Otrött
Under en lång period, flera år faktiskt, har jag gått omkring och varit trött, slut och matt om dagarna. Vid flera tillfällen har jag suttit på jobbet vid datorn och nickat till, oförmögen att hålla mig vaken. Det har varit speciellt svårt att hålla sig vaken strax efter lunch. Paltkoma så det står härliga till.
Missnöjd med den tillvaron har jag, eftersom jag inte funnit någon logisk förklaring till min trötthet, sökt hjälp från olika håll. Landstinget har varit behjälpligt i form av provtagningar av mina värden, undersökningar av olika slag och nu senast en utredning på sömnlaboratoriet i Avesta. Jag har även fått kognitiv (KBT) behandling tillsammans med akupunktur. Inget av detta har fungerat. Visserligen har den mask jag numera bär när jag sover (CPAP) fått mig att sova bättre om nätterna, jag vaknar inte så ofta och somnar om utan sover i stort sett hela natten. Den utredning som gjordes inför mitt besök hos sömnlaboratoriet var däremot väldigt nyttig enär jag upptäckte att jag ofta går och lägger mig för sent om kvällarna och att jag dricker för mycket alkohol. Det senare rör sig visserligen inte om några stora mängder, ett eller två glas vin eller öl en kväll är inte mycket, men att göra detta varje kväll är kanske inte så smart för att få en bra sömn. Allt detta sammantaget har fått mig att förändra mina vanor något. Men trött har jag lik förbannat varit på dagarna.
Tills nu…
När jag lade om kosten till LCHF (Low Carb High Fat) är tröttheten om dagarna som bortblåst. Jag är pigg och hjärnan fungerar på ett helt annat sätt än tidigare. Jag är allt för okunnig för att kunna redogöra för vad som händer i kroppen när man äter "normal" kost med kolhydrater och lite fett kontra min nya kosthållning där jag formligen vräker i mig fett men samtidigt låter kolhydraterna vara. Jag vet bara att jag mår mycket bättre sedan jag började med detta. Visst kan jag sakna potatis, ris, pasta eller bröd ibland och visst syndar jag en dag i veckan. Men då kommer ofta tröttheten direkt och lägger sig som en dimma om verkligheten. Oftast tycker jag dock att jag äter god mat och vill inte byta mot något annat.
Härligt att höra!
Härligt att höra!
Vad jag känner igen mig i det du beskriver!!!! Precis så har jag också upplevt min vardag. Jag har nästan svimmat i sängen kl 21 på kvällen och sovit som en stock fram till klockan ringer. Sen halvdöd hela dagen, rejäl paltkoma mm. Jag har dock inte blivit utredd då jag trott att detta var "normalt". 
Efter LCHF-starten är detta nästa som bortblåst, precis som du beskriver. Visst är det underbart märkligt!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Kul att du märker förbättring nästan genast Swen, paltkoman är inte mycket att ha, var glad att du slipper den!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Tack för ditt inlägg Swen - mycket uppmuntrande läsning som vi många likt dig förstår men inte kan förklara.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag blir lika pigg som du. Särskilt i november,mörkret som brukar vara en förbannelse….
#0 Grattis! Sömnen har verkligen blivit åtskilligt bättre även för mig.
Skicka gärna den här berättelsen till sömn-labbet, du kanske sår några frön som hjälper läkarna att fundera och andra drabbade.
… så att jag är konstant trött efter sisådär 2,5 månader på LCHF har inte med kosten att göra, skulle ni säga?
#7 Misstänker att du inte kan slita dig från kif mikaelj. 
mlchfh
.
PS Har själv svårt att slita mig från sajten ibland… DS

Ja fy katten vad jag känner igen mig i det där! Jag har varit så förbaskat trött och ofta suttit rätt upp och ner i fåtöljen och somnat efter kvällsmaten och ofta på dagen också om jag varit ledig.
Men nu har jag hållt på sedan i torsdags förra veckan och det är stooor skillnad redan!
Först tänkte jag inte på det men igår slog det mig plötsligt att jag inte alls varit trött på några dagar! Superskönt!
En annan grej som jag har upptäckt är att jag inte går på toa lika ofta och kissar!? Hur kan det komma sig? Har det med sockret att göra eller?
Jag har under flera år haft speciellt problem med kisseriet på nätterna av någon konstig anledning. Kunde ibland gå upp 4-5 gånger per natt och där har vi kanske en av orsakerna till varför jag varit så trött.
Skulle gått till doktorn men har inte blivit färdig. Men nu de senaste nätterna har jag bara varit uppe på toa en eller max två gånger.
mikalej, kan det vara så att du behöver lite mer kolhydrater? Det finns vissa som mår bättre på fakir men också vissa som mår bättre med lite mer kollisar!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Dunno, jag får nog i mig sisådär 20g om da'n. Och häromhelgen när jag åt SNR i studiesyfte blev jag inte nå't piggare av det.
Stackars dig, det känns som att du haft problem ett tag nu. Hoppas verkligen det blir bättre snart! Sover du dåligt också?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Grattis till ditt nya otrötta liv, Swen! Om du tycker det blir alldeles för besvärande att vara otrött så får du gärna skära bort en bit och dela den lika mellan mikaelj och mig… ;-)
Vissa dagar sover jag 8h och är utvilad, vissa dagar vaknar jag efter 4-5 och kan inte somna om, andra dagar sover jag i 10-11h och är helt mosig. Så det är väl lite som de flesta?
Det som är störande, är att min förkylningssäsong verkar ha börjat. Hejdå, immunförsvar! Hej, inaktivitet!

#6 MimLan - Det var en bra idé. Sömnlabbet är förhoppningsvis intresserade.
#7 mikaelj - Man kanske reagerar olika. 
#13 matsmurfer - ånejdu… det här har jag kämpat länge för och jag är värd varenda otröttsbit.