Varför mättat fett?
I Lågkolhydratmaten som den presenteras enligt Annika Dahlqvist mfl, görs reklam för en riklig fettkonsumtion. Inte bara det, utan "mättat" fett ska det tydligen vara.
Varför räcker det inte med de fetter man har lärt sig är de nyttiga fetterna: enkelomättade och fleromättade ?
Man framhäver att LCHF-dieten motverkar (botar?) sjukdomar som diabetes, fibro (myalgi?) och mag/tarmproblem (Kolhydrater i Fokus, välkomstinlägget från Margareta.) Och i ett inlägg, Julmat, ser man en tallrik med feta korvar och överkorsade potatisar. Botar sjukdomar Botar sjukdomar och Slipper insulin (eventuellt måste jag nog tillägga.)?
Men skulle allt man lärt sig om hur mättat fett kan skada vara helt fel? Vad sägs om gallstensanfall, som folk brukar få på jul, efter att ha frossat i just mättat fett? Och att mättat fett blir till det farliga LDLP-kolesterolet (Low Density Lipoprotein=ungefär Fettprotein med låg täthet) som smockar igen blodkärlen med risk för hjärtinfarkt och stroke.
Är allt detta bara struntprat?
Japp.
Se Snabbkurs i blodfetter/kolesterol på kostdoktorn.se
De nyttiga oljorna som består av 50% fleromättade fetter, omega 6-fettsyror:
Nyare forskning har visat att ett överintag av omega 6-fettsyror kan ge allvarliga hälsoeffekter och kraftigt bidra till kardiovaskulär sjukdom. Många moderna livsmedel såsom exempelvis margariner och matoljor har en ogynnsam balans mellan omega 3-fettsyror och omega 6-fettsyror.
Sedan kan du kolla upp om vi kan tillgodogöra oss omega 3 i andra källor än djur. Det kan vi inte. Så även rapsolja med en hyfsad halt omega 3 är i själva verket helt fri från omega 3.
LCHF med mättat fett är alltså inflammationsdämpande relativt "normalkost".
Mer läsning i boken "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taube.
Ja det är struntprat. När man undersöker fettansamlingarna i blodkärlen så upptäcker man att de är uppbyggda av enkelomättade och fleromättade fettsyror. Mättat fett återfinns runt magen. Men fettet runt magen orsakas av kolhydrater. Kolhydraterna ger högt blodsocker som ger högt insulin. Insulinet fyller på energilagren, varav det mättade fettet är ett av dem. Insulinet ser också till att lagren inte används i första taget.
Läs "Fett och kolesterol är hälsosamt" så lär du dig hur det verkligen ligger till med fett, kolesterol och forskning.
Gallstensanfall kommer av att gallan använts för dåligt pga fettsnål och kolhydratrik mat. Detta gör att gallan aldrig töms ordentligt och stenar bildas. Sen när man väl äter fett så ligger stenarna ivägen för gallan som ska ut och man får ont. Har man tur följer de med ut. Så gallsten botas med faktiskt bäst med ett kontinueligt högt fettintag.

Egentligen är det naturligt animaliskt fett vi vurmar för.. detta består som regel av hälften mättat och andra halvan av enkelomättat!
Detv e bara som så att med tanke på hur stigmatiserat det mättade fettet är så måste man säga till folk att mättat är nyttigt.. eller iallafall ofarligt.. det finns inga studier som tål granskning som visar några hälsorisker med mättat fett"
"I tidiga studier studerade man ofta effekten på t ex hjärt-/kärlhälsa när försökspersonerna åt mycket "hårda fetter". Eftersom både härdat fett (med transfetter) och mättat fett är hårt slog man helt enkelt ihop dessa två grupper vilket idag ter sig absurt. Med modern forskning visar det sig nämligen att det naturliga mättade fettet inte är farligt men att det är transfetterna som givit alla hårda fetter dåligt rykte. Vissa mättade fetter (SCT och MCT) har t o m visat sig vara bra både för vikten och hälsan."
http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=124
Man kan ställa sig frågan varför något som vi till stora delar själva består av skulle vara farligt.. det är väl snarare byggstenar i kroppen!?
Annat som inte är nödvändigt kan däremot bygga ohälsosamma fettlager!
"De novo lipogenesis is the metabolic route by which mammals convert excessive dietary carbohydrates into fat. Given the prevalence of highly refined carbohydrates in the American diet, this process may play a significant role in the increase in obesity in the U.S. population."
http://www.scienceblog.com/community/older/2001/A/200110712.html
"Myten att hjärt-kärlsjukdomar beror på ett högt intag av mättat fett har nu övertygande avfärdats. Mjölkfett utgörs främst av mättat och enkelomättat fett och framstår inte som hälsofarligt.
I stället kopplas hjärt-kärlsjukdomar till metabola syndromet och ett överintag av fleromättade omega-6-fettsyror från fröoljor. De skadar via metabolisk bildning av eikosanoider och oxidation av LDL. "
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag har haft känning av gallan tre ggr. Första gången tog det fyra dagar innan anfallet gick över och två besök på akuten. Andra gången efter en thailändsk middag. Lite mindre smärta utan besök vid akuten. I august i år började jag med LCHF och när jag hade ätit det strikt i 4 veckor, så åkte jag på semester till Rodos i 14 dagar. En dag där så fick jag jättekänning av gallstensanfall, men efter ca 5 timmar försvann smärtan och väl hemkommen har jag fortsatt med LCHF och inte haft någon känning alls av gallan.

Om du vill ha en liten glimt om vad som i de flesta fall orsakar hjärtkärlsjukdommar så kan du läsa denna rapport från hjärtintensiven!
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år. Sannolikt fanns den där också före infarkten."
http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Och hur går det till då!!??
" Vid alltför hög kolhydratkonsumtion uppstår hos de som är genetiskt betingade för fetma och diabetes höga insulinnivåer samt ett tillstånd som kallas insulinresistens. Höga insulinnivåer leder till ökad fettsyntes i levern från kolhydrater, samt minskat utnyttjande av fett i musklerna för förbränning. Resultatet blir att fett inlagras i vävnader som levern (NAFLD), bukspottkörtelns ö-celler (diabetes), muskulaturen och även i hjärtmuskulaturen (hjärtsvikt), alltså överallt med funktionsförsämring som följd. Enda kausala behandling (behandling av orsaken, inte symtomen) är kolhydratreduktion."
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/search?q=fettf%C3%B6rgiftning
Men vet inte kostexperterna till detta ?? Jo det gör dom men får betalt för att säga något annat det är inga hemligheter hur det går till att få hjärtkärlsjukdom, och felaktig kost är en strakt bidragande orsak!
"Eftersom vi konstaterat att alltför få i debatten bemödar sig att läsa referenserna måste vi citera WF Ganongs »Review of Medical Physiology«: »Thus insulin promotes fat storage in 3 ways; by activating lipoprotein lipase, by inhibiting hormone-sensitive lipase in adipose tissue and by making glycerol phosphate abundantly available for triglyceride synthesis in the fat cells« [5]. Insulinets effekter belyses än tydligare i Guytons lärobok för medicine kandidatundervisningen [6].
Med andra ord, det finns sedan länge ett välunderbyggt vetenskapligt stöd för att kolhydratrik kost stimulerar till högre insulinnivåer, vilket leder till ökad fettlagring, viktökning och så småningom insulinresistens, om än i olika grad beroende på genetisk disposition och graden av fysisk aktivitet. En sådan kost leder visserligen till 5-6 procent lägre LDL-kolesterol [7], men denna riskfaktorförbättring är imaginär då inga unifaktoriella kolesterolsänkande koststudier visat mins-ta inverkan på vare sig hjärtdödlighet eller total dödlighet.
Dessutom finns det flera subklasser av LDL. Med en kol-hydratrik kost fattig på mättat och enkelomättat fett ökar antalet små täta LDL-partik-lar, den starkaste riskfaktorn i apo-B-gruppen av lipoproteiner [8]. Apo-B är i mycket högre grad korrelerat till insulinresistens och därmed kardiovaskulär risk än andra i blodet mätbara riskfaktorer [9]. Detta förklarar varför en fettfattig kolhydratrik kost ökar risken för diabetes och kardiovaskulära händelser trots att LDL minskar. Att insulin dessutom ökar aptiten är likaså välkänt från fysiologin."
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10773%20
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag kan här bara hänvisa till mig själv (de andra har hänvisat till expertisen). När jag började med LCHF i juli var jag inte bara otäckt fet, utan hade också utvecklat diabetes, höga kolesterolvärden och ett ruggigt högt blodtryck…
Vid återbesöket för några veckor sedan fick jag besked att jag nu kan sluta medicinera… Att jag var friskare än sköterskan… Att mina kolesterolvärden var toppen (alltså även det sk. onda som ju borde stigit ytterligare) att blodtrycket var kanon…
Att jag tappat snart 30 kg. i vikt är bara prickarna över ä som i hälsa.
Var inte fettskrämd - jag var det förr, men nu vräker jag i mig mängder av mättade fetter, och mår bara bättre och bättre.

Jag tror alla experter är eniga om att både åderförkalkning och infarkt är inflammatoriska processer.
Undviks bäst genom att undvika det som ökar kroppens inflammationer - t ex högt blodsocker, högt insulin, brist på D-vitamin, överintag av omega 6 samt brist på omega 3. Enkelt va?:-)
Rovdjur som äter sin naturliga kost (borde även gälla människan) får inte åderförkalkning.