Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5622 ggr
Periscope
0

Veckomatsedel

LCHF är intressant och jag köper de flesta argumenten för en mer fettinriktad kost på bekostnad av kolhydraterna. Jag är inte överviktig, idrottar en hel del och har ännu inte drabbats av några sjukdomar såsom diabetes. Skulle vilja prova LCHF till viss del.

Nu till problemet: Vad ska man äta då? Listor med "godkända" råvaror har jag sett, men när jag letar recept så känns det som det bara är en massa fragment. Inga kompletta måltider. Mest oändligt massa ägg.

Eftersom det uppenbarligen finns massor av människor som enligt egen uppgift äter LCHF och påstår att de uppnått stora hälsovinster måste det väl vara nån som kan redovisa en komplett och detaljerad veckomatsedel som ger fullvärdigt näringsintag? Nån enda måste väl ha registrerat allt intag av föda under en hel vecka.

Om nån dessutom visar en veckomatsedel helt utan mejeriprodukter så blir jag riktigt imponerad, eftersom jag ställer mig frågande till om dessa matvaror kan anses tillhöra stenålderkosten.

/Per

MimLan
0

Mejerier hör inte till stenålderskosten, men LCHF är inte stenålderskost..

Vi gör inga menyer här. Maten är ett individuellt val man får göra efter hur man vill äta och vad man tål.

Vill du ha tips på vad man kan äta kan du ta en titt bland trådarna under avdelningen "Mat - Jag behöver måltidstips".

Periscope
0

Nej, LCHF är inte stenålderskost men den bygger väl till stor del på den filosofin?

"Vi gör inga menyer här"

???

Är inte det upp var och en som ev. svarar i den här tråden? Vill nån presentera en veckomeny så vore jag väldigt tacksam. Har läst en hel del i avd. "Mat - Jag behöver måltidstips" och klarar inte att sätta ihop en komplett vecka själv. Därför behöver jag hjälp.

"Individuellt val"

???

Men om jag vill prova LCHF och tål allt?

Zepp
0

Tja recept kan du hitta här;

http://www.lowcarbkost.com/low-carb-mat.php

Fast jag äter samma mat som jag alltid har gjort, har bara slopat utfyllnaden på tallriken.

Nja vissa rena kolhydraträtter har jag slopat helt.. ingen gröt till frukost altså!

Om du nu vill pröva på LCHF lite så föreslår jag att du bara drar ner på de stora kolhydratkällorna, inget socker, sällan bröd, bara en potatis, någon matsked ris.. resten kött, fisk, fågel, skaldjur och någon god sallad eller varför inte blomkålsmos eller en coleslawe?

Och kolla innehållsförtecknigarna på allt du handlar, finns det saker där du inte borde stoppa i munnen? Är du tveksam så avstå, det går lika bra eller bättre med färska råvaror!

"Den här sajten har kommit till av en längtan efter mat som det inte har fuskats och trixats med. Vi har tröttnat på tillsatser och ledsnat på tillverkarnas och butikernas budskap om att maten är "traditionell", "hemlagad" och "äkta", när den i själva verket ofta är en industriprodukt som aldrig har rörts av en mänsklig hand."

http://www.aktavara.org/default.aspx

"LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost,"

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara4
0

OK, här är en veckomeny:

Gör en rejäl sats av Sten Sture Skaldemans bantarbiffar. Ät morgon, middag, kväll. Gör du det kan du som bonus kalla dig för fakir!

Annars kan du ju gå igenom recepttrådarna och laga alla rätter i dem i tur och ordning.

MimLan
0

Jag citerar Margareta, listägaren:

"Färdiga matsedlar är inget som fungerar resten av livet. Du måste träna dig i att hitta på och planera din mat själv.

Sök igenom receptgrupperna och även den med måltidstips och skriv ned det du kan tänka dig och använd det sen som matsedel.

Matsedel är något personligt och det är inte alls säkert att det någon annan skriver passar dig."

Det går att utgå från en måltidstips-tråd, beta av dag för dag.

Här är min dag, den tål att upprepas, jag kommer med stor sannolikhet att göra det i morgon också:

Frukost: Färsbiff med svampsås

Lunch: Mortadella

Kvällsmat: Kycklingfilé med pindjur (aubergine, lök, paprika, tomatpuré)

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bullmagen
0

Hej!

här är förslag på vad man kan utgå ifrån till sin veckoplanering:

ägg/fisk/räkor/kyckling/ägg/kött/bacon etc +

olika typer av sallad och grönsaker/blomkålsmos/+

fett (smör/guacamole/hollandaisesås/aioli etc)

Som du ser kan maten varieras och tillagas hur du vill (detta är endast ett axplock) Lägger du till mejeriprodukter utökas möjligheterna och med lite fantasi, kokböcker och forumhjälp är det bara tiden och ekonomin som kan brista…

själv gillar jag ratatouille, tacos, fisk, kokta ägg, ugnsbakade grönsaker, vitlökssmör och mozzarellaost och äter mycket sånt. Ibland testar jag något nytt och blir för det mesta positivt överraskad.

Lycka till!