Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6260 ggr
Josp
0

Olika typer av rättika?

I fredags provade jag att göra falsk potatisgratäng på rättika för första gången. Jag har aldrig i mitt liv ätit rättika förut. Köpte ekologisk rättika i en butik & de såg ut som svarta rödbetor, skalet var grovt. I dag såg jag rättika i en annan affär, men de var som långa jättemegaförvuxna morötter och alldeles ljusa i skalet. Antar att rättika är rättika, men jag blev så förvånad att de kan se så totalt olika ut…

Gratängen blev förresten helt ljuvlig! Glad

mikaelj
0

Gratinerar!

Josp
0

Hehe…ja, den är rolig den… Gratulerar - gratinerar alltså…inte gratängen. Den är roligare att äta! :-D

Per_W
1

Den ljusa "jättemoroten" var definitivt en rättika. Är du säker på att den andra med grovt skal inte var en kassavarot? Inte helt omöjligt att butikspersonalen har felmärkt det. När man köper mindre kända rotfrukter brukar ofta den unga butikspersonalen i kassorna se ut som frågetecken i ansiktet och undra vad de ska slå in.

Per Wikholm

mikaelj
0

Jag gjorde taco-"paj" av skivad & förvälld rättika som grund och på med köttfärs, äggstanning & ost. Vansinnigt gott.

MimLan
0

Den långa jättemoroten är den vanligaste formen av rättika. Själv har jag sett den, samt en med svart skal, men även den var i form av en jättemorot och lika vitt kött som vanlig vit rättika.

http://www.menyse.com/action/subProductGroup?productGroupId3=487

#3 Det är fullt normalt att kassapersonalen inte ens greppar vanliga rotfrukter. :) Kålrot, rotselleri, paslternacka, var otroligt bekymmersamt.

Josp
0

Kassava har jag sett i en annan butik och den´var stor, lång och svartbrun. Dessa var väldigt "bulliga" och korta. Ska inhandla mer på fredag så jag får väl fota dem och lägga upp här! :-)  Köttet var för övrigt vitt och luktade rädisa och det gör väl rättika?

copia
0

Köpte rättika idag, fanns bara en kvar på coop här i stan, har det spridit sig hur gott det är som gratäng? Pojken i kassan frågade, -Vad är det här för nåt?? -Hur äter man den då? var nästa fråga. *S* Tror inte att han tänker prova, men han har lärt sig en ny grönsak, iallafall. Och gratängen var supergod!!!!

[Pennylane1]
0

jag måste säga att jag inte tycker att rättiksgratäng är så värst god, smakar inte i närheten av potatisgratäng, den blir hård liksom hur länge man än förväller och den där äckliga rädissmaken känns … nej det gör jag nog inte mer,häromdagen  rev jag den och blandade i ett ägg och saltade och pepprade och stekte som rårakor, det tyckte jag belv godare… inte fullt så märkbar rädissmak. Klart om man gillar rädisor så går det väl bra med gratängen men att någon skulle bli "lurad" och tro det är potatisgratäng det kan jag bara inte tro!

raphanus
0

#3 - Det var nog inte kassava, för den är inte så lättillagad. Jag vet inte exakt hur de som kan göra rätt gör, men jag tror att det handlar om att den ska lakas ur för att inte vara för giftig eller besk, så det svarta med grovt skal var nog inte kassava i så fall, för det borde du ha märkt. Själv har jag bara ätit ljus rättika, så jag tycker det låter jättespännande. (Kassava lär dessutom vara rik på kolhydrater.)

greensis
0

#5 & #9 : Den med svart skal (lite jordig, också?) är troligen svartrot.

Man skalar med en potatisskalare, skär i stavar och kokar. Smaken påminner lite om sparris. Smaskens med bearnaise eller hollandaise till. Det är lite kolhydrater i den, men inte mer än att man kan äta ett par fingerstavar någon gång ibland.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

#10 Nope, svartrot var det inte, det brukade jag köpa förut. Om du tittar på länken så finns det till och med bild på en svart rättika.

Torparmor
0

Precis som med de flesta andra rotfrukterna finns det många sorters rättika. I Runåbergs frökatalog finns tex en rund svart med vitt kött och stark rättikssmak, en vit konisk som är mild och en avlång rosenröd med vitt kött.

Förutom att vissa sorter har starka smak pga sina gener, så påverkas oxå smaken av växtförhållandena. Om plantorna får för lite vatten så blir smaken starkare

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Josp
0

Min gratäng blev inte hård alls och smakade inte något av rädisa. Jag körde rättikan i min matberedare så jag fick tunna, fina skivor. Sedan kokade jag dem i säkert 20-30 minuter så att de var helt genomkokta. Sen gjordes det gratäng! Min blev i alla fall så att jag hade kunnat bli lurad att det var potatisgratäng gjord på fast potatis (eftersom den inte "smulade" sönder). Det som blev över råstekte jag i mkt smör , med salt, peppar och vitlökspulver. Kanongott!

Svartrot är jättegott, men tyvärr lite för mycket kolisar för att äta stora portioner. Sen bör man definitivt använda handskar när man skalar dem för annars blir man jätteklibbig om händerna… Naturligt mördarsnigelskydd?? :-)

Inke
0

Vilka spännande mattips.

greensis
0

#10,13  …då är vi helt ense om svartrot.Glad Jag sa "några (bitar)  någon gång ibland" och du sa "[inte] stora portioner."

Svart rättika har jag bara sett hos grönsaksgrossisten, aldrig i vanlig stormarknad.

Fabricati diem, pvnc!

lenaj
0

Rätttika finns vit, den vanligaste i butik även svart, lite ovanligare i butik. Den röda har jag bara sett en gång i butik. Prata med butikspersonal ofta kan det finnas att beställa men butiken inte tar hem pga av att det inte finns efterfrågan.

UBCL
0

Jag har alltid vit rättika, endast 2,5% kollisar, hemma och jag använder den huvudsakligen i wok. Jag wokar den i kokosfett utan att förvälla den tillsammans med lök, squash, broccoli, paprika och vad helst jag är sugen på.

Jag vill också tipsa om kålrabi, 4,5% kollisar, som jag bara skalar och skär ner i ca cm-stora bitar och wokar.

Josp
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick äntligen tag på de ekologiska, "svarta" rättikorna igen, så här kommer bild för att visa hur de ser ut.