Korv utan nitrit? Nån som vet?
Personligen så bryr jag mig inte så mycket om det är 1g eller 7g kolhydrater i korven….några få kollisar tar inte död på mig…men däremot kan nitriterna göra det.
Nitrit (E250) ihop med vissa aminosyror ( protein) i sur miljö (magsäcken) kan bilda nitrosaminer som är starkt cancerframkallande.
Även nitrater kan ha skadlig effekt beroende på att de till viss del ombildas till nitriter (av bakterier) i munnen.
Livsmedelsverket skrev i en artikel - " Med nuvarande ADI (Acceptabelt Dagligt Intag) överskrider många det rekommende intaget av nitrit. Men nya säkerhetsbedömningar pågår och det kan innebära om-prövning och höjning av ADI för både nitrit och nitrat."
Jag får uppfattningen att de vill höja ADI för nitrit eftersom många äter för mycket……på vilket sätt skulle det gynna folkhälsan? Hehe
de är allt roliga där!!!!
Jag vill även undvika Glutamat.
Är det någon som
vet nån korv utan dessa skittillsatser?
KRAV-märkt korv, tror jag. Ivf var det så att det inte fick finnas tillsatser men det kan ju ha ändrats.
Nu har jag aldrig ens sett en kravmärkt korv i levande livet, men det var ju en annan femma. 

Sökte på nätet och såg att det faktiskt fanns producenter av krav-korv. Men man får passa sig för numera lär det vara godkänt att märka produkter med "tillverkad av kravgodkänt kött" och liknande även om produkten innehåller skit (ex nitrit) i övrigt.
Kanske dessa? Deras produkter har ivartfall gott rykte.
…eller en annan länk (tjurskallen.se verkar inte fungera? Inte för mig ivartfall.)
Jag tillverkar korv 2 dagar i veckan…anser att det är omöjligt att göra korv som smakar gott och ser god ut..utan nitritSALT..som det faktiskt handlar om
Lovisa
Är nitrit och nitritsalt två olika saker? Eller är det nitritsalt man menar när man talar om nitrit? Vilken funktion har det i korvtillverkning som inte kan lösas med vanligt salt?

Det är nitrit man menar när man säger nitritsalt…det är alltid uppbundet till någon annan atom eller dyl med jonbindning. Alla oorganiska ämnen som binds så kallas salter.
Dock blir det inte mindre farligt för att man lägger till ändelsen -salt. Har personligen gjort korv utan nitrit och den blev jättego även om färgen inte var nåt att hurra för (grå).
Nitrit hjälper som sagt till med färgen men anses också ha en konserverande effekt. Ingen av effekterna är speciellt viktig för mig…inte så viktig iallafall att jag är beredd att få cancer för dem. 
Det finns en tillverkare i Danmark som producerar både pålägg och även bacon nitritfritt och heter Hanegal A/S.Har själv varit i Danmark nyligen och köpt både korvar,bacon och leverpastej som förövrigt smakade alldeles utmärkt utan dessa tillsatser.Hanegals produkter säljs i hela Danmark på alla de större affärerna som tex Kvickly och Fötex.
Det finns en tillverkare i Sverige som har en del nitritfria produkter,Mälarchark.
Köttkorv och fläskkorv brukar tillverkar utan nitritSALT
Förutom att korven blir grå utan nitritsalt så blir hållbarheteten kortare..
Främst i kallrökta korvar så får bakterierna fritt flöde och kan härja fritt utan nitritsalt. En kallrökt korv har ofta en bra temperatur för bakterier att frodas i en rök.
Vill tillägga att de flesta charkuterivaror utöver korv innehåller idag nitritsalt.
Lovisa

Kollade köttkorven och fläskkorven på Willys idag…båda innehöll nitrit.
Pasi…ok då :)
Men köttkorven och fläskkorven som vi tillverkar har bara vanligt salt :)
Loove:
Vilken köttkorv fläskkorv är det du tillverkar?
Hittills har jag inte hittat några korv jag tål, mer än någon enstaka på Lidl. Jag är absolut spekulant om jag hittar korv helt utan tillsatser (vanligt salt är ok).
Jag skulle gärna förvara dem i frys om det behövdes hellre än alla tillsatser.
Idag åt jag korv i skolmatsalen och såg efteråt att den innehöll potatisstärkelse och det är INTE bra för min lilla mage.
Numer pensionär i Nynäshamn

Loove - Du råkar inte ha några bra recept på korv att dela med dig? 
Margareta: Jag jobbar i en liten charktillverkningslokal som tillhör en ICA butik här i Halmstad. Vi skickar det mesta vi tillverkar till den egna butiken och en del saker även till 2 ICA butiker i Varberg. Vi tillverkar allt från prinskorv och falukorv till leverpastej, saltkött, medwurst och ärtsoppa. Ang potatisstärkelse så innehåller den mesta korven potatismjöl eftersom den har en bindande effekt.
Pasi: Bara recept med nitritsalt.. 

loove - inga problem…jag kan låta bli att tillsätta nitrit! 
loove: Synd att jag bor i sthlms-området, "hemlagat" känns alltid bättre då man ändå vet vad som är i "på riktigt" och kan ta ställning till det.
Jag åt korv i skolmatsalen nyligen och det var potatisstärkelse i och den här gången uteblev de negativa reaktionerna.
Kanske det går ibland och när man inte blandar med något annat…
(Åt bara grön sallad och oliver till)
Numer pensionär i Nynäshamn