Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5520 ggr
buttercup
0

Du med allergi(er)

Som jag har förstått det så är det många som upplever att deras allergier har lindrats eller rentav försvunnit sedan de började med LCHF. Jag vill gärna höra din historia!

Själv har jag dragits med djurallergier sedan jag var liten, och på senare år har jag även lyckats utveckla köldallergi (jag har självdiagnostiserat mig till en ganska mild form utav köldurtikaria) som innebär att jag får utslag när jag blir kall i huden (kan knappt bada utomhus i sverige). Denna allergi (både köld- och värmeallergi) är betydligt vanligare än man tror, jag läste nånstans att ca 10% av sveriges befolkning har det (många utan att veta om det).

Skitfånig allergi. Ska man inte tåla kyla när man år född i sverige? :P

Tror ni att det finns hopp att jag kommer bli av med detta när jag har ätit LCHF tillräckligt länge? (hittils ca 5 månader) Kan tilläggas att jag utöver energifördelningen även tänker mycket på Omega-6 vs Omega-3-halter, E-nr, ekologiskt/närodlat etc, sånt som tenderar att höra LCHF-livsstilen till…

Jag vill gärna höra om folks erfarenheter också, både från som upplever en förändring, men även de som inte märkt nån skillnad alls.

Facklan
0

jag har ingen diagnostiserad allergi men jag har en del över kännslighet mot en hel del saker detta har eskalerat med åldern o graviditeterna :-( 

Jag har skriv hud (en typ av nässelfeber ) den är under huden o jag medicinerar klar mindre med denna kost samtidigt som jag har blivit bättre på att kunna förhindra den att blomma fullt ut , att äta kravägg gör en jätte skillnad. när jag äter vanliga ägg kliar jag o det kan lätt bli vanlig nässelfeber v det. Köld ukaria är inte alls ovanlig det är ca 5 % som har någon typ av ukaria o det är klart  tråkig/ töntig sjukdom den hade vi klart oss utan ;-)

Det bästa är att äta sunt, sova ordentligt, inte stressa o använda kläder i naturfiber, jag kan sola UV-ljus men jag sparar det till efter Jul…

jag har överkänslighet mot en del mediciner o pencillin har nyss ätit antibioka o det gick bra som tur behövde ingen annan i fam. äta för då brukar jag reagera.

Att inte kunna äta en del mat suger jag har inte behövt känna av det eftersom det är frukt jag ofta reagerar på o detta äter jag inte nu ..

Men det är ju så att jag märker klart skillnad på att denna maten hjälper mig att undvika den triggande maten o samtidigt blir jag piggare.

Jag känner att jag svamla lite vet inte om jag missade nått, då är det bara att fråga !

Mariaerika
0

Wow! Jag har aldrig vetat att det finns ett namn på mina bekymmer. Jag tror jag självdiagnostiserar mig till samma köldeksem som du, buttercup. Svårast var när jag försökte förklara för gympaläraren att jag fick utslag på kroppen av kroppsansträngning utomhus vintertid….
När jag var mindre var jag överkänslig mot en hel massa födoämnen, det har dock blivit lite bättre med åren. Jag är 26 nu.

Nu har jag bekymmer med mjällig, torr (kanske eksem) hårbotten, torra händer och ibland lite utslag i knä- och armveck. Händerna blir så torra att de spricker, och det spelar nästan ingen roll hur mycket jag smörjer med olika salvor.

Jag har slängt mig hit och dit och provat en massa olika koster.

Jag har käkat vegetariskt i ett par år för att sedan gå tillbaka till blandkost. Jag undviker tillsatser och konstigheter i mat och försöker att laga min mat från grunden.

Sen har jag provat LCHF, men jämfört med vegetarisk mat och kolhydrater så har det varit en stor omställning som jag inte riktigt klarat av i längden. Majonäsen har stått mig upp i halsen, jag tror jag har tagit i lite för hårt :(

Senast förra veckan hade jag ett "skov" och käkade kost med mer betoning på fett och protein, och genast blir mina torra händer lena som barnrumpor! Över helgen och de senaste dagarna har jag dock halkat tillbaka på vegetariskt och genast är mina bekymmer tillbaka med torra, nariga händer som vill spricka.

Så visst gör kosten skillnad för min del! Och maten är väl ändå bästa medicinen!

sarag
0

Jag fick kattallergi (har katt hemma) för 5-6 år sedan  och ansträngningsastma. Kattallergin är mycket svag nu. Märker av den lite på vinterhalvåret med klåda i ögonen ibland, bara ibland. Ansträngningsastman är ockå bättre, fast inte borta.

buttercup
0

tack för era svar!

#2 visst är det lustigt att det är så få som känner till det trots att det är så vanligt! Jag fick lista ut det själv, och när jag sökte på det visade det sig att det troligen var köldallergi…

nu när kylan börjar komma märker jag av allergin mer och mer… kan inte direkt säga om det blivit någon förändring, men å andra sidan har jag bara ätit såhär i 5 månader…

Mariaerika
0

#4 Jag är inte så hårt drabbad nu, det var mer av den varan när jag var i skolåldern. Men just vad det gäller mina nariga händer så märker jag jättestor skillnad. När man äter mjölmat och kolhydrater är det nästan som att huden också blir "mjölig", torr och dammig!Skrattande