Ägg??
Hejsan!
Förr läste man ofta att det var skadligt för kvinnor att äta för många ägg, högst 3 st/vecka. Nu minns jag inte vad det var som var skadligt. Finns det egentligen någon begränsning på hur mycket ägg man kan äta?
Nej. Enbart det egna humöret och magsäckens storlek.

Man tjatar om kolesterol. Fast de har helt fel. Så är så m¨ånga ägg du vill och orkar,.
Jag har väldigt svårt att äta mer än 18-20 ägg/dag, man blir så mätt.

Själv klämmer jag i mig i snitt 5 ägg om dagen och känner mig inte särskilt orolig för kolesterolet,tänk om någon hade sagt åt mig att jag skulle käka 35 ägg på en vecka för 10 år sedan, då skulle man garanterat ha ramlat av stolen!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Idag har jag också ätit 5 st, det brukar jag inte göra men det blev så idag. Det finns inte någon begränsning vad jag vet.

Tack för era svar! Då kan jag lugnt mumsa vidare på äggen! 
Läste nyss att man rekomenderar att inte äta mer än 200mg kolesterol/dag, ett ägg innehåller ca 250mg därav rekomendationen att inte äta fler än tre/vecka.
Som LCHFare bryr jag mig inte om det
Om man äter mycket kolesterol så behöver inte kroppen tillverka lika mycket…
… kroppen tillverkar själv 3g kolesterol/dag.
Om du äter 5g/dag behöver kroppen inte tillverka något kolesterol själv, och gissningsvis hamnar inte de extra 2 grammen i blodet…

#9 gissningsvis? Det låter inte bra…

Jag packade precis ihop årets äggkartonger typ flak. Det blev drygt 40 st. Jisses…snart börjar man väl gala med!
Jag menar att det inte är något att vara orolig för. Det man får förhöjda triglyceridvärden av är socker, eftersom en triglycerid är den minst komplexa fettkedjan som går att bilda. När kroppen måste snabbförpacka blodsocker är det resultatet.
… om jag inte missförstått något. Någon som läst Uffe Ravnskov får gärna göra korrigeringar.

Jag har ätit den här kosten i 5år och konsumerat så mycket kolesterol att jag borde vara självlysande
..
Mitt kolesterolvärde ökade den första tiden men idag ligger det 20% under vad jag hade från början..
Kosten har nästan ingen inverkan på vilket värde man får på provtagningarna eftersom kroppen själv tillverkar så mycket den tycker vi behöver och justerar tillverkningen mot det man får i sig från käket…
Dessutom säger värdet i sig absolut inget om hur vi mår..
Läs gärna Uffe Ravnskovs utmärkta böcker om ämnet (eller kolla hans hemsida)