Nybörjare, behöver respons på dagens intag.
Som nybörjare är man ju lite osäker. Skulle därför uppskatta om några som är gamla i gamet kan ge mig reflektioner på vad jag ätit idag. Är jag på rätt spår. Stämmer det att det förhåller sig så enkelt att få i sig så mycket fett som möjligt? Så lite kolhydrater som möjligt? Och endel proteiner såklart?
Energi kcal:
1679,45
Energi kJ:
7029,10
Proteiner:
64,29
Fiber:
0,08
Kolhydrater:
4,05
Vatten:
724,79
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
158,54
Kolesterol:
948,54
E-mättade:
59,57
Mättade:
74,20
F-mättade:
17,98
Vitaminer:
A:
742,05
B1:
2,20
B2:
1,48
B3:
13,59
B6:
1,19
B9:
74,40
B12:
4,09
C:
0,75
D:
4,82
E:
13,46
Mineraler:
Fosfor:
819,75
Järn:
6,60
Kalcium:
161,20
Kalium:
1159,10
Magnesium:
102,55
Natrium:
1703,30
Selen:
60,29
Zink:
7,26
70Gram Bacon gris
75Gram Béarnaisesås
200Gram Fläskkarré gris
200Gram Kaffe bryggt
120Gram Äggröra u mjöl Fin äggröra
50Gram Vispgrädde 40% fett
25Gram Smör 80% fett
200Gram Örtte drickf
20Gram Kokosfett
Kan man få i sig för mycket fett? Hur mycket är rimligt? Hur viktigt är det med proteinerna, hur stor del?
Hoppas på svar/Himlan

Kan man få i sig för mycket fett?
Nej, du blir tvärmätt innan fettet konkurerar ut proteinintaget.
Hur mycket är rimligt?
Tills du är mätt utifrån ditt energibehov. Här finns alla varianter från "fullfeta mejeriprodukter + någon enstaka smörklick" till de som äter 150-200g matfett per dag…
Proteinintag per dag?
Ca 1g protein/kg kroppsvikt. Jobbar du fysiskt, styrketränar osv är det inget problem med åtminstone 2g/kg. Kroppen brukar signalera med extrem och långvarig mättnad när man fått så att det räcker.
Fabricati diem, pvnc!
Bra svar av greensis ovan, vill bara trycka på lite - tycker du gott kan äta lite mer proteiner om du vill.
Annars ser det ju bra ut! Hoppa det ska funka bra för dig.
Okej, tack för svar! :)
Finns det något samband med att ju mer fett desto mer viktminskning?
Om jag väger 62,4 kg, stämmer mitt proteinintag rätt bra?

#4 Ja, men det gör troligen mer nytta än skada om du får i dig lite till.
#3 Nej, inte vad jag vet! Men ju färre kolhydrat desto mer fettminskning, stämmer.
Men, varför trycker man i sig dessa mängder fett. Hur hjälper det i så fall min viktminsknings-process? Är det för att mättnadskänsla ska infinna sig en längre tid och att inte sötsug uppkommer?
Bland annat är det nyttigt med fett och mättande. Tror det är bra att vara tydlig med kroppen när man ska ställa om från socker- till fettdrift. Liksom langa in ett överskott..
De vetenskapliga förklaringarna kan jag inte..

#6 Kroppen måste ha någon form av energikälla, då är fett den mest lämpliga, dvs om man inte vill lagra in fett i sina depåer.
Vill man bygga upp fettdepåerna (som man gör med göddjur, men som även sumobrottarna praktiserar) så äter man stora mängder kolhydrater, gärna kombinerat med svält…..ett säkert sätt att växa.;-)
Det handlar främst om hormonet insulin, som för att skydda kroppen mot högt blodsocker ser till att sockret tas upp i glykogenlager, men även i fettceller. Insulin ser även till att fett lagras in (spärras av sockret i fettcellerna) och att muskelcellerna inte kan bränna fett på ett effektivt sätt, pga att det dirigerar LPL (ett enzym som krävs för att fett skall komma in genom cellmembranen) till fettcellerna istället för muskelcellerna.
Sist men inte minst så fungerar hungersignalerna bättre i en kropp som inte styrs av blodsockret utan av hormonerna som har till uppgift att reglera energiintag.
Hoppas du förstod min korta beskrivning.:-)
Tack! För svar på mina frågor.
Förstår endel av det ni säger, dock inte allt. Jag klurar vidare och jag vet att jag kommer att begripa småningom.
Känns så makalöst "backward" att äta dessa kollosala mängder fett, det gör mig en smula förvirrad. Hade inte detta med LCHF varit så etablerat, dokumenrat i fallbeskrivningar hade jag inte vågat. Det är jag säker på, då är jag ändå en rätt modig person.
Det är spännande och intressant, jag får också det faktum bekräftat att lita inte på socialstyrelsen eller andra myndigheter. Vad som än rekomenderas eller påstås ligger det förmodligen ett vinstintresse bakom. Och vi är ett lättlurat släkte!