Risk för allergiska besvär pälsdjur, OT
Hur stor risk är det att personer med astma och eller allergi utvecklar besvär om de kommer in i en lokal eller byggnad där det vistats pälsdjur (hundar, katter, marsvin, hamstrar eller vad man nu är road av)? De ev allergikerna kommer alltså inte i kontakt med djuren utan djuren har funnits där vid något tidigare tillfälle och lokalen har sedan städats.
Man är inte allergisk mot djuren utan mot deras päls, mjäll eller proteiner i saliven som fastnar på bla pälsen. Hur mycket du än städar så kan du inte få bort allt damm och såna som är väldigt känsliga kan reagera på det lilla. Därför kan man tex bli allergisk mot sin bordsgranne som har djur hemma…
Hur stor risken är beror ju på hur känsliga de är.

Som #1 säger. När jag kommer hem till svärföräldrarna brukar deras folkskygga katt springa till skogs och inte komma tillbaka förrän alla främlingar är borta, och de brukar även dammsuga och städa innan, men jag får ändå stora besvär trots att jag tagit medicin innan. Däremot går det bra i en del av huset där katten aldrig är.
Det är i regel inte håren man är allergisk mot utan hudflagor, mjäll alltså, som är mikroskopiskt små och nästintill omöjliga att städa bort med vanliga metoder.