Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3847 ggr
evasch
0

Evas små godbitar

Tänkte starta min egna lilla tråd där jag kan skriva in det mesta mellan himmel och jord

evasch
0

Aromat….

…är något som jag verkligen saknar. Men jag har hittat ett substitut (stavning?). Hittade en pulver buljong på hälsokosten som nästan har samma smak som aromat.

Märket är befood och det är en grönsaksbuljong.

Hällde den faktiskt i aromatburken, och min sambo som är aromatgalning har fortfarande inte märkt att det är något annat Flört

evasch
0

Jag vet att jag är lite sjuk…men jag har redan börjat fundera över julen, Inte bara julklappar och vart vi ska vara, nej, tankarna surrar främst runt mat, godis och dryck.

Vad ska jag äta? Hur ska jag hålla mig borta från pappas knäck och kola? VILL jag hålla mig borta från pappas knäck och kola? Kan jag klara av att vara måttlig….Kan jag falla av banan med flit och komma tillbaka igen?

frågorna är många…

MimLan
0

Avsteg är också lärdom. Då slipper man fundera så mycket och kan mest konstatera.

elin83
0

Jag tänker också på julen, Jansons frestelse är min absoluta favoritGråter

mikaelj
0

Elin,

Såklart den är. ;)

MimLan
0

Jag skulle kunna tänka mig att göra en mini-frestelse till mig själv. Eftersom jag inte vet hur illa jag reagerar på stärkelse kan jag ha en lite högre kh-budget och testa en jansson på 100 gram potatis kanske. För gott är det, utan tvekan, och jag var en jäkel på att göra uppskattade sådana.

Nåja. Inget att bekymra sig om nu iaf, jag har iaf inga sug eller längtor på det sättet längre.

fj-100
0

#4# Jag har bjudit på potatisgratäng gjord på rättika och ingen visste något. Alla tyckte om den.

Tror ni att man kanske kan göra Jansson på rättika?

MimLan
0

#7 Jag vill inte förringa vare sig rättikan eller dina kokkonster, men om man inte märker skillnad så är man nog inte så van vid att smaka på maten öht. Rättika är en kul pryl som helt klart kan användas mer, men jag har aldrig kunnat se den som istället för potatis. Det skiljer både i smak och konsistens.

mikaelj
0

Jag är inte gjord av rättika!#@$!!

nobban7
0

Jag har gjort Blomkåls-Jansson enligt recept här på KiF. Funkade jättebra även om det naturligtvis inte blev precis samma sak som med potatis.

flikkan77
0

evasch

Tycker det var lite kul det där med din man och aromaten. Tänk vad mycket man kan gå på vad man tror att något är. Stämmer förpackningen så borde ju innehållet vara samma… och tvärt om. Gjorde potatismos på Blå Kongo en gång och det var nästan så man fick blunda och äta för att fatta att det var potatis. Helt fel färg!

Tänker också på julen… Har ingen aning om vad jag ska äta. Det brukade bli potatisgratäng, rödkål, rödbetssallad osv. Det enda jag hittar nu är den stuvade grönkålen, vilket visserligen inte är fy skam det heller. Godiset är ju inte ens att tänka på. Brukar alltid få en chokladdoppad marsipangris av mamma.

"You just have to belive…"

nobban7
0

Har du kollat vad buljongen innehåller - det kanske är aromat?

Jul - skinka, lax, Janssons frestelse på blomkål, långkål (stuvad grönkål), ägghalvor, omelett med svampstuvning, leverpaté, rökt ålTungan ute, köttbullar, revben, rullsylta, ostkaka, "risgrynsgröt" (keso och macarpone) ostar, ischoklad…

A-nettan
0

Oj…jag tänker precis som er fast tvärt om. OJJJ va mat jag helt plötsligt kan äta på julbordet som jag typ bara tittat på förr när jag var vv:are. Då var det bara jansson och potatisen och möjligen några sillar och en tunn skink bit som fick passera sen var pointsen slut. Fast det är klart det här blir ju min första jul utan vv så jag kanske känner som er nästa jul. Just nu så ser jag fram mot skinka och brödet jag hittade här iforumet att ha som dopp. Köttbullarna och Korvarna…..mumms! Fast godiset får man väl låta bli…men det finns ju så mycket annat att äta (Måste tänka så….)Flört

Vad värre är HALLOWEN ! Barnens alla kompisar som kommer och allt godis som ska köpas hem….det blir en utmaning för mig…huvvvva!

evasch
0

Jag är inte heller så orolig för julbordet, funderar mest hur jag ska kunna fetta till det lite mer hemma hos min fetträdda mamma Glad. Men det blir CF i romsåsen och riktig majonäs.

Sen måste jag säga att jag blir lite förvånad över alla som upplevde att de fick äta så lite med VV, jag tyckte att jag åt mycket gott då med. Gör jue av med lika många kalorier då som nu, men jag tror faktiskt att jag åt lite lowcarb då med, fast inte så mkt fett.

flikkan77
0

Problemet för mig är att jag inte äter kött… och det vegetariska innehåller ganska mycket kolhydrater. Förutom grönkålen.

evasch
0

# 15 Nä då förstår jag ditt problem, starta en vegitarisk-jul tråd så får du kanske lite idéer (det är aldrig för tidigt att börja planera)

evasch
0

Trött, matt och håglös har jag kännt mig den senaste tiden.  När jag började med LCHF så var jag så pigg och mina trötta, stumma ben var som bortblåsta. Men nu är allt som förut igen, även sötsuget är tillbaka.

Önskade att det hade att göra med att sonen är sjuk och att jag också har fått något sk*t, men det känns inte som det.

*suck* känns inget kul alls just nu

flikkan77
0

#16 Har faktiskt redan frågat kompisar om vad de vill ha till julklapp! Måste planera ju… Glad

Hoppas att du inte håller på att bli sjuk! Känner ingen det där med sötsuget. Har ätit lchf i ganska exakt en månad och de första veckorna hade jag inget sötsug och tittade inte åt godis eller liknande. Men nu ser jag godis och glass och kakor överallt och jag vill bara ha!

Skickar dig en "pepp"-kram i alla fall! Kämpa på!

Jennix
0

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

anki1
0

Ja julen ja. Jag har ju sedan i våras arbetstränat/praktiserat på ett företag som gör och säljer handgjorda badbomber hudkrämer och sådant, så jag tänker nog införskaffa en del av julklapparna där. Alllting tillverkas av naturliga råvaror och frukter o grönsaker. Eteriska oljor. De är inte heller testat på djur, utan på människor. Företaget heter Lush svenska AB, och de har butiker på flera håll i Sverige samt postorderverksamhet. de finns även på webben.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

evasch
0

Vet inte om det var en tillfällig svacka eller om jag helt enkelt äter för lite. Vi åt tacos igår och jag öste på CF, guacemole och fet ost. Två stora portioner åt jag och det kändes jättebra efteråt, så pass bra att jag ställde mig på wii fit maskinen i  45 minuter. Hoppas nu att det håller i sig nu bara, ska äta en stadig frukost

#19 kollade in där, härligt, älskar julen.

evasch
0

Tänkte hålla lite koll på min mat idag, tog mer idag än vad jag brukar men fick inte i mig allt…det här är vad jag har ätit till frukost.

20Gram Äggula
75Gram Ägg kokt
5Gram Smör 80% fett
5Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Bacon gris
15Gram Paprika gul
25Gram Ost hårdost 31% fett

Energi kcal:

505,25

Energi kJ:

2111,00

Proteiner:

26,28

Fiber:

0,45

Kolhydrater:

1,18

Vatten:

119,09

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

44,36

Kolesterol:

641,93

E-mättade:

16,90

Mättade:

19,85

F-mättade:

3,30

Vitaminer:

A:

392,30

B1:

0,33

B2:

0,51

B3:

1,54

B6:

0,23

B9:

71,50

B12:

2,55

C:

30,75

D:

2,20

E:

3,23

Mineraler:

Fosfor:

459,35

Järn:

2,91

Kalcium:

252,05

Kalium:

271,95

Magnesium:

30,25

Natrium:

651,20

Selen:

30,57

Zink:

1,85

evasch
0

Har stått still i vikt iungefär 2 ½ veckor också. Gillar det inte alls, behöver aktivitet för att hålla motivationen uppe

A-nettan
0

Hej evasch!

Här har du en till som det inte händer något med….det är lite frustrerande.

Jag tycker att jag gör allt rätt…eller tror det iallafall. Maten och allt känns bra men mått och våg fel. Jag har brövat att göra olika som jag läst man ska göra men det vill sig inte…..puuuuh.

Hoppas det löser sig och vi får väl fortsätta kämpa.Lycka till och häng i…

Glad

evasch
0

Energi kcal:

674,00

Energi kJ:

0,00

Proteiner:

58,00

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

8,00

Vatten:

0,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

46,00

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,00

F-mättade:

0,00

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,00

B2:

0,00

B3:

0,00

B6:

0,00

B9:

0,00

B12:

0,00

C:

0,00

D:

0,00

E:

0,00

Mineraler:

Fosfor:

0,00

Järn:

0,00

Kalcium:

0,00

Kalium:

0,00

Magnesium:

0,00

Natrium:

0,00

Selen:

0,00

Zink:

0,00

100Gram Hot wings
110Gram Mc Donalds QP

Hummm…tyckte att jag gjorde bra val på mcdonalds, men det blev jue riktigt mycket av både kalorier och kolhydrater

evasch
0

Hummm…hur går det här ihop. Om man ska hålla

20/100/100 så är jag redan ute och cyklar. Ligger på…

Kolhydrater: 9,18 - Mkt bra

Proteiner: 84,28 - Vad ska jag äta i kväll???

Fett - 90,36 - Okej, ska jag äta kolhydrater i kväll????

Kalorier - 1180 kcal - Hummm…har 700 kcal kvar av de kalorierna jag ska kunna äta och ändå minska i vikt (enligt VK, har fungerat hittils)

Men hur många Kalorier blir 20/100/100? Om nu slutsumman av kalorierna blir för lite, hur mkt ska man lägga på då isf? 5/25/25 eller :os

Thea
0

Jennix: TACK för tipset om den sajten!!! Jag är totalt jultokig och brukar göra mina närmaste gråhåriga över alla "måsten"! Julen är min absoluta favorit!

evasch: Jag har också, mer än en gång, funderat över julen! Vad jag kan äta och vad jag inte kan äta. Jag ska för första gången be om att få göra köttbullarna (brukar vara pappas domäner!). I år blir det på blandfärs UTAN ströbröd och MED grädde! *mums* Tror iof inte det kommer att klagas! Flört

Chokladkolan jag brukar göra…..funderar på att göra halv sats, annars har vi kola fram till midsommar med vår nuvarande godistakt. Tungan ute

Men TÄNK vad man KAN äta!!!! Ägghalvor med mkt majonäs och räkor, skinka, prinskorv, sillar (vi gör alltid själva och kan därmed hålla koll på sockerhalten. Redan innan LCHF tog vi knappt hälften av receptets mängd!), lax till förbannelse och div andra godsaker i matväg.

Det får bli en del avsteg under julen, men what the heck! Det är ju bara jul en gång/år!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

evasch
0

Ser att det skulle vara 20/80/80. Ännu värre, då får jag jue knappt äta någoting Obestämd

[Pennylane1]
0

#27 Hur är det egentligen med inlagd sill och botulism som ju kan vara dödligt? Är det socker eller ättika som är viktigt att man inte tar för lite av? Har för mig att jag hört att man inte får minska sockret, men jag kan minnas fel!

lowcarbing
0

#27 och #29

Angående sill och socker så har jag lärt mig att man inte ska minska sockermängden (eller ändra proportionerna på vatten eller ättika heller) eller använda sötningsmedel i stället för socker, på grund av den då ökade risken för bakterietillväxt och matförgiftning. Men rätta mig gärna.

Hälsningar

lowcarbing

evasch
0

Energi kcal:

1153,85

Energi kJ:

4824,80

Proteiner:

84,42

Fiber:

2,82

Kolhydrater:

12,76

Vatten:

462,37

Fetter:

Fett:

85,18

Kolesterol:

766,41

E-mättade:

27,88

Mättade:

45,80

F-mättade:

4,02

80Gram Högrev nöt
5Gram Smör 80% fett
10Gram Ost hårdost 31% fett
110Gram Ägg kokt
13Gram Finn crisp
20Gram Brieost vitmögelost 34% fett
15Gram Vispgrädde 40% fett
200Gram Fläskfilé gris
30Gram Morot
30Gram Blomkål
30Gram Champinjoner
20Gram Vispgrädde 40% fett
30Gram Avokado
30Gram Smör 80% fett
40Gram Keso färskost 4% fett

Ser  riktigt bra ut, förstår bara inte hur jag ska få in ett till mål här med  20/80/80 tänket…

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med hur mkt det minsta/mesta jag bör äta är. 165 cm lång, väger 92 kg. Vill gå ned 25 kg till. Rör mig inte så överdrivet mkt, det brukar bli lugna barnvagnspromenader på ca 1 - 2 tim/ dag. Något/några motionspass per vecka.

flikkan77
0

Jag tycker det där ser jättebra ut. Vad duktig du är! Glad Kan inte hjälpa dig med dina frågor men jag kommer gärna med glada hejarop.Flört

Thea
0

#29 o #30: Kan inte svara på det.

Det jag vet är att bakterien som utvecklar giftet botulinum måste ha absolut syrefritt för att öht kunna växa till. Det är en försnillande liten risk att få helt syrefritt i hemmagjord sill.

Sockret: Det är SILL vi pratar om inte KOLA!!!! SkrikandesFlört I många recept är det 1-1,5 DECILITER socker i ett vanligt sillrecept (ca 2-3 dl lag). Det blir helt oätligt med den sockermängden även utan att äta LCHF med fräscha smaklökar! Det blir kola-sill!! Vi har alltid lite mer än halverat sockermängden och har ALDRIG haft problem med hållbarheten alla de åren, 20-25 år, vi och övrig släkt har gjort egen sill.
Jag tror personligen att det härrör mer från svunna tider när socker var lyxvara. Man åt så mycket saltat kött och sill övriga året att man ville ha en stor kontrast vid högtider att man då "frossade" i socker. Sillen var säkerligen också mer saltad än vad den är idag och då kräver det mer socker för att "få bort" saltet. Recepten lever kvar idag med hög sockertillsats trots att sillens salthalt minskat.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

evasch
0

I dag märkte jag ett välkommet resultat, vilket måste bero på den här kosten….mina hudbristningar efter massa graviditeter har börjat "försvinna",hur det nu går till. Men trevligt är det iaf Glad

evasch
0

Ibland när jag sitter och äter så blir jag så LYCKLIG. Som i går, fläskkarré med kryddsmör, hela ungsstekta champinioner, även dom fyllda med kryddsmör, till detta hade jag tomater avocado och CF.

Ingen kan komma och säga till mig att den här maten är tråkig

Maia
0

#35 Jag håller med till 100%. Man blir glad!!!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

evasch
0

Hihi…igår när jag var på öppna förskolan så tog jag mig en ostrulle när sonen ville ha en smörgås. En av fröknarna uppmärksammade det och sa, glatt och troligen av gammal vana, att !det är bara 17%". Hehe…jag svarade "ajdå, det var jue inget bra, bäst jag tar lite smör på". Fröken skrattade glatt och sa att "just det ja, du ska ju ha fett….jag kan inte FATTA, men det verkar ju funka"

Kul att höra när gammla inlärda saker slår in, men att nya rön inte blir avfärdade som dumheter, bara med förvåning.

evasch
0

Måste få berömma mig själv :o) Har skött mig exemplariskt i helgen. Trots danstävlingar och barnkalas. Kalaset löste jag så att jag hade med mig egengjord chokladglass/mousse. Toppade med grädde och jordgubbar som fanns på kalaset. Fick en del suktande blickar.

På danstävlingen hade jag en massa gott med, sallad med fläskkarré, ägg, champinioner, sockerärtor, tomat och paprika, jättemumsigt. Hade även ägg med kräftost, mandlar och pumpakärnor och lite annat smått och gott med. Höll mig mätt och snaskfri hela dagen.

Och detta visade sig på vågen i dag… Efter förra helgens smågodis fusk så visade vågen på 91,4 kg…kändes som mitt mål (under 90 kg) var långt bort. I morse visade vågen på 89,2kg och jag tänker INTE hamna över 90 sträcket igen *skakar på huvudet*   
Nu är det nästa mål kvar… -10 kg totalt innan släktträffen på söndag om 2 veckor. (88 kg) borde inte vara omöjligt alls.

nobban7
0

Skickar lite beröm från mig också!

evasch
0

Tackar så mkt nobban

Upptäckte oxå idag att jag håller mig mer mätt när jag äter på detta sätt. Gjorde glass idag som jag kan ha på fredag när resten av familjen mumsar smågodis

SolKerstin
0

Vad duktig du är evasch!! Du är då på banan, det märks.Cool