Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 617 ggr
Sussili
0

Väger nu mer än någonsin

Hej!

Nu ger jag snart upp. Jag har kört med LC-kost i 11 veckor nu och idag när jag vägde mig så väger jag MER ÄN JAG NÅGONSIN GJORT I MITT 40-ÅRIGA LIV!!!! 

Jag kan förstå om man kanske går upp lite i början, själv har jag ju pendlat upp och ner som en jojo MEN när jag ser siffrorna på vågen idag så blir jag verkligen mörkrädd. Hur länge ska man orka hålla ut innan man ser något resultat.

Jag vet att det finns de här som har väntat både 4 och 6 månader - OCH det är ni som har fått mig att hålla orken uppe, men nu känns det som om jag snart ger upp.

Kanske är mitt problem att jag äter för lite fett MEN eftersom jag inte äter särskilt många kolhydrater så borde jag väl minska ändå.

Någon gång bode väl även min kropp fatta att det inte är svälttider på G. Jag kan berätta att jag var på ayur-vedakonsultation för 1 år sedan. Då fick jag veta att min tarm och matsmältning är upp och ner. Detta har säkert ett samband med varför jag inte minskar. Har ni några råd till mig, så ut med dem snabbt, för det här börjar bli olidligt…

Mervi
0

Jag förstår att du är otålig, vem hade inte varit det.

Kan du skriva upp vad du äter på en dag så kanske någon av de som vet mycket om kosten kan kolla det och se om det är något som kan tänkas fela. Eller om det är lite för lite mat, oftast är det för lite fett.

Jag är ingen expert och jag går inte heller ner, men jag har så lite övervikt kvar så det är inget att jämföra med.

Margareta
0

Jag har otroligt svårt att gå ner trots att jag ätit Very-LC i 1½ år.
Min motivation bygger helt på välmående och att jag slipper en massa sjukdomar.
Skall jag gå ner då är det förutom väldigt lite kolhydrater även massor av fett. Det fungerar det vet jag, men jag har svårt att få till det i varadagen. Dålig på planering.

Gör som Mervi skriver att Du berättar för oss vad du äter så kanske vi kan hjälpa dig.

Numer pensionär i Nynäshamn

holygittan
0

sussili: Nu äter jag ju inte jättesuperlågt med kolisar, jag äter fil eller ägg på morgonen, grönsaker till köttet/fisken/ osten/äggen till lunch och middag och fett i form av smör eller grädde eller creme fraiche eller kokosmjölk till. Och nån frukt elelr lite bär nästan varje dag. det blir ca 40 gram kolhydrater och 1500-2000 kcal om dagen.

Jag har tappat 6 kilo på 8 veckor, men jag kan ju tipsa om att ta en kromtablett varje dag+ L-karnitinkapsel och 1 msk fiskolja. Och multivitamin så klart. Jag tycker det har underlättat för mig de senaste två veckorna jag har tagit det ( -1.1 resp - 1.4 kilo per vecka )

Och så är en promenad varje dag väldigt bra oxåGlad

Pasi
0

Sussili - Hur ofta äter du per dag?
För att verkligen signalera om "bra tider" kanske du ska testa att äta samma mängd mat per dag men testa att fördela maten på fler måltider och så utspritt över dagen, som möjligt!?

Eventuellt kan du även testa att äta som du gör nu…under 2 dagar för att under 2 dagar dra ner energimängden mellan 2-500 kcal…
Kroppen lär inte uppfatta kalorinerdragningen som svält då utan fortsätter att köra på högvarv.

En tredje metod är att öka på ämnesomsättningen genom att varannan dag (eller som det passar) göra nåt riktigt energikrävande…så att kroppen lär sig att gå på högvarv. Helst en syssla som får hela kroppen att arbeta.

Lite styrketräning…och lite mer muskelmassa brukar också funka väldigt bra…men tar 2-6 månader innan man ser resultat, men då kan det i gengäld gå väldigt fort.

Kanske någon av metoderna, eller en kombination fungerar på dig!? Glad

magma
0

Jag instämmer med örviga, kan du inte- i detalj- skriva ned vad du äter på en typisk dag? Så är det lättare att hitta fallgropar, om det finns några.

Medicinerar du i någon form? Äter du mycket mjölkprodukter, som t.ex grädde och creme fraiche? Du har inte funderat på att hoppa på"fakirsällskapet" under en vecka eller två, och utesluta mjölkprodukter och kanske även ost? Du kanske behöver stå på nästintill 0 kolhydrater för att din kropp ska släppa på kroppsfettet. Har du provat att skriva till Skaldemans frågelåda?

irren
0

Känner igen det du skriver sussili. jag är oxå "på topp" nu när det gäller viktenGråter

magma
0

http://kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=7e62dfb0-714d-476c-a094-eef9b8cf4c4a

Prova att läsa MegN:s inlägg en bit ner (#11), och se om du blir hjälpt av det

sissabella
0

Jag har det precis som du, viktuppgång 5 kg + ökat omfång på 2 månader  …hälsoeffekter, jo det har jag, många. Men välbefinnandet naggas av viktökningen. Jag vill ogärna ge upp. Jag tycker ju om maten. Jag känner oxå att jag måste göra något mer.

Ja detta var ju ingen tröst i sig, även om vi tycks ha lika kroppar.

Jag äter utifrån principen 0 kolhydrater, nu funderar jag mer och mer på om portionsstorlekarna bör vara lika och jämt fördelade under dagen.

umbra55
0

Du kan äta för mycket också. Hur ligger du till kalorimässigt?

(Jag vet att detta är som att svära i kyrkan, men  jag blir mer och mer övertygad om att kalorimängden har betydelse OCKSÅ.. Det och motion OCH kolhydratfritt OCH fett! Vi är jäkligt komplicerade förbränningsmotorer, alltså)

Lillianna
0

Vatten!!! Hur mycket vatten dricker du? Jag stoppar definitivt om jag inte dricker tillräckligt, minst 2,5 liter om dagen.

Ät ännu mer fett, bara ös på och drick mellan målen. Jag dricker 1 liter vatten mellan frukost och lunch, sen blir det halvlitrar lite då och då, fast inget till maten bara efteråt.

Ge inte upp än!! Alla kroppar är olika och för de flesta av oss tar det många månader kanske tom år att inse hur man själv fungerar. Det bästa är att skriva ner vad du äter, gör en dagbok i mat, vikt , mått osv. Sen kan du gå tillbaka och kolla hur du åt när det fungerade resp när det inte fungerade.  Ibland behövs det förändringar för att kroppen ska komma igång….

/Lillianna -26kg

~ Lillianna ~

sussie
0

Var det inte här någonstans som Margareta tipsat om att man kan minska proteinet och öka fettet till mättnad och på så sätt gå ner. Alltså äta 0,8 gram protein per önskevikt i kilo!

Jag har ätit SSS ett år och inte förrän jag testat detta har jag gått ner, har inte så många kilon att tappa och ser det som bonus om jag lyckas. God hälsa är viktigare för mig. Allt utom mina kolesterolvärden är bra enligt min läkare som jag ständigt försöker stärka mig emot då hon ser det som livsfarligt med 7,8 i kolesterol (har typ 2 diabetes tablettbehandlad) normala triglycerider och normal kvot mellan HDL och LDL.

Mitt sockervärde vill ju faktiskt inte heller ge sig när jag tänker efter………

Ofelia
0

#9 Umbra;

Håller faktiskt med dig.

Jag försökte först med att bara räkna kolhydrater men gick inte ner ett gram. Kollade upp kalorierna och sänkte dessa med ytterst lite och sen så gick jag raskt ner 10 kg. Det var absolut inte svältkost, åt 1600 kal per dag och noll motion…Kolhydraterna höll jag under 20. Man håller sig mycket mera mätt på att äta enligt lågkolhydrat metoden men tror precis som Maria S skriver på sin hemsida att man inte helt kan bortse från kalorierna.