvällsmat:
Som lunchen.
På eftermiddagarna blir jag inte lika hungrig/sugen som på förmiddagarna. Det är ungefär som att jag behöver mer energi på förmiddagen men sen minskar det till em/kvällen.
H. Thea
Thea, då har du hittat din grej där, tycker jag. Att gå mellan 6 och 12 utan mat, det tror jag är för lång tid för dig.
Kör på detta nu om det känns bra! :)
Det verkar så! Precis i början av LCHF-livet upptäckte jag att om jag åt någonting när jag började frysa blev jag varm igen.
Tycker också att 6-12 är lång tid utan mat oavsett vad jag ätit på morgonen.
Något som förbryllar mig dock är att jag de senaste dagarna börjar frysa rejält precis EFTER lunchen. Som nu, innan lunch var jag hyffsat varm, men nu efter en stadig lunch fryser jag. Jag är iskall om händerna och har gåshud på hela kroppen!
Men det kanske ska va så…."Allt" blod kanske är i magen för att ta hand om den goda maten och då blev det inte något över till fingrarna.
H. Thea
jag har haft lite samma sorts problem som du, fryser, lägger på hull runt magen osv. Jag har prövat LCHF nu i 2 år snart och inte gått ner nåt alls.
Brödet är det som är problemet hos mig, nu har jag fått det lite på avstånd, nån Finn Crisp ibland slinker ner. Jag var just och köpte kokosfett som jag tänkte börja använda istället för smör eftersom den inte innehåller några kolisar alls, men desto mer fett.
Jag tror att mitt problem är att jag äter för mycket mjölkprodukter, äter som du Turkisk yoghurt, keso, fil, ost, grädde. Försöker nu skära ner så att jag endast äter grädde och ost till maten. Ska se om det ger nån effekt. Sen äter jag inget rött kött alls förutom nån medwurst-skiva ibland, utan det blir mest fågel och fisk samt en hel del ägg.
Sen har jag börjat skriva in i matdagbok vad jag äter per dag, under eftermiddagen vet man sen hur kvällsmaten ska se ut, om man behöver mer protein eller fett. Jag skulle så vilja att denna kost även verkar på mig, eftersom jag tror på den, och den tycks ju ha verkan på andra som gått ner massor.
Intressant att höra att fler har "samma" problem.
Jag har sen jag skrev inlägget börjat äta mer, vid alla mål. Det tror jag inte är rätt väg att gå, för nu börjar hullet på magen öka igen.
Jag vill INTE gå upp i hull!!!! Då kan jag lika gärna skita i detta och gå mot ett betydligt mer liberalt håll.
Visst, det har bara gått 5 dagar av ökat matintag, men jag märker redan en ökning av magens "daller". Inte mycket, men tendensen finns absolut!!!!
Nu tänker många; "5 dagar? Du måste ha tålamod och man kan inte se viktuppgång på 5 dagar!"
Vi pratar inte kilon här utan hur kroppen känns. Jag märker ganska fort upp och nergångar. Och nej, jag har inte fuskat speciellt mkt på 14 dgr.
Att byta ut TY, keso och grädde på morgonen ser jag itne som ett alternativ! Jag har svårt för varm, lagad mat på morgonen. Kalla stekta ägg har jag provat och det var INTE gott! Tänkte jag skulle prova äggmjölken som många pratar så gott om, men ajg måste införskaffa mig en mixer först. 
Jag ska prova varianten att äta tills jag är mätt och sen sluta äta, vilket leder till att jag äter mindre portioner. Jag ska försöka låta kroppen styra uppåt och neråt, dvs mättnadskänsla och hunger.
H. Thea