Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 4191 ggr
Orange
0

Oranges Fakiräventyr

(kopierar helt sonika en del från den här tråden)

Började för ca 4 månader sedan efter att länge ha gått på enegenkomponerad svältdiet a la LCLF (low carb/low fat) som visserligen är väldigt effektiv för viktnedgång, men som INTE är så bra för hälsan, och det har jag verkligen insett nu.

Jag hoppade på LCHF-tåget eftersom jag var trött på att jämt tjafsa med light-produkter, smusslet för fika-bjudande vänner, och framförallt gå hungrig på kvällarna! Ett klassiskt bantar-tips är ju: ät ALDRIG efter kl 18-19 (lite beroende på när man går och lägger sig), alltså inte bara att man ska låta bli att äta ett par timmar före sängdags, utan jag snackar minst 4 timmar! Med den ofullständiga kosten jag hade innebar det att jag gick och la mig hungirg v a r je  d a g.

Min övergång till LCHF har gjort att jag har gått från ett strikt mat-schema där jag åt frukost varje dag och regelbundna måltider var tredje timme, och ALDRIG något mer efter middagen vid 18-19-tiden. Nu laborerar jag fortfarande lite med tiderna, men jag försöker att varken äta för ofta eller för sällan.

Jag har gått upp ca 6-7 kg (även ökat i omfång)

Syftet med att gå över till LCHF var att bli mer hälsosam men behålla vikten utan att behöva banta konstant. Jag har som sagt gått upp, och jag misstänker att det beror delvis på att jag har överätit (LCHF innebar ju så löjligt mycket god mat som jag inte ens tittat åt på flera år!) men det kan också bero på att jag åt så extremt lite fett förut i jämförelse med nu, så kroppen suger åt sig ordentligt nu när "svälten" är över. Jag tror även att mitt frekventa festande kan ha ett finger med i spelet…

Som jag nämnt i andra trådar så provade jag på att bara käka ägg och sill i några dagar, och upplevde att jag gick ner i vikt på det (min vikt flukturerar väldans mellan 55,5 och 56,9 verkar det som) men så fort jag började "fuska" med typ nötbröd så gick jag upp igen.. jag måste vara väldigt strikt helt enkelt.

Om du orkat läsa får du en applåd ;) jag behövde nog ventilera lite. Huvudsaken är att jag nu går på fakir-diet med målet att gå ner ca 5 kg. I denna tråd ska jag föra mat- och träningsdagbok för att hålla mig i skinnet. Jag började igår, så redan imorgon får vi se om vågen rört på sig!

Startvikt: 56,9 (jaja, vi säger väl 57 da)

Pasi
0

Skall bli spännande!Cool
Skall du hålla igen på kalorier eller frossa?

Angående din viktuppgång - Detta ständiga underintag av kalorier ställer till det hormonellt…och denna obalans försvinner inte i brådrasket, utan kan ta ett tag (det vet man från studier på anorektiker). Förr eller senare inser kroppen att den inte behöver skydda sig mot kommande svältperioder, homonbalansen har då återställts……förutsatt att man slutat fortsätta plåga den.

Orange
0

Dag 1 (egentligen dag 2 eftersom jag började igår)

PUH jag är helt slut efter att bokstavligen ha spenderat hela kvällen i köket efter att jag kom hem från jobbet (handlade efter jobbet)

Jag har förberett massor med mat för mitt fakirande, men jag insåg nu att jag har ägg-mjölken kvar :P har börjat göra ordentliga satser vare gång nu så jag alltid har äggmjölk i kylen.

Idag började det bra med att föra matdagbok, men i och med matlagningen har jag inte en chans att kunna räkna ut hur mycket jag ätit.. men det här är vad jag har ätit av idag (ingen som helst ordning eller mängdkoll)

• kaffe (säkert 5 koppar)

• Kokosfett (i kaffet)

• Äggmjölk (gjord på ägg, kokosfett och smör)

• Kokt grytkött av nöt med skysås

• ett par fishermans friend (bör sluta upp med)

• "bantarbiffar" (blandfärs, fläsksvålar och bacon) 2 st med smör

• Ugnstekt kyckling med smör/äggule-redd skysås

• Några fläsksvålar

• (en ostbit som var på provsmakning i affären :S)

Höll på att göra ett snedsteg med nötbröd och ost när jag röjde i köket, men spottade ut det när jag kom på mig själv… hm, destruktivt beteende, måste lägga av med sånt :P

Tillskott: berocca (trött i morse), krillolja och multivitamin.

Träning: Blev ingen idag trots att jag hade planerat det… men känner att jag har knatat runt rätt mycket så det borde inte göra nåt.

I morgon ska det bli mer struktur, och jag ska försöka få tummen ur och lära mig MinMat.

Orange
0

#1 Pasi:

Nej frossa funkar nog inte för min del, jag känner inte riktigt att jag har helkoll på mina hungerkänslor än… jag har fortfarande lite mycket mat-tankar kvar i skallen efter att jag har haft som vana att äta var tredje timme, men det har blivit betydligt bättre än förr! Därför ska jag försöka hålla lite koll i MinMat på intaget, men så småningom är målet att jag ska kunna avgöra själv hur mycket jag behöver…

Jag misstänkte att det var just så med hormonerna! Jag måste skärpa mig och exempelvis äta mer på kvällen, för det händer ofta att jag "undermedvetet" låter bli att äta för sent, eftersom jag associerar det med viktuppgång, men då ligger jag ofta och känner att jag börjar bli hungrig, men då orkar man ju inte gå upp och äta :P

Orange
0

Morgonens vikt: 56.0, tjoho! Hade en mycket lustig mag-morgon
[OBS! sluta läsa här om du är känslig]
(Jag pratar alltså om avföring, eller bajs som jag brukar säga) Först var jag jättenödig och klämde ut en stor fin korv… "bra" tänkte jag, dagens "no 2" (förr kunde det bli flera gånger på en dag, och med mystisk konsistens/lukt) men bara nån halvtmma efter frukost fick jag världens diarré-attack… fettdiarré kanske? mycket lustigt, men jag har mått bra i magen i övrigt idag…
[Slut på snusk]

Men Oj…

Jag har just använt mig utav MinMat för att räkna ut dagens intag, och resultatet är minst sagt förvånande… jag trodde inte att det var så mycket. Detta måste helt klart vara ett tecken på att överätande är orsaken till min viktuppgång!

Skönt att ha det utrett i alla fall….

Energi kcal:

**2479,43(!!)
**

Energi kJ:

9107,56

Proteiner:

175,95

Fiber:

0,35

Kolhydrater:

4,46

Vatten:

1475,48

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

194,91

Kolesterol:

368,50

E-mättade:

24,16

Mättade:

103,79

F-mättade:

11,16

Vitaminer:

A:

232,95

B1:

0,99

B2:

0,49

B3:

45,40

B6:

4,43

B9:

121,13

B12:

15,82

C:

0,00

D:

34,22

E:

4,93

Mineraler:

Fosfor:

989,10

Järn:

4,22

Kalcium:

86,80

Kalium:

1570,15

Magnesium:

141,27

Natrium:

374,51

Selen:

88,66

Zink:

2,99

100Gram Skysås
350Gram Bantarbiffar
500Gram Äggmjölk
243Gram Lax
15Gram Smör 80% fett
20Gram Kokosfett
250Gram Kycklingbröst m skinn
400Gram Kaffe bryggt

Kolhydratsnivån ser ok ut i alla fall!

MEN jag har jättesvårt att avgöra hur mycket av allt jag äter…. jag har ingen lust att skaffa mig en matvåg eftersom jag förmodligen bara kommer använda den en kort period i alla fall :(

Orange
0

God morgon

(aj mitt huvud)

Gårdagens morgonvikt: (minns ej :S men det var nog åt rätt håll)

DAGENS morgonvikt: 55,5 (men det kan nog bero på uttorkning också… det blev lite för roligt igår)

Gårdagens intag: Gårdagen var lite rörig eftersom jag lagade massa mat igen (nu j*vlar har jag fakirmat i beredskap så jag klarar mig läänge :D) Men matintaget såg ut ungefär såhär:

Energi kcal:

1912,99

Energi kJ:

7141,99

Proteiner:

133,88

Fiber:

0,83

Kolhydrater:

5,69

Vatten:

931,91

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

151,56

Kolesterol:

581,00

E-mättade:

38,22

Mättade:

67,12

F-mättade:

13,26

276Gram Laxbiff
164Gram Bantarbiff
45Gram Sås
100Gram Äggmjölk
25Gram Smör 80% fett
15Gram Kokosfett
300Gram Kaffe bryggt
100Gram Skinka ytterlår gris
150Gram Kalvkött kokt
50Gram Köttfärssås

eh, fram till kl 20 ungefär… i slutändan såg nog fördelningen ut ungefär såhär

*ingen kommentar* ;)

Dumt nog åt jag inget mer senare på kvällen.

Sen jag började med LCHF så "mättar" alkohol på nåt konstigt vis.. problemet är att jag glömmer att äta.

Gårdagens träning: 1 timme hård gruppträning (gympa) samt en herrans massa dans senare på kvällen… gills det?

buttercup
0

hejaheja! men akta sig för lördagkvällar ;)

Det verkar ju som att du KAN "frossa" eftersom du går ner trots att energiintaget inte ligger i underkant… så länge det är fakirmat i alla fall.

Orange
0

#6 mja grejen är att jag tycker verkligen inte att jag HAR frossat, men trots det så visade sig energiintaget vara såpass högt :( skulle jag "frossa" enligt mig skulle det lätt kunna komma upp i 3500 kcal vilket är för mycket för mig…

Gårdagen slutade på runt 2000 kcal, ganska bra med tanke på mina bakisdagar på kolhydratsätartiden ;) då brukade jag känna en konstant hunger hur full magen än var… nu är det mer som vanliga dagar, men jag tenderar ändå att vilja "tröstäta" eftersom man mår lite dåligt, hehe…

morgonens vikt: 57,3 (!!)

jag hoppas vid gud att det är vattenvikt… annars vet jag PRECIS vad det är som har orsakat min viktuppgång! Jag kan ta att viktnedgången stannar av efter alkoholintag, men om jag kommer gå upp varenda gång vet jag inte hur det kommer gå… jag kan ju inte äta fakir konstant för att gottgöra för mina blöta helger!

förresten, jag förstår hur detta måste låta… men jag är inte alkis, bara ung och dum :P

Orange
0

Dagens intag: lite ojämna måltider, orkar inte skriva ner, men ca 1800 kcal och denna fördelningen:

(kolhydraterna beror på några läkerol samt ett par bitar sockerfri choklad…)

Dagens träning: 45 min gympa, därefter 30 min vila, därefter 30 min bålträning

Kommentarer: Herre jesus vilken diarré jag har haft idag.. fettdiarré? Jag minns att jag läste nånstans att fettdiarré skulle innebära att överskottsfett åker ut genom avföringen, nån som vet nåt om det?

Eller så är det bara vätska som kroppen gör sig av med efter helgens bravader… i vilket fall som helst ska det bli spännane att se morgondagens vikt (jag vet att man inte ska väga sig varje dag, men jag laborerar som sagt med hur min kropp reagerar, så nu när jag kör fakir är det spännande att se hur vikten fluktuerar! )

Orange
0

Notering: dagens vikt hamnade på 56,4 (56.0 om vågen står ovanpå en matta av nån konstig anledning)

Dvs:

1. Tors: start 56.9
  2. Fre: 56.0 (-0.9)
  3. Sön: 55.5 (-1.4)
  4. Mån: 57.3 (+0,4 från start, + 1.8 från igår!)
  5. Tis: 56,4 (-0.5 från start, -0.9 från igår)

Upp och ner som en berg&dalbana! Jisses vad lite festande ska krångla till saker och ting…

Pasi
0

Jag misstänker att du hade en massa kolhydrat istoppat i din alkohol….med tanke på att du gick upp nästan 2 kg.Glad

Will
0

Orange, Hur lång är du? Hittar inte..

Orange
0

#10 Pasi, jag dricker alltid osötad ren sprit (IBLAND blandat med nån sockerfri läsk) eller lite torrt vin… sällan vin… aldrig nåt annat

#11 Will, ca 160 cm… som sagt, ingen direkt övervikt jag bär på, men alla mina kläder sitter illa, jag känner mig obekväm och inte mig själv, samt att folk i min omgivning verkar uttrycka oro sen jag har "baloonat" sen jag ändrade kost

Orange
0

Long time no see!

Jag är ganska dålig på att upprätthålla såna här trådar som ska ha som funktion att peppa mig ;) men jag har varit ganska skötsam ändå.

trots det har vikten stått relativt stilla, nu går det upp och ner mellan 55,5 och 56,6, och även måtten består.

Jag känner att jag nog har samlat på mig en del vätska, så förhoppningsvis kommer vågen visa snällare imorgon.

Dagens intag: ca 2000 kcal varav ca 75% fett, 23% protein, 3% kolhydrater (jag knappade in allt duktigt i MinMat, men sen råkade jag stänga av utan att spara, och nu orkar jag inte knappa in allt igen ;P)

Dagens träning: förutom en hel del cyklande har jag utövat poweryga i 60 minuter. Jag är SÅ GLAD att jag kan göra det hemma, då jag nog ser ut som en dum ko när jag försöker :P men skön träning var det.

Orange
0

Måste fortsätta lägga in i MinMat ett tag till så jag lär mig vad jag faktiskt får i mig!

Hittils idag:

Energi kcal:

791,68

Energi kJ:

3825,10

Proteiner:

31,70

Fiber:

0,24

Kolhydrater:

7,12

Vatten:

255,96

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

72,37

Jag vet inte om jag ska räkna läkerol eller inte, eftersom de mesta kolisarna i dom är sockeralkoholer som inte tas upp… näh, jag borde låta bli dom ändå ;) lika bar att jag räknar med dom!