Fiskburgare
Jag brukar göra en del maträtter från Lars-Erik Litsfelts bok "Ät fet mat" och har därför en fråga som jag hoppas någon här kan svara på. Hur får man fiskbiffarna att hålla ihop vid stekningen ?
Om du berättar vad som finns i dem kanske vi som inte har också ge dig goda råd. Generellt brukar det vara problem med fryst fisk, som i stort sett måste "vridas ur" innan man gör färs av den. Men jag vet inte om det är fryst fisk i de biffar du talar om…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
För 4 portioner:
500 g fisk (rester) . t.ex kokt lax, kolja eller torsk
1 dl majonäs eller grädde
2 tsk krossade linfrön
1/2 lök
1 tomat
Dill
Citronpeppar
Cayennepeppar
Salt
Sesamfrön
Smör
Det verkar som receptet bygger på kokt färsk fisk men jag använder fryst fisk så det kanske är som du säger att det är orsaken.
Ja, om du använt fryst fisk istället för färsk så är det tina helt och hållet och tryck ut allt vatten i en sil som gäller. Och torka den med hushållspapper. Men gott lät det.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tackar så mycket.
Enl Petter på norskfisk.se så ska färsen vara fast och helst göras på fet fisk. Torsk tex är för mager och faller lätt samman. Han har oxå ett ägg i smeten
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Precis. Kolla i vilken kokbok som helst. Du bör ha i ägg eller bara äggula och gärna något som binder vätska, t.ex. lite pofiber (istället för det mjöl som säkert står i den vanliga kokboken).
Det är bättre att använda vanliga kokböcker skrivna av folk som kan laga mat och lära sig hur man byter ut vissa saker, än att använda kokböcker som mest består av hoprafsade nätfynd. Har inte läst kokboken, men jag minns videor där Litsfeldt skulle lära ut matlagning. Han kan INTE laga mat. 😜
- Redigerat 2020-10-13 17:35 av hemul