Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 892 ggr
Libbe7
0

Skumt på min mat

Nu har jag äntligen fått med mig gubben hit. Har läst en del om minmat och bad honom kolla där vad han åt. När vi kollade sparris så tittade jag bara på diagramet och ser då att det är 42% kolhydrater. Och är jag inte alldeles ute och reser så är 42% av hundra 42 gram.

Men om jag sen tittar på siffrorna lite högre upp så står det 2.40…….Hur kan det komma sig???

Wildrat
0

Cirkeldiagrammet är inte % av gram utan % av energin. Så av de kalorierna som sparris ger var 42% från kolhydrater.

Libbe7
0

Jaha, då förstår jag. Tack så mycket  Skäms

Wildrat
0

Varsågod Glad.

Zepp
0

42% av energin från kolhydrater.. vilket inte är att bli förvånad över då den mesta energin kommer från kolhydrater i de flesta växter!

Dock är den totala energin ynka 21 Kcal och mängden kolhydrater är 0,9 gram.. altså 0,9 % av innehållet är kolhydrater!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Libbe7
0

Oj då. Tydligen en hel vetenskap. Jag som trodde detta skulle bli lätt och lovade även gubben att det var det  Foten i munnen

Wildrat
0

Det är lätt. Mängden ska vara ungefär 20g kolhydrater, 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt och sen lika mycket eller mer fett än kolhydrater och proein tillsammans.

Med den mängden blir energifördelningen (cirkeldiagrammet) ungefär 5E% kolhydater, 20-25E% protein och 70-75E% fett. Enkelt!

Zepp
0

Det e jättelätt.. det är bara om man är osäker som man behöver registrera sitt matintag!

När man ser att det stämmer och propotrionerna blir rätt E% i diagramet så är det bara att äta tills man blir mätt !

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

matsmurfen
0

…frågan är också hur mycket sparris du äter till en måltid?  bara för att det är kolhydratrikt så innebär det ju inte att man behöver äta mycket av det. Men sen gäller ju förstås "många bäckar små"…

Ulf-S
0

Som sagt: det är lätt om man inte själv krånglar till det. 

Flört

Äter man lite grönsaker som tillbehör är det rätt svårt att komma upp i några jättemängder kolhydrater…