Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1024 ggr
pokergirl
0

Fördelningen - jag förstår inte!

Har precis avklarat min första dag med LCHF. Jag har försökt läs apå men blir inte riktigt klok på fördelningen av intaget.

Läser att jag ska äta 1g protein per kg vikt, jag väger 74 kg, innebär det då att jag ska äta runt 75 g kött om dagen? Det är ju inte ens en måltid. Sen då? 75 g fett och minimalt med kolhydrater??? Även mejeriprodukter innehåller ju protein så vad ger vad?

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta, känner mig tämligen förvirrad…

Zepp
0

Säg för enkelhets skull att kött innehåller 20% protein, vilket du kan räkna med mellan tummen o pekfingret!

Vid 74 kg blir det 74 gram/20 * 100 = 370gram kött per dag!!

1 gram per kilo är minimum.. man kan gott äta 1,5 gram per kilo!

"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1373635

En bra hjälp har man med att registrea måltiderna i minmat som en medlem låter oss använda gratis!

http://www.minmat.net/counter.php

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pokergirl
0

Åh, då förstår jag! Jag läste gram kött och inte rent protein. Haha, jag tyckte det lät som lite och ingenting med 75 g kött om dagen!

Tack för hjälpen!

odezza
0

Välkommen hit, pokergirl!

100 g kött innehåller ca 20 g protein… 1 g per kroppsvikt avser rent protein.

För att få i dig 75 g protein, så behöver du äta t ex 375 g kött… men du äter förmodligen protein även från andra källor under en dag, t ex ägg och fisk…

Fettet bör vara minst lika mycket som protein och kolhydrater tillsammans, och det får gärna vara mer…

Lycka till!

"still lost in space and time"

odezza
0

Zepp hann först! Flört

"still lost in space and time"

Margareta
0

Välkommen hit!

"Vi" brukar också säga att summan av kolhydrater och protein skall vara MINDRE än totala fettmängden.

Äkta vanligt Smör innehåller 80% fett, äkta vanlig vispgrädde innehåller 30% fett

Det betyder att 150g kött med 10% fetthalt innehåller 20g protein och 10g fett (0g kolhydrater). Då måste man tillföra fett om man skall hålla den regeln. Dvs man äter örtsmör eller gräddsås till.

Klarnar det?

Det är inget som är exakt - man gör som man vill för alla är olika - men det är en tumregel i alla fall när man tycker det är svårt i början.

Ät tills du är nästan mätt. Mättnaden kommer ofta lite plötsligt efter en stund på fet mat. Det är lätt att äta för mycket

Räkna inte så mycket ibörjan utan testa hur det känns istället.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
0

Jag garanterar att du går ner i vikt på 75 gram kött och 75 gram fett om dan, men då är det inte LCHF utan svält! Skrattande

pokergirl
0

Men enligt tabellerna äter jag på tok för lite protein: 

pokergirl
0

Zepp: jo, men jag tyckte det lät lite väl hårt! Skrattande

mikaelj
0

Kolla på mängden protein i _gram_.

evasch
0

Om du tar och kopierar in mängden med Kh, Prot och fett och även kcal så blir det lättare att få en helhetsbild. Du kan ta och klistra in vad och hur mkt du äter, den frågan brukar komma upp efter ett tag :o)

Aniara4
0

#7 Nejdå, det där diagrammet ser helt rätt ut. Det säger alltså ingenting om mängden i gram, utan hur många procent av energin som kommer från respektive näringsämne. Eftersom fett är mer energitätt får man mycket energi därifrån även om man äter en mindre mängd i gram.

pokergirl
0

Energi kcal:

2055,58

Energi kJ:

8604,59

Proteiner:

126,90

Fiber:

8,67

Kolhydrater:

27,12

Vatten:

801,38

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

159,74

Kolesterol:

1653,84

E-mättade:

57,47

Mättade:

74,00

F-mättade:

14,19

Vitaminer:

A:

1304,15

B1:

0,85

B2:

2,64

B3:

10,93

B6:

1,65

B9:

709,89

B12:

8,69

C:

217,28

D:

5,90

E:

15,74

Mineraler:

Fosfor:

1979,31

Järn:

11,99

Kalcium:

1482,44

Kalium:

2219,50

Magnesium:

206,60

Natrium:

5473,13

Selen:

106,88

Zink:

16,01

Jag kanske ligger väl högt på fett?

Zepp
0

Nä nä det ser bra ut om du är normalväxt och normalaktiv!

Blir du mätt o nöjd hela dan?

Hur länge har du ätit LCHF?

evasch
0

Hehe…jag glömde en fråga som också brukar dyka upp…din längd och vikt och sedan tänkte jag fråga om du är man lr kvinna *S* men det talade jue ditt nick om :o)

evasch
0

*suck*och nu såg jag din vikt oxå….så glöm föregånde inlägg

Tycker det ser bra ut. Nu vet jag inte om du vill gå ner i vikt, men testa så där och om viktminskningen uteblir så kan du minska lite på alla siffrorna

pokergirl
0

Zepp: första dagen därav alla knäppa funderingar! Har varit nöjd hela dagen. Har några kilo att tappa, närmare bestämt 5 kg från målet.

Zepp och evasch: längd 179, vikt 74, kön kvinna, aktivitet normalaktiv, ålder 30.

[apriljox]
0

Hej pokergirl! Jag har en annan kortvariant av hur man ska göra: Läs innehållsförteckning ät sånt som innehåller max 5% kolhydrater och så få tillsatser som möjligt. Ät bara grönsaker som växer ovan jord. Ingen frukt. Ät så mycket fett jag kan. (som gammal fettskrämd tror jag att det inte blir för mycket) Tolka nyckelhålsmärkt som dödskallemärkt. På småsaker som jag äter bara lite av tillåter jag ibland mer kolhydrater än 5%. Skaldeman föreslår att kolhydraterna ska ätas sist i måltiden och helst så sent som möjligt på dagen. Jag har inte förstått riktigt varför, men jag använder gärna det knepet när jag dricker vin. Jag räknar inget och använder inga tabeller. På Annika DAhlqvists blogg finns en komigång-folder. Kanske finns den här också. Jag har haft mest glädje av Litsfeldts böcker.

Lycka till!

pokergirl
0

Tack apriljox!

Det krävs en hel del omtänk, jag är ju en som levt på light, mini, delight, fettfritt i åratal…

evasch
0

Som det oftast brukar vara när man vill gå ned i vikt, så kan de sista kilona vara lite sega, även med LCHF. Men börja med att plocka fram måttbandet, med denna maten så visar det ófta mer på måttbandet än på vikten.

Håller med #17, äter ungefär så också, testa det och vänta med att räkna så får du se hur det går

Lycka till

mikaelj
0

Pokergirl,

Mängden fett är ingen fara.. ät tills du blir ohungrig av naturligt fet mat, så är det så mycket som du ska äta!

pokergirl
0

Tack Mikaelj!