Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 11948 ggr
Medlem
0

Köttbullar - lchf variant

Jag har varit sugen på köttbullar hela tiden under lchf men tyvärr måste man ha ströbröd i smeten för att få rätt konsistens så jag avstod från att äta köttbullar. Men igår kväll experminterade jag lite och gjorde jätte goda köttbullar. De är faktiskt godare än de vanliga köttbullar.

Ingredienser;

• 600 gr nötfärs
  • 3 gullök
  • 1,5 dl mandelmjöl
  • salt
  • Ett ägg
  • peppar
  • 0,5 - 1 dl grädde

Hacka löken i mixern och sedan blanda i de andra ingredienserna. Rulla köttbullarna och stek i smör tills de blir gyllenebruna. Servera blomkålsmos och inlagd vild gurka till dom.

Smaklig måltid!

dufva
0

Vaddå, mjöl i köttbullar?

SSS goda bantarbiffar är ju en hörnsten i LCHF-kosten Förvånad

marcus73
0

Följande recept brukar jag använda när jag gör köttbullar/färsbiffar:

Ingredienser:

• färs
  • kryddor

Jag känner inte igen att det skulle vara problem med konsistensen.

Dicken
0

#2 Har du snott mitt recept va? ;o) Prcis så brukar jag göra också.

En sak jag har upptäckt med köttfärs är att om man är orolig för att det inte skall hålla ihop så får man arbeta ihop (trycka) färsen lite bättre. Kom på det när jag letade info om hur jänkarna gör hamburgare av ren köttfärs. Dom pressar ihop färsen.

Annars kan ju ett ägg i färsen göra susen (även om jag tycker det blir lite för gummiaktigt då…)

Saintpaulian
0

Har inte använt skorpsmulor på år och evigheter. Det behövs inte alls. Det är väl bara något man slänger i för att dryga ut hushållskassan kan jag tänka mig? haha

Nej det blir hur bra som helst med bara färs, grädde, ägg och kryddor. Vill man ha mer fett tillsätter man lite riven ost eller som i sweizerfärsen: stekt bacon/fläsk. Supergott.

Aniara4
0

Jag håller faktiskt med om att köttbullarna blir lite för kompakta utan ströbröd. Men jag tål varken nötter eller mandel, och mald kokos tror jag inte blir så gott, så jag får väl fundera i ett par veckor till innan det är dags! Psylliumfrö kanske?

Medlem
0

#1 Ja om man använder blandfärs så klart, men för min del är det bara nötfärs som gäller och då blir köttbullarna kompakta och tråkiga utan att ha ströbröd, ägg och grädde.

blackraven
0

Jag använder vetekli och vispgrädde samt massa ägg och det blir skiiiitagott!

kaisakavat
0

Medlem - håller helt med om att oblandad köttfärs blir trist. Jag får inte i mig bantarbiffarna, de växer i munnen på mig.

Har själv funderat på vad man kan använda, vill gärna ha både smak och konsistensavbryt. Tog en gång lite linfrö, men det blev inte så bra.. I och för sig inte jättedåligt heller…

Använder gärna ditt recept - tack för det - men jag tror jag kör med mindre lök.

Medlem
0

#8 Varsågod! Ja jag tagit lite för mkt lök för jag älskar löksmaken.

almera
0

jag har fläskfärs äggula purjolök och en svätt grädde i mina jag har gjort en sats idag

min mamma hade mosad potatis i köttbullarna

sigyn
0

Jag använder krossat linfrö i mina.

Ett recept som jag stulit från Litsfeldt tror jag. Alltså ägg, grädde, riven lök och krossat linfrö. Jättegott med favoritkryddorna.

anki1
0

Jag kör med blandfärs, grädde, lök, grädde, salt och peppar. detta recept används till köttbullar pannbiffar samt köttfärslimpa. till sås blir det:grädde och creme fraiche som jag vispar ihop och kokar upp. Kryddning efter behag. Förresten, såsen är min standardsås som jag använder till allt som jag äter sås till.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

papope
0

Använd er fantasi människor!Flört

Jag gjorde jättegoda köttbullar, platta, med spenat i.

Tinade vanlig fryst spenat, kryddade med salt, peppar och vitlök och hällde i creme fraiche så det blev en lite stuvningsaktig konsistens.

Den blandningen hamnade i köttfärsen (och jag gillar nötfärs bäst men det funkar säkert lika bra med blandfärs) tillsammans med ett ägg. Bara att röra ihop och göra bullar/biffar och steka.

Skitagott och skojig färg!

annamanna
0

härligt papope!

Detta med fyllning i "bullarna" ska jag provGlad