frukt, hur ofta! ( eller sällan)
Hur ofta äter ni frukt eller bär? vilken är mest ok.
Frukt är godis. Helst inte alls då. Bär är bättre, och då i mindre mängder.

#0 Det är vad man känner för och klarar av. Jag kan inte äta hallon utan att det triggar mitt sötsug. Så för min del är det aldrig, men frukt är inget jag saknar heller.

Skörbjugg….. tänker jag skrämmt…c-vitaminbrist.
Citron då???? är det ok

Jag äter blodapelsiner när det är säsong, för att det är gott. Det kan bli 4-5 st på en vecka, och aldrig mer än en om dagen…
Andra frukter tycker jag inte är gott längre, alldeles för söta… 
"still lost in space and time"
jag är nybörjare, startade i måndags… men jag har hittat denna sida där man kan kolla i stora drag alla livsmedels innehåll… alltså även kolisarna… jag läste något om max 5 kolisar per 100g…

Lite paprika då och då, för att det är gott. (mycket c-vitamin också) Vitkål, det behövs inte alls mycket (om alls), men det kanske känns bättre. Jag tänker i alla fall inte häva i mig en massa sockervatten, bara för att det finns eventuellt en vitaminmolekul i de. Så jag har inte ätit frukt på ett år. Och lever än, och mår bättre än någonsin.
Vill jag 'slå mig lös' Då blir det en liten näve hallon men vaniljgrädde.

ngupa!
Tack vilken bra sida

Helt beroende på vad för mål du har, och som sagt om det söta i sig påverkar dig negativt i att det triggar belöningscentrat. Även söta saker utan kolhydrater såsom sötningsmedel kan för en del ha samma effekt. Själv tycker jag inte alls om söta smaker med vissa undantag… typ rårörda hjortron med vaniljglass :)
Medarbeterare på Kost

Om du oroar dig för c-vitamin kan du hellre äta rå vitkål, som i pizzasallad och coleslaw.
Någon noterade att det är - vikt för vikt - lika mycket socker i äpple som i cocacola…
Fabricati diem, pvnc!

Som blodgivare får man ju rådet att plussa på just C-vitamin för att öka järnupptaget… typ citrusfrukter, vinbär, kiwi, broccoli, blomkål, paprika och vikål. Dessutom är sura/syrade saker bra såsom surkål eller andra syrade grönsaker.
Faktorer som minskar järnupptaget är t.ex alla fröer (skalet), dvs typ fullkornsprodukter som alla innehåller fytinsyra.
Medarbeterare på Kost

Att ett äpple med skal innehåller så mycket som 12,43 g kolh. per hundra gram, jösses det trodde inte jag, läste det på "miljömat".
Hallon är tydligen ganska ok med 5,8 g kolh. /100g.

I början var jag tvungen och äta ett äpple på kvällen, men inte mera, äter vitkål, då och då men inte varje dag.
Smart blir väl då att äta broccoli både c vitamin och lågt kolhydrat… 

Jag fattar 
Julgodis= 1 frukt!
Äter dagligen hallon. Min njutning här i livet! Har landat på en vikt som min kropp vill ha, - 14 kg. Har stått på samma vikt sedan i maj, så hallonen stör inte min process.
Jag har inte ätit frukt på tre månader och det funkar bra. Brukar ha lite vitkål och andra kålsorter till maten (istället för potatis & pasta), jag känner inte att jag saknar frukt. Tidigar åt jag säkert 700-800g om dagen! Vill ju vara duktig och göra rätt… 
#3 Skörbjugg är långt borta. De som fick skörbjugg åt en kost som var usel och gärna spannmålsbaserad.
Inuiter sitter inte och är desperata efter c-vitamin, ändå drabbas inte de av skörbjugg.
Hos kostdoktorn finns ett inlägg som dryftar frukt och har en jämförande tabell som visar hur tragiskt överdrivet det är att frukt är så fullt av nyttigheter jämfört med animalier. Kolla på den och släng fruktivern överbord. Ät för att du tycker att det är gott och vill ha det som snask, ungefär.
Högt sockerintag hämmar C-vitaminupptaget pga likheten med glukosmolekylen.
Det bästa sättet att få i sig precis allt man behöver (och lite till…) är olika former av lever. Gillar man inte lever kan man äta ägg och en paprikaring.
Näringsbrist är något man inte får på LCHF.

I höst har vi haft såå mycket äpplen och en sort (vet inte namnet) har varit lite annorlunda, ganska syrlig i smaken så några gånger har jag tagit kanske 1/4 av äpplet, bara för att få den där syrliga smaken i munnen. Nu är de slut, så nu äter jag ingen frukt, och bär har jag bara om jag får främmande, tillsammans med grädde- kanske blåbär, jordgubbar eller hallon. Har aldrig varit någon fruktätare - utom när våra persikor mognar. De kan jag inte motstå.
Thyra4,
Att äta frukt när det är säsong tror jag på. Svenska äpplen som ruttnar efter ett par-tre dagar.