Huvudvärk vid träning
Hej allihopa!
Jag har hållt på med LCHF i knappt 3 veckor nu och trivs jättebra med denna kost! Visst har jag fuskat lite ibland, med lite godis här och nån kaka där, men jag äter inte såhär för att vara manisk, vill kunna må bra och njuta av gott! Och det är ganska stor skillnad mot för tidigare, bland annat med mindre sötsug! Och har inga problem med att strunta i bröd, pasta osv… skönt! Och jag ligger inom normalviktskurva, och känner ingen stress över att gå ner massa kilon på en gång.
I alla fall! Det enda jag har problem med är att jag fortfarande får huvudvärk när jag tränar… värst vid skivstångspass, men ikväll var jag på ki box och även då kände jag av det… blev även riktigt slut idag, något jag inte känt av på andra pass! Jag undrar om det kan vara värt att pausa träningen nån/några veckor för att kroppen ska få vänja sig? Jag menar, kan det ta längre tid om jag fortsätter träna, eller gör det ingen skillnad? Och hur lång tid kan det ta? Från det jag har läst här trodde jag att det bara var första eller andra veckan man skulle ha såna här problem? Jag gillar att träna så är inte ute efter att ha nåt att skylla på för att slippa, men är inte roligt att träna med huvudvärk. Som även håller i sig resten av kvällen. Så, ja, tror jag kör på mer promenader istället, och kanske nåt lite lugnare pass i veckan, och trappar upp under de kommande veckorna, ser hur det känns.
Haha, verkar som att jag har en "plan" ändå, men skulle vara skönt att få lite reflektioner från er som varit med ett tag ändå! :)
För de flesta brukar omställningen gå lite fortare om de fortsätter att träna men det kommer gå segt ett tag framöver. Hur lång tid det tar är individuellt. Det finns tre saker du behöver kolla för att se om de påverkar huvudvärken;
- Har du ätit ordentligt? För lite mat ger huvudvärk.
- Har du druckit ordentligt? För lite vatten vet du ju ger huvudvärk.
- Har du fått i dig tillräckligt med salt? Utan salt rinner vattnet ut igen utan att göra nytta. Testa att ta ungefär ett kryddmått salt på en gång, är det saltbrist som gör att du mår dåligt kommer du må bättre efter en liten stund.
Välkommen hit och grattis till dina vinster.
Jag tycker att du sammanfattade det bra själv, träna på lite lägre intensitet om du tycker att det är jobbigt. Annars ser jag inte några problem att ta ut dig så mycket du orkar. Jag har tränat skivstång på F&S sedan jag började, och har inga såna problem. Likt Wildrat misstänker jag eventuell saltbrist.
Det enda jag har märkt är att jag har lite sämre uthållighet (men förbättrad styrka?), vilket dock skulle kunna förklaras av andra faktorer än kosten. Jag tvivlar starkt på att det skulle vara skadligt på något sätt för kroppen att anstränga sig hårt på lågkolhydratkost.
Jo, jag känner till fallet med alkoholisten som åt 60g lakrits om dan och utöver det LCHF. Något säger mig att alkohol + nedsatt testosteronproduktion är mer intressanta faktorer än reducerat kolhydratintag!
Det tar nog inte längre tid med tillvänjning om du fortsätter träna; processen handlar väl om att låta kroppen använda andra energikällor än socker. Intuitivt känns det som att du snabbar på övergången genom att använda kroppen och, eh, bekanta den med den nya situationen.
Träna på & var glad!

Tränade själv idag, innebandy, första gången på länge och har sprängande huvudvärk! :( Jag tog ut mig fullständigt (blir så när jag har en boll framför näsan)
Jag utesluter de tre Mat, vatten och salt för där är jag täckt! Men kan jag inte träna hårt nu utan att få huvudvärk?
Någon mer som gillar och träna och gör medans man äter LCHF?
Sorry snor lite tråd!
… är du helt säker på att du har vätskemängden (salt och vatten) täckt?

Ja iom att jag drack duktigt innan (jag dricker ofta inte vatten annars på dagarna), hade ätit salt fruskost och lunch, drack under tiden och efter.

Speciellt i början av kosten bör man dricka extra mycket vid träning eftersom kroppen har låga nivåer av glykogen (sockervatten i muskler och lever) och det tar flera veckor innan vi är helt anpassade till den nya situationen..
Man bör nog inte fuska för mycket med kosten innan man är helt omställd till fettdrift eftersom kroppen snabbt utnyttjar alla kolhydrater som "dimper ner" för att täcka energibehovet istället för att lära sig gå på fria fettsyror..