Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3943 ggr
Airam1
0

Mörk choklad?

Istället för att djupdyka i informationen själv undrar jag här: Är det någon som vet vilket chokladmärke vi ska föredra framför andra - med utgångspunkt från kolhydratmängden alltså?

Om man måste äta choklad nångång alltså Flört

markazits
0

Det är kakaohalten som är viktigast - ju mer kakao desto minder socker får man plats med! Dessutom så är den riktigt mörka choklade extremt tillfredsställande. Kan säga att jag aldrig lyckats med denna kost om jag inte fått äta mörk choklad en gång/månad!!!

Jag gillar den 85%-iga Lindts, men visst har Marabou kommit med en motsvarande? Har även testat riktigt fin och dyr 99%-ig - smälte i munnen och hittar jag den igen ska jag köpa.

Den 70%-iga är i regel för söt för oss low carbare, men kan funka för de som äter enligt lågt GI-principen.

BigBr
0

http://www.giboden.se/gi/ finns 99% choklad och LC choklad med noll (tror jag) kolisar. Jag är inte chokladfrälst så jag borde kanske inte uttala mej om smaken men jag tyckte den var helt ok. Smälte ner den över Atkins musli (kommer aldrig att köpa dem mer söt söt söt blä) blev ätbart "godis".

MegN
0

Jag kollade in den websidan men jag tyckte de hade så torftig innehållsförteckning. Vet inte om jag har lust att beställa något därifrån när de inte kan berätta mer. "Denna choklad har 0 g kolhydrater" var allt de kunde säga om "Low Carb choklad mörk 100g". Fast inte var det ju överdrivet dyrt…

Gittan-Xyz
0

Du ska absolut gå till en riktig chocolatier. I Malmö finns Les Trois Roses och de har 70%-iga chokladrutor som är helt fria från socker och gjorda av naturliga ingredienser. Finns av kakaobönor från olika länder men den från Ecuador rekommenderas, den är så mild att chokladen smakar söt.

Airam1
0

Har käkat Lindt´s 77%:iga och både tyckt om den samt mått bra av den. Så provade jag Anton Berg 70% och fick ont i magen. Dessutom smakade den för sött…

Tack för alla tips. Chocolatier finns där mina bopålar står. Naturligtvis skall jag köpa min choklad där.

magma
0

Har köpt Marabous med 86% kakao, tror kolisarna var 19%. En eller två rutor är alldeles lagom, biter bara av småbitar så de räcker länge..!

Marylojs
0

Jag äter 70%ig choklad utan problem ca 1 gång i veckan i snitt. Ett par, tre bitar brukar räcka alldeles utmärkt.

Tänk så olika det är för oss alla, visst är det fascinerande?

Kia
0

Gittan är det den butiken som ligger på Gustav Adolfs Torg?

Mest nyfiken….

Nu måste jag lämna denna tråden innan jag snart äter upp den. Allt detta choklad pratande får mig snart att äta upp tråden. 

Chocklad är alltid choklad för mig tror jag. Ja tänk så olika det kan vara…..

Tar en bit ost och läser vidare:)

Skogstrollet
0

GI.boden har mörk choklad med 0 % kolhydrater! Det låter ju underbart! Har någon mer än "BigBr" provat den? Vet någon var i Sthlm butiken ligger?

skogsstjrna
0

GI-boden:

Upplandsgatan 38, Odenplan

Webben: http://www.giboden.se/gi/
På webben hävdar de att deras lowcarbchoklad innehåller 0 kolhydrater. Har inte testat den själv.

Airam1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag precis avsmakat choklad med 100% cacaomassa. Inköptes hos Chokladbutiken/Örebro för 55spänn och smakar…… bittert så in i vassen.

Men jag ska tillåta den och säga till mig själv:

- Jaså, chokladsugen? Ta då så många bitar Kamba du vill…….därför att jag vet, att det är omöjligt att äta fler än en enda liten bit. (kakan är delad i 24 smårutor)

Niklas
0

När det gäller choklad kan jag varmt rekommendera Chokladprovning.coms internetbutik. De har i stort sett alla sorter man kan vilja ha, och bra priser. Frakt ingår dessutom i priserna.

Min personliga favorit är Michel Cluizels Cru de Plantation Mangaro från Madagaskar. Den är helt fantastisk. Chocovics Ocumare är en annan favorit.

Vi brukar beställa 10 - 15 kakor åt gången.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kattmoster
0

Jag äter 1-2 bitar av Marabous 86-procentiga per vecka utan problem. Kanske hade jag kunnat äta mer men jag känner mig nöjd efter detta. Lindts choklad jag också provat men tycker inte att den är lika god.

BigBr
0

Tack Niklas för länken, önskar att jag vore en chokladälskareLedsen, men nu vet jag iaf vad jag ska ge min väninna i födelsedagspresent…. chokladprovning..

Chocolate
0

Med mitt namn så måste jag bara lägga mig i debattenSkrattande 

Jag har länge varit helt inbiten på Anthon Bergs 72% New Guinea men nu har jag ätit Superiors sticks med krisp 76% och med högre fetthalt ett tag och fortsätter nog så lite till.

Vi har ingen fin chocolateria i närheten (bor på vichan) så när jag kan få tag på tyngre grejer så passar jag på. Och särskilt chokladdoppade kaffebönor i naturligt vis mörk choklad är bara så underbart. Choklad smakar så olika så man kan aldrig tröttna men bitter choklad är ändå favoriten men då kan man inte vräka i sig (visser ligen just fördelen med den).

Jag äter ca. 40g choklad / dag och det funkar (än så länge), det är min räddning mot allt annat som är mindre bra Skrattande.

Choklad och ost - mumma.

Choklad riven över hallon och grädde - smaskis

Choklad i varm mjölk - inte illa det heller

Chokad smält blandad med vispgrädde - ljuvligt o.s.v

Lisbeth
0

Jag älskar mörk choklad och äter ett par bitar nästan varje dag. En favorit är Hachez Cocoa D´Arriba 77% cacao.

Lillianna
0

Kastar mig oxå gladeligen in i denna diskussion. Utan choklad hade jag aldrig klarat detta, helt ärligt!!!

Har från början ätit Marabou 86% som man hittar på tex ICA och varit nöjd med den, tills jag hamnade i en chokladbutik och då fick rådet att prova 2 av deras 'favoriter'. Det blev Michel Cluizel och Galler Noir. Jag bara älskar Galler!!! Den är fyllig, tjock och ja helt underbar!!! M. C är inte så tokig heller men mycket tunnare bitar så man behöver fler. Med Galler i munnen räcker 1 ruta läääänge!

Var på chokladmässa med fri provning i våras och det fanns verkligen hur mycket som helst att välja på. Mest 72% och några, ganska få i förhållande 85-86%. Smakade 1st 99% men tyckte inte den smakade något alls, bara bittert äckligt. Har provat att göra mousse på 99% en gång och det var helt ok så där skulle det kunna funka. 72% är alldeles för sött + att magen reagerar direkt.

Det är skönt att kunna känna att man unnar sig något som ändå är ok fast det känns syndigt gott. Är ni med på vad jag menar?

/Lillianna

~ Lillianna ~

magma
0

Jodå, jag är med;) Fast för mig triggar det tyvärr mitt sockersug, trots att jag äter Marabous på 86%. Den innehåller 19% kolisar, 30 gram blir ungefär 6 gram kolhydrater… Vet inte om det beror på det eller om det är den söta smaken- men ungefär en gång i månaden när suget sätter i, då unnar jag mig 1-2 bitar/dag, i några dagar i rad… ¨

Sedan klarar jag mig ett par veckor igen:)

Kia
0

Nu är jag här inne på denna tråden och nosar igen.. ….. *Ler*

Skyndar mig att lämna……..

roshild
0

Hej!

Det påstås att Willys har den mest prisvärda mörka chokladen med tanke på gi-tänket.

roshild