Uneståhl
Jag vill lära mig meditera är det någon som känner till Uneståhl och var jag kan hitta hans material. Det ska tydligen vara bra…..
Höll på med avslappning/rökavvänjning mm för ca 10 år sedan var helt nöjd, sedan föll det i glömska. För ca 2 veckor sedan hittade jag en ny skiva med honom på biblioteket i Nyköping MåBra träning. Skönt att höra hans sövande röst igen.
Finns säkert poå ditt bibliotek!
Lycka till

jag har lyssnat på en föreläsning med honom för säkert 15 år sen. En facinerande man. Jag köpte ett band som jag använde väldigt mycket under ett par år. Får kanske leta fram det i gömmorna igen.

Jag har hans avspänningsband och använder det periodvis för att gå ner i varv. På mig funkar det. (Å andra sidan fungerar mjuk musik också.)
Tack 
Banden har funnits på Apoteket om jag inte missminner mig…
Numer pensionär i Nynäshamn
En hel det finns att köpa på Adlibris

Jag har i många år praktiserat avslappningsövningar. Lars-Erik Uneståhl´s program är alla tiders och han är ju vida känd för sina övningar. Dock kan jag tycka att det "kan" vara lite svårt att gå in i sig själv och stänga av yttervärlden länge, om man är ovan. De flesta av hans övningar är ganska tidskrävande.
Därför rekommenderar jag att prova ett kortare program som träningsexempel. Läkemedelsföretaget Lundbeck har ett suveränt material som dessutom är helt gratis. Beställes här! Det är framtaget för personer med ångest och oro, men fungerar på oss alla.
Tänk på att stänga av telefoner och hålla ungar & hundar borta. Sitt skönt med båda fotsulorna i golvet och händerna i knäet. Blunda. Man ska inte somna under själva övningen, men man lär sig hur man lättare kommer till ro och kan somna om och när man får problem.
Man kan jämföra avslappning med alla slags kurser. Det går nog tex inte att dreja ett krus vid första kurstillfället, men har man övat 10ggr är chansen rätt stor att man hanterar keramikkursen som man vill. Avslappningsövningar kräver också sin träning ;-)
Och kom ihåg: Skulle Du bli lessen efteråt handlar det bara om att Du försatt Dig i total avslappning och alla spänningar har släppt. Då är jag den första att gratulera.