Behöver jag mer vitamintillskott?
Jag är ny på det här med LCFH, men är ganska klar med hur jag vill äta. Tror att jag är känslig för kolhydrater pga jojo-bantning och ett halvår med GI utan resultat.
Så därför vill jag satsa på att undvika så mkt kolhydrater som möjligt. Dvs äta nästan bara kött med feta såser. Lite cremefraische, grädde, turkiskyoughurt och ost. Undvika mjölkprodukter med lite fett och begränsa intaget av ävriga mjölkprodukter. Jag mår hittills väldigt bra på dieten.
Så till frågan. Vilka vitaminer kan jag få brist av? Äter multivitamintablett varje dag men undrar om det verkligen räcker. En del skriver om Magnesium som ngt viktigt. Det är väldigt lite magnesium i min multivitamin tillexempel.

Du behöver inga extra vitaminer är det korta svaret
..
Äter du en varierad LCHF-kost med kött fisk ägg inälvsmat etc så blir du nästan självlysande av alla vitaminer du får i dig 
En mer näringstät kost finns inte.
Får du problem med kramper kan du behöva magnesium annars behöver du inte bry dig alls..
Jag käkar en tablett magnesium+ B-vitaminer och torskleverolja dagligen. Jag tar vitamin c lite då och då antingen som tabletter eller som paprika/citron.
Jag har efter 7 månader börjat komplettera med d- och b-vitamin. Fäller väldigt mycket hår sedan ett par månader tillbaka och ska se om tillskottet hejdar.

Jag håller helt och fullt med dufva (som vanligt).
Det enda jag anser man måste komplettera är D-vitamin….men det beror ju inte på kosten utan på breddgraden.

Jag har svårt att tänka mig att jag inte behöevr tillskott om jag inte äter några grönsaker alls och ej heller frukt eller bröd. Tänker på c-vitamin och b-vitamin, folsyra etc.

Inälvsmat kommer jag inte äta. Blir illamående bara ab tanken. Är det järn man får i sig då månne?

#6 Lever ger en uppsjö av vitaminer (C, B, A, Folsyra, zink, järn osv osv). Går att blanda i lite i färsen om man har svårt för att äta lever. Annars rekommenderar jag verkligen Margaretas kycklinglevermousse (se recepten).
#5 Att bröd skulle ha något essentiellt att komma med är en villfarelse. Spannmål sabbar däremot upptaget av viktiga mineraler.
Frukt innehåller inte så mycket vitaminer som du vill tro. Ej heller är de essentiella i något avseende, det är godis, helt enkelt. Det kan du se om du kollar faktiska tabeller över vad olika frukter och riktig mat innehåller. Här är ett exempel på en jämförelse.
… eller Ugglarps leverpastej! 30% lever, och bara 5g kolhydrater/100g pastej.
(jag kan inte heller äta lever, men leverpastej med gurka är riktigt gott!)
#9 Där sade du det förlösande angående lever! Visste inte att det var så mycket lever i vanlig pastej faktiskt. Har nu plöjt igenom pastejhyllan och köpt en med 6 g kh och 35 g lever. Det går faktiskt alldeles utmärkt att få in de kolhydraterna i dagsbudgeten, iaf för min del. 30 gram med gurka var en alldels finfin förrätt eller snacks, hur man nu ser på saken, alldeles nyss.
Dags att börja labba med pressgurka på sukrin/ättika!

Jag knaprar hellre piller än äter lever i någon form! Kör med multivitaminkvinna och hoppas på det bästa. I vilka livsmedel hittar man folsyra? Vill inte ha underskott på det om jag råkar bli gravid…

#11 Broccoli och lever. Kolla www.fineli.fi och välj svenska om du föredrar det.;-)

Men får man i sig nog med vitamin C på denna maten? Det var en bekant som undrade och jag skickar frågan vidare. Nån som vet?
SolKerstin,
När man äter kolhydrater är dagsdosen 60mg enl. Livsmedelsverket. Men då får man också tänka på att kroppen tar upp vitamin C mycket sämre när man har högt blodsocker (pga dess likhet med glukosmolekylen). Med andra ord, siffran 60mg är mer intressant om du samtidigt äter kolhydrater. Typ 2-diabetiker har 30% mindre C-vitamin i blodet än icke-diabetiker, och det är förmodligen även det räknat med Livsmedelsverkets rekommenderade kost.
Jag vet inte hur låg den siffran egentligen borde vara, men på studien som gjordes på dansken och islänningen (se Good Calories, Bad Calories för mer detaljer) såg man inga spår av skörbjugg på en kost bestående enbart av kött, i ett år. Lite drygt ett kg per dag gick åt.
Om du ändå skulle vara orolig, så räcker det med 30g röd paprika om da'n, och förmodligen ännu mindre eftersom kroppen har ett bättre upptag utan socker i kosten. Dessutom är C-vitamin är en antioxidant, som förmodligen inte är i lika stort behov utan lättoxiderade vegetabiliska fleromättade fetter.

Behövs för:
En mängd uppgifter i kroppen. C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. Hjälper kroppen att ta upp järn ur födan. Cellernas försvar mot fria radikaler. Skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna).
Brist:
Lidrig brist: Trötthet och retlighet, blödande tandkött och försämrad sårläkning.
Skörbjugg var förr en vanlig sjukdom bland t ex sjömän och andra som tvingades leva långa tider utan tillgång till färsk föda och därför hamnade under minimibehovet, som är 10 mg per dag.
Rekommenderat dagligt intag:
Vuxna: 60 mg
Gravida kvinnor: 80 mg
Ammande: 100 mg
Finns i:
Färska bär, färsk frukt och de flesta grönsaker. Potatis har ganska låg halt, men eftersom vi äter den ofta och mycket blir den ändå en viktig C-vitaminkälla. Halten sjunker dock fram på vårkanten, eftersom C-vitaminet inte är särskilt lagringsdugligt.
Exempel
Portions-
storlek
Mängd C-vitamin
per portion, mg
Svarta vinbär
100 g
210
Grönkål
100 g
120
Blomkål
100 g
70
Vitkål
100 g
60
Apelsin
110 g
60
Röd eller grön paprika
30 g
30
Potatis
200 g
22
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Folsyra!
Behövs för:
Proteinproduktion och celldelning.
Brist:
Påverkar nybildningen av celler och märks tidigast hos snabbväxande celler som röda och vita blodkroppar.
Kan leda till en speciell form av blodbrist och kan bero på dålig kost. Lågenergiförbrukare, alkoholister och andra som lever på ensidig kost tillhör riskgruppen. Dit hör även den som har skador på övre tunntarmen, t ex på grund av obehandlad överkänslighet mot gluten.
Rekommenderat dagligt intag:
Vuxna: 0,2 mg
Gravida kvinnor: 0,4 mg
Ammande: 0,3 mg
Finns i:
Lever, okokta grönsaker, fullkornsbröd mm. Namnet folsyra kommer av latinets folium, blad; gröna bladgrönsaker inneåhller särskilt stora mängder.
Exempel
Portions-
storlek
Mängd folsyra
per portion, mg
Spenat
100 g
0,2
Nötlever
100 g
0,1
Potatis
200 g
0,3
Ägg
60 g
0,01
Mjölk
2 dl
0,01
Nötkött
125 g
0,01
Obs!
Det rekommenderade dagliga intaget är ganska högt, eftersom folsyra är känsligt för värme. Stora förluster kan uppstå i tillagningen, speciellt vid långkok och varmhållning.
http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/fol.htm
Ät mer lever…!!
l
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Inte specifikt för LCHF, men du kan behöva jod-tillskott. Gravida rekommenderas åtminstone dubbla dagsintaget (= tot. 300ug)

Ok, tack för info. Det är alltid såhär att det finns belackare som vill krossa såna här "ideér" som vi ju har, vi som utan att skämmas stoppar i oss FETT gudhjälpe, och som mår gott av vår diet och t.o.m. går ner i vikt. Jag vet vad min diabetessköterska sa till mig jag, att nu har hela dietistkåren fått nya direktiv efter 30 års felaktiga kostråd, och att man ska gå efter Annika Lindkvist matråd för att må bra. Hurra!!!!
#18 Va? Har de fått direktiv uppifrån att fett är ok nu? Det borde ha synts i pressen tycker jag.
Kan du be din diebetessköterska om mer information?
* när kom direktiven ut
* vem skrev direktiven