Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5895 ggr
flikkan77
0

Flikkans Tråd Nr 2.

Så, nu var det dags för en ny tråd för flikkan. Känns som en bra dag då jag i morse nådde mitt första delmål, att gå ner 3 kilo. Så nu är det bara 17 kilo kvar. Flört

För att berätta lite om mig själv så är jag just nu 30 år gammal. Är 175 centimeter låg och väger 89.2, startvikten för sex veckor sen var på 93 kilo så jag är nöjd, helnöjd! Jag har aldrig bantat i hela mitt liv, däremot var jag anorektiker i nästan sex år, vägde 48 som minst. I mitt huvud är det inte alls samma sak som att banta även om kroppen kanske tycker det.

Började äta mer eller mindre normalt för ungefär 7 år sedan och gick snabbt upp i vikt. De första 20 kilona märktes knappt men resten gör det. Jag har fortfarande något knasiga tankar när det gäller mat men jag jobbar på det. Är lakto-ovo-vegetarian när jag är borta men kan nu mera äta bacon och kycklingbröstfiléer hemma. Vill laga det själv så det inte är något konstigt med det. Även på kycklingbröstfiléer kan det finnas saker att skära bort.

Jag har lätt för att inte vilja äta och svårt för att känna hunger och mättnad. Tycker om hunger och mår illa av att vara mätt. Så ibland behöver jag mina sparkar i rumpan för att faktiskt äta som jag ska. Skriver in nästan all mat på MinMat och försöker hålla mig under 20 kolhydrater om dagen, vilket går riktgt bra, och över 70 i proteinet, vilket är svårare. Tyvärr har jag mina dagar när jag tycker att 0 är en bra siffra att ha överallt.

Tycker att det här med lchf fungerar jättebra för mig och jag är tacksam för all hjälp jag fått och fortfarande får.Glad

"You just have to belive…"

flikkan77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag äntligen min mössa med. Tänka sig vad jag kan! Tror nästa mål är 85.. eller 87 om jag ska hålla mig till tre kilos intervaller. Ska fundera på saken. Glad

Aniara4
0

Cool - grattis! Glad

flikkan77
0

Idag vet jag inte vad det har varit med mig. Har varit hungrig och ätit hela dagen!

Frukost: blomkålsmos med bacon

lunch:kycklingfilé med squash i gräddsås och sallad

fika: 100 gram ost

middag: Bacon med gräddsås och sallad.

Och däremellan ungefär 20 mandlar.

Har visserligen ätit ganska bra saker men kolhydraterna hamnad på 23 och kalorierna på 2120, det som var bra var att proteinet hamnade på 90!

Hoppas det jämnar ut sig med gårdagen då jag bara fick i mig 743 kalorier, resten får ni gissa själva. Flört

Nu är jag mätt i alla fall!

flikkan77
0

Aniara4: Tack! Den var värd att vänta på. Glad

MimLan
0

#3 Var kommer alla "men" ifrån? Skitbra dag ju!

Aniara4
0

Håller med MimLan, skitbra dag. Du förtjänar nästan en mössa till bara för det!

jobi55
0

grattis vännen…. men katten vilket långt hår du fått Tungan ute

kaisakavat
0

Åååå så sööööt du är. Och tuff! Vilken jättefin kombination - du och mössan!! Skrattande

Din lista på vad du ätit gjorde mig GRYMT sugen på bacon och blomkålsmos. Men hallå - orka laga mat nu.. hoppas jag är lika sugen imorgon, har allt hemma!

flikkan77
0

MimLan: Jo, det var nog en bra dag igår, har lättare för att se sånt i efterhand än när jag räknar ihop det på MinMat. Blev faktiskt för mätt när det sista väl landat i magen men det gick bra det med. Annars kan jag få lite panik av att vara mätt och jag är stolt över att jag lät mig behålla maten i då. Glad

Aniara: Åh, säg det till min man! Han tycker att jag har för många mössor. Men mössor gör mig glad! Flört

flikkan77
0

Jobi: Tack! Mitt hår började växa i början av sommaren och bara fortsätter och fortsätter. Börjar bli dyrt eftersom jag envisas med att färga det. Kan dock inte säga annat än att både jag och mina kära make gillar det. Flört

Kaisakavat: Tack! Är har haft på mig mössan hela dagen idag. Vi målar om fönster och har spånskivor i ett fönster på nedervåningen vilket resulterar i max 18 grader varmt. Brrrr! Skrikandes

Nä, laga mat vid tolv på natten är överkurs! Och lite pill är det allt med blomkålsmos. Bacon är lätt och bra däremot. Det har blivit mina nya "smörgåsar", så där snabbt och lätt när man är hungrig fort.

Jennix
0

#3  Det kan vara att din kropp reagerar på LCHF, genom att ge dig tydliga hungerskänslor som du kanske haft problem med tidigare. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

Jennix: Det där hade jag inte tänkt på. Skulle ju vara bra om det var så, det är lite jobbigt att inte alltid veta om jag är hungrig eller inte. Igår var jag definitivt hungrig!

Jennix
0

#12 Jag har också tidigare haft problem med svaga hungerskänslor och slarv med mat…så jag vet. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

Har hantverkaren här idag och jag hann inte äta frukost innan han kom. Han skulle inte komma så tidigt, sa han igår, men 7.45 så var han här. Dumt! Jag har svårt att laga mat och äta när det är folk i huset. Bara att hoppas på att han går snart… eller nä! Det hoppas jag ju inte på för jag vill ha klart badrummet. Är bara lite hungrig…

flikkan77
0

Åt frukost vi 11 ändå. Är man bara tillräckligt hungrig så går det. Flört Dessutom kom jag på att jag hade blomkålsmos i kylskåpet och sen stekte vi bacon ihop, jag och min käre make. Så det gick fort att laga maten i alla fall.

glitterfisk
0

Jag har också hantverkare i huset nu, en elektriker som fixar det sista i badrummet. Han kom 11 men hade sagt 1. Jag hade inte heller ätit men bestämde mig för att strunta i honom och fixade ändå "mackor" av en karrestek skuren i skivor med bregott och philadelphiaost på. Sitter nu här mätt och nöjd och sörplar te med kokosfett.

Bra att du gjorde det också. Hantverkaren får sköta sitt och du gör det som är bra för dig, hemma hos dig själv. En bra träning i att "stå" för vem man är, vad man gör och hur man äter!

Heja dig, flikkan! Snygg mössa! Grattis till första delmålet!

Plask!

Lava
0

Bra jobbat :)

flikkan77
0

Glitterfisk: Ska du också få nytt badrum? Vi har varit utan dusch i två veckor nu men imorgon så! Eller ja, själva duschväggarna har kanske inte kommit upp än då men det går ju att dusch ändå.

Duktigt av dig med att äta! Tänk vad fånig man kan vara…

Tack för stöttningen! Glad

Lava: Tack så mycket!

jobi55
0

Vi vänta hantverkare här oxå …huset skall stamrenoveras o det blir ett lyft utöver det vanliga o en hyreshöjning givetvis…under den månaden vår lägenhet renoveras får vi bo gratis  men usch o fy vad rörigt o jag gillar inte rörigheter alls…..dusch o toavagn ställs upp på gården *hmmm*

Mmmm maken har precis färgat mitt hår och snart ska vi se om det blir bra…o för drygt en vecka sen köpte jag mig en ny mössa på Säve flygplats …får inte ha den hemma men på jobbet gör den succé då det är ett broderat troll på den Skrattande

flikkan77
0

Jobi: Usch vad jobbigt!! Vi har också stamrenoverat men det är skillnad när man bor i ett eget hus och det gjordes i etapper så vi blev aldrig utan toalett i alla fall. Dusch har vi varit utan i två veckor men nu står i alla fall duschväggarna i pannrummet så det närmar sig!

Jag vill också ha en trollmössa, fast det är lite långt till Säves flygplats för att köpa den tror jag… Obestämd

flikkan77
0

Det köptes hem Coca Cola igår och jag har druckit ungefär ett halv glas men det var inte lika gott som innan. Jag som ville att det skulle vara gott, smaka som förr så jag kunde njuta av mitt halva glas. Kände mig mest lurad istället och lite besviken istället…

Pylle
0

Ja sedan jag började med lchf har cola-light suget helt försvunnit.

Jag var verkligen en mycket cc light-beroende person och lovade mig att jag skulle få fortsätta dricka det men det går ju inte när suget är borta.

Vad jag längtar efter är knapriga saker men jag gillar inte fläsksvålar

glitterfisk
0

Hej Flikkan!

Ja, vi har också just renoverat badrummet. Det sista var elektrikern igår. Nu är det nästan klart, så igår kunde vi "flytta in" i det igen. Har mest levt i necessärer innan. Vi har ändå tur för att vi har en toa till med en liten, provisorisk dusch så det har ändå funkat. Blir sugen på att fixa duschrummet också. Får räkna över ekonomin…., badrum är ju inte direkt gratis….

Men det blev fint och det är roligt att få det fräscht, så jag är nöjd. Väldigt skönt att det är klart. Hoppas att ert också blir klart snart och att ni blir nöjda.

På tal om läsk, jag råkade dricka ur sonens glas med sprite zero. Trodde att det var mitt mineralvatten. Gissa om jag sprang till slasken och spottade! Det var fruktansvärt äckligt! jättesött och smakade hur konstgjort som helst. Jag gillade det innan, inte så att jag drack det så ofta, men kunde ta ett glas ex på fredagskvällen om vi kollade på en film etc och de andra åt chips.

glitterfisk
0

Pylle, ibland får jag "tuggbehov". Då biter jag stora bitar av en ölkorv, direkt ur plastförpackningen, känns om än inte knaprigt, så i alla fall hårt för tänderna. Känns lyxigt och lite busigt.

flikkan77
0

Pylle: Lite retligt när någon man trodde skulle vara gott inte är det längre. Knapriga saker kan jag också sakna… vill bara ha något som inte är så salt. Det enda jag har hittat hittills är vanligt sallatshuvud, och hur kul är det? Flört

flikkan77
0

Glitterfisk: Bara älskar ditt smeknamn!

Är helnöjd med hur badrummet är än så länge. Fast han som satte upp våttapeterna får komma hit igen för de har bubblat sig på några ställen. Tråkigt!

Sprite är lurigt! Ser ut som vatten men smakar inte alls likadant. Flört Nu blev jag sugen på fruktsoda fast jag vet inte om jag vågar köpa det nu efter missen med coca colan. Men fruktsoda och lite vodka hade inte varit fel. Oskyldig

kaisakavat
0

Vitkål är "knaprigt"! Paprika!

Jag har dock gjort tabben att införa vitkål och blomkål i min diet, samtidigt som jag börjat dricka magnesiumpulver mot muskelkramper. Det blev lite mkt för lilla magen, har "befunnit mig på toa" endel idag, med jättestort Sudoku..  Skrattande

flikkan77
0

Varför kan man inte leva på sallad och sås?

Har börjat steka bacon eller kyckling och häller på grädde och kryddar med massor av ingefära och sen häller jag allt i en skål med sallad i. Pillar i mig köttet så fort det går och sen njuter jag av salladen och såsen.

Ja, jag vet! Jag är knäpp, men någon måste ju vara det med. Flört

(frågan i börjar är inte helt allvarligt ställd men jag tycker ändå att det är synd att jag inte kan leva på det… för det är så attans gott!)

flikkan77
0

Lite fråga till er som läsre och kanske vet. Hur många kolhydrater är det i vodka?

mikaelj
0

Inga, däremot är det 40% alkohol.  1 cl ren alkohol ger 7 kcal.

flikkan77
0

#30 Ja, jo.. att det är alkohol vet jag ju, det är därför jag dricker den. Lite skönt att det inte är kolhydrater i den dock.

Mår lite pissigt just nu och i brist på bättre vetande från mig själv så fungerar det med vodka. Dessutom så blir jag inte hungrig och äta känner jag inte för. Glömde dock mäta hur mycket jag fått i mig, men jag känner att jag ska sluta skriva i alla fall. Sluddrig i fingrarna. Flört

flikkan77
0

Man ska stänga av datorn innan man dricker saker man inte borde helt enkelt… Vet inte hur jag mår idag men det är säkert bättre än igår i alla fall.

kaisakavat
0

Skickar kram! Upp med nosen, tjejen.. Glad

flikkan77
0

kaisakavat: Tack! Jag jobbar på saken. Glad

--------------------------------------------

Idag har jag slarvat på alla sätt och vis. Åt inte frukost förrän vi 11 och då blev det bara bacon, sallad och grädde. Sen fikade vi hos svärfar, en smörgås och två tuggor på en vaniljmunk. Smörgåsen var supergod! Men nu har jag ju fyllt kolhydratsnivån för hela dagen idag och halva imorgon. Fast äta måste jag ju… är bara så trött på mat överhuvudtaget. Hade det gått hade jag kunnat tänka mig leva på piller ett tag. Inget som smakar något utan bara sväljas. Det hade varit bra.

MimLan
0

Nädu. Du har ätit. Bra så. Inte hålla på och få för dig att du måste strypa än mer kolhydrater för morgondagen, det tänket hjälper dig inte.

Och vad är det för fel med att du äter sallad? Du äter ju ändå protein och fett så det är alldeles utmärkt.

flikkan77
0

MimLan: Salladen i sig är det inget fel på bara det att jag äter nog lite väl mycket istället för "riktig" mat. Eller så är det bara jag som tror att det är så… Blir lätt så att jag äter 70 gram bacon till 100 gram sallad också så där en 50 gram grädde på det.

Nu äter jag ostskivor som jag rullar med salladsblad och doppar i tzatsiki. Godare än jag trodde! Och så blir det lite krispigt med salladen och ostsmaken försvinner men jag får ändå i mig den.

MimLan
0

#36 Det är inget problem med den fördelningen. Allt är bättre än ren vegetarianism och svält. Så länge du får i dig animaliskt protein och fett så är det tummen upp!

flikkan77
0

MimLan: Tja, vad skulle jag gjort utan alla er här på forumet! Glad Behöver det här stödet så otroligt mycket. Skönt att jag kan äta det jag just nu tycker om utan att ha dåligt samvete för att det blir fel.

Tack!

glitterfisk
0

Heja dig, flikkan!

Sallad, bacon, grädde och ost är fina fisken! Så Lchf det kan bli.

Hoppas att jag inte förledde dig till vodkan genom att göra dig sugen på fruktsoda då jag talade om spritezero.

Försök äta tre gånger om dagen och tänka på att du gör det för att kroppen vill det och behöver det för att reparera sig, och orka nya saker. Tänk att du hjälper dig själv när du äter måltider. Det är det viktiga.

Det här klarar du, Flikkan! Tänk på den snygga mössan!

Vad blev det för mål nästa gång nu då? 3 eller 5 kg?

Undrar Glitterfisk.

flikkan77
0

Glitterfisken: Tror att jag äter mer lchf än jag tror att jag gör ibland. Är så inriktad på att jag måste är en massa kött för att det ska bli bra. Jag är så otroligt enkelspårig ibland att bara ser felen och inte det som är bra.

Nejdå, jag fick för mig att dricka vodka helt själv, upptäckte konstigt nog att jag tålde mer än innan och dessutom mådde precis som vanligt dagen efter. Trodde det skulle vara tvärtom!

Har fortfarande inte rikigt bestämt om nästa mål ska vara 87 eller 85… Tror det lutar åt 85 faktiskt. Fast jag är med i nyårsutmaningen här och då ska vi ha gått ner 6 kilo till julafton och sex kilo för mig är 87. Beslutsångest! Flört

… och bara så alla vet så blir det ingen julafton förrän jag väger 87, även om det så ska dröja till midsommar innan det blir så. Flört

Rådslog med min man nu och han tyckte att 87 är ett bra delmål, så nu är jag bestämd. Bara att fundera ut en belöning till mig också, fast en mössa till är ju inte fel!Oskyldig

jobi55
0

mmm 87 är ett bra delmål håller med Han om det… själv så har jag inget delmål alls just nu

flikkan77
0

Jobi: Ja, Maken vet bäst! Flört

Räknade ut igår att om jag ger mig själv en mössa för varje tre kilo jag går ner så kommer jag att ha 6.7 mössor när jag nått målvikten. Funderade genast på om jag inte behöver gå ner mer. Flört Mössor kan man aldrig ha förmånga av.

flikkan77
0

Det pratades om kalcium i en tråd jag läste och efter att ha kollat vad dagsbehovet är, hittad en siffra på 800 mg per dag för kvinnor, så ser jag att jag får i mig alldeles för lite nu när jag inte dricker mjölk.

Får väl införskaffa nått piller till det kanske… har svårt för att äta just nu så öka på med någon mat är lite jobbigt.

Hmm, det är dumt att räkna på vad jag äter för det är så mycket jag inte får i mig. Lite prestationbildande.

flikkan77
0

Kom in i en liten existentiell kris nu på eftermiddagen när det började dra ihop sig till matdags igen.

Jo, det är nyttigt att äta kött och ja, människan ska äta kött. Så långt är allt okej. Bara det att jag aldrig har varit tvungen att göra det. När jag var liten så tvingade min mamma inte mig att äta det jag inte tyckte om, det vill säga kött i de flesta former. I skolan gjorde de dessvärre det. Köttbullar kan jag knappt känna lukten av när de är varma och min mest återkommande mardröm som liten handlade om köttsoppa.

Nu äter jag bacon och kyckling, i så små bitar att jag kan svälja dem utan att tugga. Jag får i mig dem och det får räcka. Men på något sätt kan jag ibland känna mig lite utanför på forumet, det diskuteras så mycket om att människan ska äta kött och jag kan känna mig lite nervärderad bara för att jag inte klarar av det.

Det är skillnad på att inte tycka om morötter eller tomater, men kött måste alla gilla. Jag som dessutom kan vara med och jaga, avliva och stycka vet inte vilket ben jag ska stå på. Funderar på om denna kosten kanske inte är något för mig ändå… men jag vet inte…

Jennix
0

#44  Tror du inte det är så, att din tveksamhet nu beror på att du just blivit tvingad i skolan och har en inbyggd motvilja mot det? Du har ju kluvna känslor inför mat överhuvudtaget och jag kan tänka mig att dina känslor om mindre värde har med att göra, att DU känner att du kanske inte VILL äta kött eller mat överhuvudtaget?

Jag vet inte, det är bara en tanke som kanske kan stämma.

Det finns ingen här som kommer att tvinga dig att äta kött, det är helt DITT val. Glad

Jag tror det är bra att påpeka det så du känner att du har kontroll över ditt kostval, och inte associerar till skolan.

Magica1970
0

#44 Kött är bra och nyttig föda, men jag har aldrig varit med om att någon har blivit utstött p.g.a. köttet (men som du skriver så är det ju din känsla och inget verklighetsförankrat). Däremot så har det förekommit diskussioner köttätare vs veggisar (där argumenten för att inte äta kött har varit allt från djurplågeri till miljöfarligt).

Du har hittat ditt sätt att äta kött och det verkar fungera superduper för dig! :)

Regina78
0

Man måste inte äta kött!

Jag klarar mig finfint på quorn, sojakorv och ägg.

Man får bara se till att inte äta för mycket quorn pga av kolhydraterna.

Men en god qourngratäng på quorn, äggstanning och cf, massa kryddor och riven ost. Krispig sallad till det. Mmmhhhh

Ät så mycket (lite) kött du vill och må gott!

flikkan77
0

Jennix: Tror det ligger lite i det du säger och det att jag åter igen har börjat koncentrera mig på vad och hur mycket jag äter. Jag har blivit lite fanatisk när det gäller mina siffror på MinMat men jag ser ju också att det hjälper att äta som jag gör. Får liksom svart på vitt att min proteinkvot blir bättre av att äta kött, innan har jag inte brytt mig om sånt alls.

Vet ju att det är mitt val vad jag vill äta och inte äta, det är bara så svårt att omsätta det i praktiken. Teoretiskt sätt har jag rätt bra koll på mat men när det kommer till att JAG ska äta är det en helt annan sak. Alltid lättare att säga åt andra vad de ska göra än göra det själv. Flört

flikkan77
0

Magica1970: Känslor är inte alltid helt verklighetsförankrade och sen är verkligeheten inte lika för alla heller, alla ser den på sitt sätt. Har inga som helst moraliska aspekter när det gäller kött (förutom fisk av någon konstig anledning. Dem tycker jag synd om men fråga mig inte varför.). Tror det kan vara så att jag känner mig lite underläge mot alla köttätare ibland bara, plus det att mat är känsligt för mig och just nu försöker jag göra om hela mitt matkonsept.

flikkan77
0

Regina78: Jag lyckas inte få upp min proteinkvot till ens hälften av vad jag borde äta utan någon form av kött just nu. Tycker att man behöver äta så mycket av quorn och sånt för att komma upp i bra siffror. Fast den där quorngratängen lät ju inte fel!

Just nu ät favoritmaten ett halvt paket bacon, en halv deciliter grädde och 100 gram sallad. Nu måste jag dock äta lite kyckling, för när inte proteinet kommer över 30 så är det inte så bra… Flört

Det är fördelen med MinMat också, jag ser att jag behöver äta med!

Magica1970
0

Det blev lite tokigt formulerat :) Vad jag menar är att det är din känsla, men den baseras inte på något som har hänt utan det är en favoritkänsla hos dig själv. Det är å andra sidan ingen äkta känsla (som glädje, ilska, lycka m.m.).

flikkan77
0

Magica1970: Tror jag förstår vad du menar. Glad

flikkan77
0

En riktigt bra dag blev det! Glad 

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

1250,99

Energi kJ:

5229,53

Proteiner:

68,86

Fiber:

4,52

Kolhydrater:

10,31

Vatten:

490,14

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

103,95

Kolesterol:

319,70

E-mättade:

33,95

Mättade:

55,93

F-mättade:

5,75

Vitaminer:

A:

586,88

B1:

0,88

B2:

0,94

B3:

21,98

B6:

1,76

B9:

259,02

B12:

2,41

C:

23,13

D:

1,47

E:

9,05

Mineraler:

Fosfor:

961,52

Järn:

4,50

Kalcium:

783,81

Kalium:

1773,06

Magnesium:

171,11

Natrium:

948,57

Selen:

31,23

Zink:

6,05

70Gram Bacon gris
73Gram Vispgrädde 40% fett
107Gram Huvudsallat
20Gram Sötmandel torkad
58Gram Ost hårdost 26% fett
60Gram Huvudsallat
60Gram Vispgrädde 40% fett
90Gram Huvudsallat
150Gram Kycklingbröstfilé u skinn

Magica1970
0

#53 Snyggt :)

flikkan77
0

Vaknade med ett hysteriskt sug av päronglass med chokladsås. Konstigt…

flikkan77
0

Nu har jag varit jätteduktig! Var och handlade alldeles nyss och maken beställde lösgodis men jag köpte inte en enda bit till mig. Glad

flikkan77
0

En kanske lite mindre bra dag, drack lite mjölk i morse för att starta upp aptiten.

Energi kcal:

1122,95

Energi kJ:

4696,24

Proteiner:

24,48

Fiber:

2,04

Kolhydrater:

9,38

Vatten:

330,37

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

110,89

Kolesterol:

315,70

E-mättade:

28,29

Mättade:

70,45

F-mättade:

2,88

Vitaminer:

A:

829,80

B1:

0,31

B2:

0,53

B3:

2,00

B6:

0,26

B9:

150,05

B12:

1,72

C:

15,30

D:

0,91

E:

2,91

Mineraler:

Fosfor:

506,49

Järn:

1,66

Kalcium:

666,19

Kalium:

953,78

Magnesium:

61,93

Natrium:

782,99

Selen:

11,23

Zink:

3,39

50Gram Ost hårdost 26% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
70Gram Huvudsallat
25Gram Smör 80% fett
100Gram Huvudsallat
60Gram Vispgrädde 40% fett
25Gram Smör 80% fett
35Gram Bacon gris
69Gram Mjölk 3% fett

MillisB
0

Hej Flikkan!

Så roligt att du håller på fortfarande! Och din mat ser fin ut, lagom många kolhydrater och fett, men proteinet? Det ser nog lite illa ut där Flört Men du hittar nog på något till kvällen så att du kommer upp på ett lite högre nivå?

Kram från Millis

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

flikkan77
0

Hejsan Millis!

Har fastnat lite för det här så jag kämpar på bara det där proteinet som är min stooora svaghet! Flört Blev alldeles mätt av salladen innan så idag blir det ingen mer mat, får äta protein imorgon. Glad

Regina78
0

Ägg, vännen!

Ät ägg, då får du ju i dig massor av protein.

Omelett, kokospannkaka, äggstanning, äggmjölk, stekt/kokt ägg osv…..

Jag som är vegetarian skulle inte få upp proteinet utan ägg.

Om du tycker att det känns bra att äta kyckling och bacon som du gör nu så fortsätt med det men lägg till lite ägg också! Då lovar jag att du får upp proteinet.

flikkan77
0

Regina78: Ibörjan åt jag ägg till både höger och vänster men sen tröttnade jag. Kokospannkaka kan gå bra men allt annan äggigt är för mycket ägg. Som tur är så kan ju sådana perioder gå över så jag hoppas på att kunna äta sen igen. Glad

flikkan77
0

Så, veckans vägning är avklarad och nu väger jag 88.8 kilo. Alltså -0.4 sen förra veckan. Det går fort det här! Glad

flikkan77
0

Känner att jag börjar trassla till det för mig. Vet inte varför men helt plötsligt räknar jag kalorier också. Börjar bli lite jobbigt och snurrigt i huvudet med alla siffror att hålla ordning på. Vet vilka jag borde hålla koll på (proteinet) men jag ser mer efter de andra (kalorier och kolhydrater), fettet tittar jag inte ens på utan det får bli som det blir. Har tappat bort mina hungerskänslor igen men försöker tvinga mig att äta och det går ganska bra än så länge…

Känner att jag börjar bli lite matfixerad också. Sitter framför datorn och pusslar ihop menyer eller sitter här och läser inläggen. Kan inte släppa taget riktigt.

Börjar känna mig som "problembarnet" här på sidan och det är lite tråkigt.

Jennix
0

Försök att slappna av och bara försök att äta så mycket fett och protein du kan, låt det vara lite som det är. Du kanske kan ha en testdag där du inte räknar alls? För det är ju lite som för oss sockerberoende, man måste ta en timma itaget, en dag i taget…

jobi55
0

grattis gumman  många kramar från mig Kyss

flikkan77
0

Jennix: Vet inte om jag vågar testa att inte räkna, är inte säker om jag kulle äta alls då. Ska försöka vara glad över det jag kan äta så kanske jag får till det med siffrorna sen. Det är både på gott och ont att räkna, jag kan i alla fall så svart på vitt att jag inte äter tillräckligt istället för att gå och tro att det är bra som det är. Sen att jag jagar så låga siffror som möjligt är visserligen inte så bra…

Jobi: Tack vännen! Kramar om!

mikaelj
0

Du borde verkligen läsa Good Calories, Bad Calories.  Han tar upp ett otal studier som visar att kalorireducering inte fungerar i längden. När man äter så man inte är hungrig längre går man automatiskt upp i vikt till där kroppen har legat på sistone.

Det enda vettiga sättet är att äta mat som tillåter kroppen att själv sköta viktregleringen.

flikkan77
0

mikalelj: Problemet är att jag inte är hungrig. Tror jag i alla fall… Jag vet inte riktigt vad hunger är, jag kan vara sugen på något, just nu päronglass med chokaldsås, men det är inget jag måste äta och så är det med all mat. Har ett litet sug men mer är det inte.

Sen blir jag beroende av känslan som kommer när man inte ätit på ett tag. Att jag går ner i vikt på ett dåligt sätt just nu vet jag egentligen. Jag har bara så svårt att intala mig själv det när jag faktiskt behöver gå ner i vikt. Blir dessutom rädd för att börja äta ordentligt eftersom jag troligtvis kommer att gå upp de kilona som jag tappade på det dåliga sättet. Tror att det borde bli så i alla fall.

Finns den boken på svenska? Kan ha lite svårt att hålla koncentrationen på englska böcker ibland.

flikkan77
0

Dagens mat då ja…

Jag tycker att det blev helt okej. Proteinerna är lite låga och kolhydraterna lagom låga. Sen kanske det är lite lite kcal men hur mycket behöver man bry sig om dem?

Någon som tycker att jag ska ändra på något?

Har svårt att få i mig mycket mer protein men det andra. Vad säger ni kunniga om det?

Energi kcal:

761,60

Energi kJ:

3180,92

Proteiner:

61,16

Fiber:

3,67

Kolhydrater:

7,16

Vatten:

504,61

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

53,75

Kolesterol:

207,68

E-mättade:

17,91

Mättade:

28,88

F-mättade:

2,87

Vitaminer:

A:

254,56

B1:

0,91

B2:

0,59

B3:

21,51

B6:

1,80

B9:

218,55

B12:

1,97

C:

29,79

D:

1,17

E:

3,27

Mineraler:

Fosfor:

776,12

Järn:

3,43

Kalcium:

559,95

Kalium:

1626,26

Magnesium:

127,59

Natrium:

884,06

Selen:

28,23

Zink:

4,89

48Gram Ost hårdost 26% fett
81Gram Huvudsallat
150Gram Kycklingbröstfilé u skinn
50Gram Squash
100Gram Squash
70Gram Bacon gris
100Gram Huvudsallat
40Gram Vispgrädde 40% fett

Aniara4
0

Man behöver bry sig om kalorierna såtillvida att man inte ska äta för lite. Det gör du. 761 kcal är svält, och fettandelen är på tok för låg. Ät mer, annars kommer vi och tvångsmatar dig direkt ur smörpaketet!

Jennix
0

Ja, det där är väldigt lite mat och det finns stor risk för att din kropp ställer in sig på svält…vilket naturligtvis är ohälsosamt och också kan leda till att du går upp i vikt. Ät MER om du kan.

Aniara4
0

Jag tror också att du skulle bli betydligt mindre sugen på päronglass och sånt om du åt ordentligt med riktig mat.

jobi55
0

köp fetare ost …ett tips från ett troll…som inte får det att funka så bra heller

flikkan77
0

Aniara Hade gärna ätit smör om jag bara fick söta det lite, annars tror jag att smör med kako och hackade mandlar och kokos i skulle vara gott. Men i just det hade jag velat ha något sötaktig. Stevia och sånt man kan köpa på nätet har vi inte råd med just nu och de sötningsmedlen som finns i affärer är väl bara dåliga.

Jennix: Egentligen tycker jag att jag åt massor med mat idag, det blev bara så låga siffror i tabellerna. Tycker om sallad just nu för det kan jag känna mig lagom mätt av och blandar jag då in lite kyckling eller bacon i det så känns mättnaden inte lika otäcök. Sen kan det ju vara så att min mättnadskänsla luras lika mycket som den icke existerande hungerskänslan.

(Hoppas jag inte skrivit något alldels virrigt här nu, har ätit mina kvällsmediciner men trodde jag skulle hinna med lite här innan de slog till… och jag hann… nästan… Nu ska jag försöka hitta sovrummet utan att gå in i väggar och ramlar i trappor. Omgivningen brukar tycka att jag är rätt roligt just nu Flört)

Aniara4
0

Sov gott!

flikkan77
0

Aniara: Tror jag sov innan jag hamnade i sängen. För jag minns varken vad jag skrev här eller att jag gick och la mig. Attans piller alltså!Flört

Vet inte om jag skulle äta päronglass om vi hade det hemma, ibland är jag sugen på saker bara för att jag inte får tag på det. Det är aldrig lika gott som innan man äter det! Oskyldig

Jobi: Jo, ost vore ju en lösning. Har tröttnat lite på det bara. Kan äta ost om jag blandar det med sallad men det blir liksom inte tillräckligt ändå.

flikkan77
0

Hur mycket fett skulle det vara bra om jag fick i mig?

Aniara4
0

Minst lika mycket som protein och kolhydrater tillsammans, säger Skaldeman. Allra minst 70 g en dag som igår alltså.

Och pssst! 1. Stäng av datorn. 2. Ta kvällsmediciner. Man vill ha koll på vad man skriver - även om du klarade dig bra igår!

Jennix
0

#74  Jag förstår att du tycker det är mycket mat, men 700 kalorier är alldeles för lite för att du ska må bra, enligt mig iallafall…

Jag tycker du ska fokusera på att äta en bra MÄNGD och itne begränsa kolhydraterna, vill du mjölk så drick det - det är näring, helst mjölk med grädde då, det blir ju mer fett.

flikkan77
0

Aniara: Har blivit lite fettskrämd av någon konstig anledning för det var jag inte förr. Ser bara fettet i isterpaket framför mig och då ser 70 gram väldigt mycket ut. Nu äter jag ju inte ister utan försöker få i mig fett på annat sätt förstås, även om det inte går så bra.

Hade tagit annan kvällsmedicin är jag brukar så jag var inte alls med på den effekten. Annars hade jag haft koll, för du har rätt i att man ska ha koll på vad man skriver. Kan bli massa fel annars. Man ska ha koll på vem man ringer med. En gång ringde jag en kompis vid 24-tiden och frågade om jag sov. Hon sa att jag nog gjorde det så då somnade jag. Oskyldig Hoppsan liksom!

Sen kanske mediciner kan verka annorlunda när man inte äter så bra.

flikkan77
0

Jennix: Ska försöka äta bättre i dag, frukosten gick det inte så bra med. Kunde inte äta mer än lite mer än hälften. Som tur är så är ju dagen inte slut än. Mjölk med grädde ska jag nog testa.

flikkan77
0

Pratade med min psykolog om att jag har svårt att äta nu. Hon tyckte dock inte det var så farligt att äta dåligt ett tag eftersom jag har att "ta av". Ändå så vet hon om att jag har haft anorexi… Blev lite trött där, hade hoppats på lite stöttning istället.

Tur att jag har alla er här!!

flikkan77
0

Hjälp!!

Vår snälla granne bjuder på kaffe klockan 18. Vet inte riktigt hur jag ska klara av det. Hoppas jag kan stå emot och säga nej till att äta det som bjuds i alla fall. Annars kommer jag att äta en massa kolhydrater och må dåligt av det sen, på alla sätt och vis. Eller så kanske jag klarar av att ta bara lite. Hoppas på det. Då är jag inte oartig och mår förhoppningsvis bra efteråt.

Tänk vilka problem man kan ha, nästan pinsamt!

MimLan
0

Ring grannen och säg som det är. Och att du inte vill vara oartig, men att du har problem med maten och kakor/vetemjöl/etc får dig att må sämre.

Ta kontrollen! Är du osäker på om du inte kan ta kontrollen på plats, förekom dig själv. Skall din man med dig kan du be att han hindrar dig, men det är bättre om du själv försöker ta kontrollen.

Maia
0

Hej Flikkan77.

Hoppas att det gick bra hos grannen nu. Och jag hopaps att du har fått i dig minst den dubbla matmängden mot igår. Om du har haft anorexi och börjar knapra i dig neråt 7-800 kcal om dagen är du i farozonen. Du får aldrig en bra viktminskning å det viset. Bara en farlig. Du vill ju inte hamna i det där igen, ju… 

Du har väl ätit mer idag?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

flikkan77
0

MimLan: Min man ska med så han kan stötta mig. Är lite rädd att om jag säger att jag inte vill ha något med vetemjöl så köper de hem glutenfritt och säger jag socker så köper de hem sockerfritt nästa gång. De är så otroligt snälla så det nästan är jobbigt. Har jag tur så får vi smörgås så då kan jag äta ost och nån grönsaksbit.

flikkan77
0

Maia: Idag har jag hittills fått i mig 891 kcal, 34 protein, 11 kolhydrater och 80 fett. Ska äta kyckling till kvällsmat så proteinet kommer upp en bit till där. Ska försöka göra sås på grädde och smör så jag får i mig mer fett.

Är definitivt i farozonen för att halka dit igen. Idag har jag egentligen inte velat äta alls. Har ett ganska sött proteinpulver som jag blandar med grädde och det går rätt bra. Det är ganska mycket kolhydrater i det men så länge jag får i mig det så får det bli som det blir.

Är snart på väg till grannen och håller tummarna för ost och gurka!

MimLan
0

#86 Säg att du äter ost då. Förklara varför. Säg att det svårt för dig med maten. Att du måste äta rätt för att bli friskare. Ordnar du det på en gång så behöver det inte bli en massa tillfällen då de försöker hitta något som passar för att du inte är tydlig.

Om du tar kontrollen är det inte så mycket som kan hända, däremot har du allt att vinna. Säg till din man att du behöver säga det här till dem, så kan han stötta dig i det eller hjälpa dig att ta upp det?

Jennix
0

Det bästa är ju faktiskt att vara helt ärlig, skriva en lista med det du KAN äta så blir både dom glada och du. Det är att ta hänsyn till andra, faktiskt. :)

flikkan77
0

MimLan: Jo, så skulle jag kunna ha sagt. Nu hade jag tur och de bjöd på hamburgare med ost, stekt lök och grönsaker till. Jag valde att äta ett halv hamburger bröd för att ha något att lägga allt på och det var riktigt gott. Har lite ångest över brödet men försöker intala mig själv att jag kunde fått i mig värre saker och jag behöver faktiskt äta. Är det lite onyttigt så är det fortfarande nått som hamnar i magen.

Känns lite jobbigt att jag inte kan skriva in vad jag åt i MinMat, släpar ju inte med mig vågen. Tror dock att det är nyttigt för mig att inte räkna på exakt allting varenda dag. Känna att jag kan äta ändå.

flikkan77
0

Jennix: Det där var rätt smart, fast jag kan ha svårt för sånt med. Vill inte ställa till besvär och ställa krav på att de ska bjuda mig på särskild mat. Även om det bli knasigt när jag inte äter vad som bjuds ändå.

Om jag inte tänkte så mycket skulle allt vara mycket enklare. Flört

MimLan
0

#91 Just därför måste du träna i att göra det. För annars tar du ut det på dig själv, och du vet redan om att det sättet inte fungerar.

flikkan77
0

En bra sak med grannarna är att de accepterar att jag inte äter kött utan att tycka att det är konstigt. Annars är det en sådan sak som lätt bli ett diskussionsämne. Fast att det bli det kan ju bero på att jag mest umgåtts med bönder och jägare, och de lever ju som man ska, på kött! Glad Dessutom så kan de tycka att det är mystiskt att jag kan vara med och slakta men inte vill äta det, annars brukar det ju vara tvärtom.

flikkan77
0

Lite bättre än igår i alla fall, hade jag inte ätit hos grannen hade det dock blivit kyckling istället för hamburgerbröd med grönsaker och ost. Höftade till siffrorna på den maten men jag tror det kan stämma. Ska dricka ett glas med grädde och mjölk innan jag lägger mig med.  

Energi kcal:

1053,97

Energi kJ:

4404,69

Proteiner:

41,72

Fiber:

3,49

Kolhydrater:

26,06

Vatten:

335,89

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

87,53

Kolesterol:

560,78

E-mättade:

25,31

Mättade:

37,35

F-mättade:

13,82

Vitaminer:

A:

572,00

B1:

0,46

B2:

0,69

B3:

2,84

B6:

0,44

B9:

125,94

B12:

2,53

C:

45,78

D:

1,92

E:

5,57

Mineraler:

Fosfor:

514,86

Järn:

3,48

Kalcium:

335,40

Kalium:

852,10

Magnesium:

77,84

Natrium:

764,13

Selen:

30,70

Zink:

2,68

66Gram Squash
47Gram Bacon gris
56Gram Huvudsallat
28Gram Vispgrädde 40% fett
20Gram TwinFast
20Gram Majonnäs 80% fett
20Gram Crème fraiche 34% fett
95Gram Ägg kokt
4Gram Premium Choklad 86%
4Gram Sötmandel torkad
20Gram Lök gul röd
25Gram Vitt bröd mjölk typ tekaka hamburgerbröd korvbröd ca 4% fibrer
20Gram Gurka
20Gram Paprika grön gul röd
20Gram Ost hårdost 31% fett

flikkan77
0

Lillasyster ska se om hon kan köpa en påse sukrin imorgon och sen kanske jag kan äta smör med sked. Behöver få lite söt smak på det hela om jag ska få ner det.

Är lite rädd att det kommer att bli alldeles för mycket kolhydrater men fungerar det inte för mig så får jag väl försöka baka julgodis till släkten på det. Oskyldig

MimLan
0

Strunta i kolhydraterna! Ät. Föreslår faktiskt att du inte skall räkna några kohydrater när det gäller riktig mat.

Det finns inga klhydrater att räkna i sukrin, det du skall ha ett vaksamt öga på är om du triggas av sötman. Gör ischoklad på choklad och kokosfett. Enkelt och ett väldigt bekvämt sätt att få i sig kokosfett.

zunshine90
0

HÄRLIGT!!! Grattis till mössan… visst känns det underbart när man kan gå ut och köpa sig (eller vad man nu har för mål) dendär saken man längtat efter vid viktdelmålet! Själv har jag insett att jag behöver en ny dataväska, en riktigt snygg ska det vara…och det är mitt mål vid -5 kg (dvs 101,6… vägde 103,4 i onsdags). Längtar! Och det gör ju att jag kan hålla mig borta från allt onödigt gotta!

flikkan77
0

MimLan: Ska försöka att låtabli att titta på kolhydratssiffrorna, alla andra siffror med för den delen. Utom proteinet och kanske fettet med. Det är ju det viktigaste att jag får i mig.

Ska testa att göra ischoklad sen, ska bara leta uppreceptet, men det bör ju komma upp om jag söker. Vet att jag har läst om det i ganska många olika trådar.

flikkan77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zunshine90: Tack! Ja det är superhärligt när man når sitt mål. Du ligger ju inte så långt från ditt mål heller och en datorväska låter ju inte helt fel. Själv vill jag ha en ny sladd till min dator för min buse till kanin tuggade på den. Tur för honom att han är söt!

kaisakavat
0

Hej Flikkan!

Här kommer "stränga tanten" och tjatar… Näe, skojar bara. Flört

Du kämpar på - det är bra det. Håller med om att din psykolog var lite mesig där.. Tur du fattar bättre själv!!

Om fika hos folk. I början när alla hade svårt att fatta hur jag äter, då sa jag antingen att jag äter ost och nötter, eller att jag bara vill ha kaffe med grädde.

Förstår ju att det är svårare när man har ett sötsug att tampas med, det har ju inte jag.

Ändå undrar jag, för ibland känner jag ju också ett sorts sug. I början trodde jag det var sötsug, men upptäckte att det går väldans bra att stilla det med "mat". Kanske jag är löjligt överoptimistisk nu men - Skulle det kunna vara så för dig?? Obestämd

MimLan
0

#98 Behövs inget speciellt recept för ischoklad. Mörk choklad och kokosfett bara. Jag brukar ta 10 gram choklad till 40 gram kokosfett. Smälter allt i ett litet vattenbad. Piffar med pepparmintsolja, eller någon annan smak om man vill det till festligare tillfällen.

flikkan77
0

Kaisakavat: Du är så välkommen att tjat på mig så! Flört

Jo, min psykolog är kanske inte så matutbildad. Tror jag vet mer om kost och hur min kropp fungerar än vad hon gör, eller så var det känsligt eftersom hon är överviktig. Även psykologer är ju männsikor.

Jag tror att mina grannar skulle ge mig det jag äter om jag sa till dem, bara jag som är feg och inte vågar. Även när jag var anorektiker så åt jag när jag var bortbjuden, fast då kunde jag inte äta på två dagar efteråt för annars blev jag ju tjock. Sånt har jag dock slutat med.

Mitt sötsug är just nu enbart efter päronglass. Har attans svårt att äta överhuvudtaget just nu så jag tror inte jag skulle äta det även om det stod framför näsan på mig. Vill bara lukta lite på det. Oskyldig

Nu försöker jag vara lite mindre noga med vad jag äter eftersom jag har börjat överdriva mitt jagande efter siffror. För någon dag sen kom jag inte ens upp i 800 kalorier och alla andra siffror var inte heller särskilt bra. Har börjat trigga mina anorektiska tankar och det är lite otäckt.

flikkan77
0

MimLan: Tur du nämnde vattenbad, har suttit och funderat på hur jag ska blanda ihop det. Det var riktigt länge sen jag gjorde ischoklad men det ska göras i eftermiddag nu när jag vet hur!

flikkan77
0

Attans! Ischoklad var inte så gott… testade att hälla i nästan hälften grädde i en av satserna och det blev lite bättre. Vet inte vad i smaken jag inte riktigt gillar men chokladen känns lite för stark. Vilket är konstigt för annars kan jag äta den. Typiskt!

flikkan77
0

Fick upp fettet i dag i alla fall! Tar en siffra om dagen. Imorgon tror jag att jag ska satsa på proteinet. Glad

Energi kcal:

934,80

Energi kJ:

3906,69

Proteiner:

30,09

Fiber:

2,60

Kolhydrater:

11,35

Vatten:

335,67

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

86,39

Kolesterol:

175,75

E-mättade:

25,63

Mättade:

50,31

F-mättade:

3,86

Vitaminer:

A:

350,13

B1:

0,66

B2:

0,31

B3:

4,00

B6:

0,34

B9:

111,80

B12:

1,25

C:

21,51

D:

0,83

E:

1,79

Mineraler:

Fosfor:

282,80

Järn:

2,01

Kalcium:

169,64

Kalium:

1015,60

Magnesium:

66,95

Natrium:

896,85

Selen:

10,36

Zink:

2,39

20Gram TwinFast
70Gram Bacon gris
78Gram Squash
56Gram Huvudsallat
42Gram Vispgrädde 40% fett
10Gram Kokosfett
50Gram Huvudsallat
35Gram Bacon gris
20Gram Vispgrädde 40% fett
55Gram Squash

kaisakavat
0

Skäll, gnat, skäll… Tungan ute

Var det inte någon här ovanför som hotade med tvångsmatning… Förvånad Flört

flikkan77
0

kaisakavat: Jag tror det ska vara farligt för gamla tanter att hetsa upp sig så där. Tungan ute

Jo, det var visst nån som hotatde med det. Imorgon ska jag se om jag kan äta smör med choklad i. Kokosfett och choklad av inte så gott så jag ska testa med nått annat. Har jag tur så kanske jag kan få upp både fett och protein på samma dag! Flört

glitterfisk
0

Ja, snälla flikkan, ät goda saker som gör gott för din kropp. Du är värd att må gott!

Säg till om du hittar på nåt gott ischokladrecept, skulle vara smaskigt i snart-decembermörkret.

flikkan77
0

Glitterfisken: Idag har jag ätit en halv sockerbulle. Inte alls nyttigt, men faktiskt gott. Jag har dessutom turen att socker inte triggar nått sötsug alls. Fick lite huvudvärk men det var allt.

Nu har jag ätit middag, quornfilé och squash i smör och gräddsås.

Ska exerimentera med någon form av ischoklad kväll eller imorgon tror jag. Ska se hur det blir om man använder osaltat smör istället… och kanske en skvätt grädde.

kaisakavat
0

# 107 Hörru Du Du!!! Skrikandes

Näe, jag fnittrar gott åt din passning ovan..

Å idag är du en duktig flikka!! Skrattande

flikkan77
0

Nu är jag nått fettigt på spåren! Ungefär 20 gram smör, 2 matskedar grädde, en matsked kokosfett och 5 gram 86% choklad. Det står i frysen nu men röran smakade gott som varm med.

Bara så där en 70 gram protein jag behöver få mig mer idag då… Typiskt! Rynkar på näsan

flikkan77
0

Hmm, mitt huvud är felkonstruerat. Jag ät en bit ost (Duktig flikka!) och blir riktigt sugen på coca cola. Hur i hela friden hänger det ihop?!? Tyckte jag kunde bli sugen på mat eftersom alla andra äter mat just nu, men nä inte jag inte, jag vill tydligen ha coca cola. Suck!

Nu är det ingen risk att jag kommer att dricka det, dels har vi inget och dels vill jag inte ha. Sen så var det faktiskt inte gott sist jag drack det heller, inte förrän jag blandade ut det med något. Oskyldig

kaisakavat
0

Coka cola är bra! Till allt möjligt. Lösa upp rost, putsa saker med.. Fräta bort en hel tand över en natt.. Obestämd

flikkan77
0

kaisakavat: Hade kunnat tänka mig att punktfräta bort mina visdomständer. Den ena växer lite just nu och ingen av dem har kommit upp helt än så jag kommer väl aldrig att bli klok och vis.

Nu sitter jag och försöker komma på vad jag ska äta till kvällsmat. Om man räknar bort den där halva sockerbullen så har jag kommit upp i knappt 500 kcal, 18 proteiner, 7 kolhydrater och 42 fett idag. Suck!!! Börjar faktiskt bli lite rädd själv nu. Det är inte roligt att inte vilja/kunna vara hungrig och äta.

kaisakavat
0

Punktfrät du - men svälj icke!!! Förvånad

Visdomständer - Pah! På en liten fjortis som du!!?? Ja, jag säger då det…Flört

Jag skrev ju ovan att du är duktig idag. Varför lyder du inte??! Du får nog lov att gå igenom i huvvet alla proteinkällor du har hemma - känna efter vilket som går bäst av dem, just idag. Och så - tataaa - ÄT!

flikkan77
0

Kaisakavat: Aha, där fick du till din motrepilk! Flört Vänta du så ger jag igen snart.

Är inge bra på att lyda, fråga min man.Flört Har bacon, kykling och quorn hemma. Funderar lite på kyckling så det få nog bli det. Det tråkiga är bara att jag kan hinna ändra mig medans den tinar. Kan man verkligen inte steka kyckling från fryst läge? Som man gör med quorn.

Nä, nu ska jag lyda lite ändå och gå och plocka fram kyckling!

kaisakavat
0

Duktig fjortis!!  Skrattande

Aniara4
0

Man kan tina kyckling i mikron. Det är inte helt perfekt, den kan bli lite torr i kanten, men det märks oftast inte efter att man stekt den och gör det det är det bara att skära bort lite. Jag brukar också skiva den medan den fortfarande är lite halvfrusen, det går lätt med en vass kniv och så tinar resten fortare och den blir genomstekt fortare.

flikkan77
0

Nu är jag jätteduktig! 120 gram kyckling, 70 gram bacon, 40 gram grädde och 30 gram sallad. Ska bara få i mig allt med men jag lurar ögat. Har det i en stor skål så det ser lite ut! Glad Ögat är nämligen inte så smart. Eller nått…

Tinade kycklingen i varmt vatten (typ 80 grader eller så) det gick rätt fort det med. Bra med egen pannan ibland! Fast i förrgår hade vi 110 gradigt vatten, det tyckte jag och pannan var lite väl varmt.

jobi55
0

kramar om o tycker du är duktig jue….

själv fuskade jag igår men vi firade att Ym klarade sitt omprov i data

Det var en pärs att jobba den dagen innan jag fick ett sms från Han

flikkan77
0

jobi: Säg ett grattis till honom från mig då! Förstår att det var nervöst för dig, jag är alltid mer nervös när andra ska göra sådana saker än om jag själv ska göra det.

jobi55
0

Det lovar jag att göra trollunge…..

längtar hejdlöst till våren nu då vi kan ses

flikkan77
0

Så idag har det slunkit ner en halv bulle och en liten bit tårta. Men som jag sagt förr så triggar det inget sockersug hos mig. Triggar ingenting faktiskt. Är kanske inte tillräckligt strikt för att sånt ska visa sig.

När jag växer upp och blir stor ska jag våga säga nej till sån mat med.

flikkan77
0

Så där ja, det slank ner två ägg och en bit ost i dag med. Imorgon ska jag försöka äta mer. Tycker bara det är konstigt att jag inte känner av något när jag äter dåligt. Inte trött eller nått alls…

flikkan77
0

Var duktig och åt frukost nu. Lite proteinpulver blandat i grädde. Sött och gott.

Fryser jättmycket efter att jag har ätit och jag kan inte låta bli att tycka att det är konstigt. Fryser precis lika mycket av varm mat och av kall, ska man inte bli varm av mat?

MimLan
0

Det är väl snarare en reaktion på att kroppen får sig näring till livs.

Att du konstaterar att du inte blir trött eller mår dåligt av att äta lite, är inte något som håller i längden. Jag har samma upplevelse efter en lång Depression med ångest som gjorde att jag inte kunde äta. Det var inga större problem med att inte äta. Våra kroppar klarar tyvärr av det i långa perioder. Det betyder inte att det är ok, speciellt inte för oss som redan skadat oss. För det är absolut inte samma sak som att det inte skadar oss. Hur märker du på immunförsvaret att det inte tar skada, t.ex.? Var går gränsen? Att du har problem med mat och att äta är ett tecken på ohälsa, det är inget isolerat problem.

Vad jag märkt när jag ätit efter sådana perioder eller vid andra tillfällen då jag främst varit helt genomspänd är att det upplevs eller blir, svårt att avgöra, gärna lite sämre på vägen tillbaka. Jag har fått frossbrytningar när jag börjar slappna av, eller äta igen.

Din kropp kanske behöver all energi den har för att bearbeta maten och låter dig frysa under tiden?

flikkan77
0

Funderade faktiskt på om det var så att kroppen inte klarar av att hålla mig varm och bearbeta mat samtidigt. Så det kanske ligger något i det.

Jag är faktiskt själv lite rädd för att jag har hamnat i den här "inte-äta-cirkeln" igen. Vet bara inte riktigt hur jag ska komma ur den just nu. Det känns som om kroppen på något sätt motarbetar mig och inte vill ha mat. Blir mätt efter tre tuggor och mår illa av matlukt. Just nu hoppas jag faktiskt att jag inte har gått ner något på onsdag när jag ska väga mig. Då kanske jag själv kan inse att det inte fungerar att göra så här.

Förut, efter att jag blev frisk från anorexin, så kunde jag ha några dagar när jag inte åt bra men sen blev jag jättehungrig och och överåt i nån dag eller två och sen var allt normalt igen. Men de där hungriga dagarna verkar inte komma nu.

Tycker det är lite konstigt att det känns som om jag har mer energi när jag inte äter. Kanske kan vara nått med "urfadern" som måste ut och orka jaga när maten är slut. Tappar man orken totalt så hade det inte blivit nån mat alls.

flikkan77
0

Nu så!

Jag blev hungrig och har ätit en hel quornfilé, ett halvt paket bacon som jag stekte i smör och hällde på massa grädde och åt till lite sallad. Har inte mätt eller väg något alls utan bara åt. Underbart!Glad

kaisakavat
0

Bra flikkan!! Skrattande

Regina78
0

För mig är det lömskt att mäta och väga maten, jag tappar kontrollen.

Emellanåt lägger jag in ingredienserna till en måltid för att se att den "håller" måttet och sen bara äter jag.

Förstår vad du menar med mer energi, om jag ska orka med att göra massa saker hemma måste jag låta bli att äta, jag blir speedad utan barn.  (Ganska skön känsla faktiskt, men jag misstänker att det inte är särskilt hälsosam)

flikkan77
0

kaisakavat: Tack så mycket! Kändes som om jag tog ett steg i rätt riktning nu. Särskilt när jag kände att jag faktiskt var hungrig helt plötsligt.

Regina78: Jo, det där med att väga och mäta är lurigt. Vill göra det så jag ser att jag får i mig tillräckligt med näring men det slår lätt över åt fel håll så jag börjar jaga nollor istället för bra siffror.

Håller med om att vara hungerspeedad är en rätt trevlig känsla, vilket egentligen är jättedumt!

MimLan
0

Kan systemet att skippa vägning och mätning och istället ha tre måltider om dagen som fokus vara något som fungerar bättre? Du behöver rent krasst mest fokusera på att ha en proteinkälla, fett och kolhydrater kommer på köpet tycker jag?

flikkan77
0

MimLan: Har funderat på att sluta väga maten men vågar inte riktigt än. Håller helt med om att proteinet är min stora svaghet, bara det att allt annat är lättare att äta. Ikväll ska jag i alla fall äta kyckling igen, det har jag bestämt mig för. Tror jag… Flört

kaisakavat
0

Flikkan!

Tänk om det börjar lossna för dig nu, på allvar. Mot sund hunger/mättnad och adjöss med alla "matproblem". Hoppas verkligen det, gulleplutt! Kyss

MimLan - det du skriver låter jättevettigt och enkelt. Det är så jag har kommit till att tänka/göra och det funkar mycket bra för mig i alla fall.

flikkan77
0

Kasiakavat: Jag hoppas verkligen det. Som en av mina hundtränare sa en gång. "Man måste låta hunden göra fel för att det ska kunna bli rätt." Nu har jag gjort fel, igen, så då kanske det kan bli rätt istället! Glad

kaisakavat
0

Skrattande

flikkan77
0

Nu har jag överraskat mig själv, jag köpte fläskfärs på affären. Blev sugen på mormors grönpepparbiffar som jag inte ätit på ungefär 20 år. Men vad katten tänkte jag, hur svårt kan det va att göra själv?

Köttbullar är något jag annars absolut inte kan med sen jag var tvungen att äta det i skolan. Till och med lukten är jobbig. Idag var jag dock smart! och tänkt ut att det nog är skillnad på de köttbullarna jag kanske kan göra mot de som fanns i skolköket för en hemskans massa år sedan.

Så, nu står jag med ½ kilo fläskfärs och är alldeles förvirrad. Hur gör man? Vad har man i smeten? När är de klara?

Ska äta champinjoner idag, och nått till förstås, men imorgon kanske det blir köttbullar… om jag kommit på hur man gör förstås. Oskyldig

MimLan
0

Blanda ner ett ägg och lite vispgrädde, kanske en halv dl, i färsen och grönpeppar + andra kryddor, vanlig peppar och salt. Rör ihop och låt stå en stund så vtäskan absorberas.

Sedan gör du små biffar och steker i smör. Är det bara några biffar så räcker det med stekpannan. Är det storkok så ytsteker man i pannan och eftersteker i ugnen så blir det enklare. Gör små biffar som inte tar så lång tid att steka och stek på medelvärme.

Svampen kan du ju göra super god svampsås på. Bara skiva svampen, stek i massor med smör, och häll på vispgrädde, peppar och ev. lite soya. Låt puttra samman.

flikkan77
0

MimLan: Låter ju inte så jättesvårt med köttbullar då ju! Vill bara ha små så det inte ser otäcka ut. Oskyldig Hur vet jag när de är klara? Ser man det på dem eller ska man dela och titta?

Funderar på att äta champinjoner, squash och bacon ikväll. Med gräddsås förstås!

MimLan
0

Dela och titta är enklast.

Eller så kan du hälla grädde i pannan med extra grönpeppar när biffarna börjar bli klara så blir det allt i ett som du kan äta med en massa sallad til. :)

flikkan77
0

MimLan: Ska skicka lillasyster till affären och köpa grönpeppar imorgon. Hade velat testa det till frukost när det är lugnt och skönt hemma men det får bli på onsdag istället.

Nu har jag ätit massor med mat! Massor på riktigt då och inte bara massor för mig. Champinjoner, squash och ett halvt paket bacon stektes ihop och sen tappade jag gräddpaketet i stekpannan så det blev massor med grädde och ganska mycket kladd överallt. Har dessutom inte vägt något nu heller, fast det känns som om jag inte behöver äta på en vecka nu ungefär. Så skönt att jag får i mig mer än tre skedar mat nu.Glad

MimLan
0

Schyst!! =) Skit i att väga, äta rockar!

kaisakavat
0

Flikkan, MimLan..

Jag brukar köra biffar och köttbullar färdiga i micron. Steker först i stekpannan, lastar över i skål eftersom jag bryner och kör sedan i micron tills det ångar ordentligt, tar bara några få minuter (beroende på mängd).. då har de liksom genomkokat.

jobi55
0

troll är bra på att tappa …jag gjorde äggmjölk ikväll o min mixer skvutta ut det mesta på golvet o diskbänken o spisen o på mig Obestämd

flikkan77
0

Kasiakavat: Micron är en bra uppfinning! Verkar kunna fungera på det mesta.

jobi: Tror troll är lite klumpiga ibland, eller så tänker vi på annat. Flört

Zlatanist
0

På tal om fryst kyckling så ibland när jag har bråttom tar jag djupfrysta kycklingfiléer och lägger i en ugnsform, penslar med t.ex. olja eller smält smör (det ser ju lite konstigt ut för det stelnar ju) och kryddar med favoritkryddorna. In i ugnen 200 grader i ca 45 minuter (beroende på ugn har jag märkt). Penslar med olja/smör emellanåt för smakens skull.

Är jätte-enkelt och det blir gott.

flikkan77
0

Zlatanist: Det där lät inte helt dumt. Tycker det där med att vänta tills det tinat är lite jobbigt, men göra det i ugnen verkar inte så svårt. Är så mycket nybörjar när det gäller kött att det nästan är pinsamt!Flört

flikkan77
0

Nej! Nej! Nej!

Så, nu har jag övat på att säga nej, eller i alla fall skriva det. En annan gång ska säga det när jag blir bjuden på fika. Julmust och kokostopp. Jättebra!Skäms Mitt huvud håller på att gå sönder. När jag var anorektisk så fick jag sockerkickar av socker nu gör det bara ont. Dumt!

jobi55
0

Har mailat dig gumman…..o adressen har du väl ????

kaisakavat
0

..jag är inte galen i julmust, jag är inte galen i julmust, jag är inte galen i julmust… (kaisakavat övar förtvivlat..)

flikkan77
0

Kaisakavat: En rolig/dum/knäpp sak i det hela är att jag egentligen inte ens tycker om julmust. Så varför drack jag det då?!?

Är dock helt säker på att du kommer klara julen bra trots julmust. Du är duktig ju!

flikkan77
0

Jobi: Skickade ett mejl till dig… är inte helt säker på adressen men jag tror jag vet den.

flikkan77
0

Just nu skulle jag vilja äta en smörgås eller en tallrik flingor. Är trött och hungrig och har inget som inte måste tillagas innan det äta. På något sätt var det lättare att hitta en snabb frukost förr och som dessutom gick att variera rätt mycket. Ska det gå snabbt nu så får jag se till att göra nått dagen innan som bara går att värma.

bluegoose
0

Ett litet tips bara: hjärnan fattar inte ordet inte så bra… Tänk tusen ggr "Jag är inte galen i julmust" och vad blir man, jo galen i julmust! Flört

Önskar dig en bra matdag idag Flikkan!

flikkan77
0

Kommer ett på ett mantra:

Jag vill aldrig ha choklad, jag vill aldrig ha choklad…

Också kan man ju byta ut choklad mot vad man nu aldrig är sugen på. Det kanske fungera. Just nu säger jag absolut nej till suget av potatis. Glad

Gjorde quorn och champinjoner till frukost, blir man bara tillräckligt hungrig så orkar man laga mat!

bullmagen
0

Hej Flikkan!

Om du har svårt att äta kanske lite mer grönsaker kan vara en idé? Det kan få igång ätandet lite. Har du testat blomkålsmos, guacamole och ostgratinerade grönsaker?  Olika sallader såsom räksallad eller mozzarellasallad med avokado går fort att göra till frukost också.

Har du provat Chokladmousse? Smakar mindre choklad än ischokladen. Ta 2 gulor, 2dl grädde och 100g choklad - gott. När jag gör det bara till mig är jag lat och struntar i vattenbad och ägg… smälter 45g 72% Anton Berg-choklad i grädde och vispar, ibland struntar jag att kyla det och äter direkt.Skrattande

Hallon i grädde kan också vara något att testa när du har svårt att äta (mixa vispad grädde med frysta hallon - som glass)

Greensis goda keso + mascarpone med kanel smakar som risgrynsgröt (mkt mättande och snabb olagad frukost)

Jag hejar på dig!

flikkan77
0

Bullmagen: Vilka underbara tips du kommer med! Särskilt chokaldtipsen. Äggulor och grädde låter ju nu mera nyttigt. Nu vet jag vad jag ska äta för godis i eftermiddag. Grädde och chokald finns alltid hemma!

Mascarpone har jag inte vågat smaka än. Är lite feg ibland när det gäller mat. Flört

Tack för att du peppar mig!

LatMask
0

Håller med bluegoose om det där med inte, det är inte så lätt för knoppen att fatta! 

Det är kanske idé att växla från passion till likgiltighet. Så här är mina känslor inför t ex en cigg. (Har aldrig rökt)

" Det där är en cigg. Jaha. Den är ointressant. Den är trist. Den finns knappt, så tråkig är den…"

"Jag tycker julmust är trist"

"Choklad är inget vidare…"

kaisakavat
0

Om julmust. Det har varit min absoluta akillenshäl när det gäller läsk. Ingen annan läsk har tilltalat mig - men julmust oj. 

Nu är jag dock både socker- och kemikalieavvänjd. Har tyckt om Apotekarnas lightvariant innan, men nu=kemisk smörja för mina smaklökar. Bra!!

Ni har för övrigt helt rätt i er inte-säga-inte-taktik.

flikkan77
0

Vet att djur också ska ha svårt för det där med inte. (Enligt en djurpratare som var på travet en gång. Är inte helt säker på hur mycket jag tror på det bara.) Det är bättre att säga att "du får aldrig göra så" än att säga "du får inte göra så". Kanske nått man ska tänka på med barn med… Har aldrig haft barn så jag vet inte.

Snart ska jag gå och försöka göra köttbullar. Försöker tänka att det faktiskt kan vara gått istället för "det blir nog inte gott". Måste bara samla mod och mental styrka först.

kaisakavat
0

..allmän tendens hos barn är att strunta i vad man säger, oavsett ordval…

Nä, jag skämtar. Mina var förstås Änglar! Oskyldig

flikkan77
0

Barn är odrägliga. Flört

Mamma var dagmamma i 20 år så jag är mättad när det gäller barn. Har bytt blöjor och nappat, knytit skor och trasslat med fingervantar, pusslat och läst sagor. Det enda jag skulle vilja testa är att vara gravid, i månad fem ungefär. Innan man är för tjock men när barnet ändå rör på sig. Hade varit lagom att testa i några dagar bara. Oskyldig

Raring
0

# 148

Du kan också använda mantrat: Att säga nej till andra är att säga ja till mig själv!

T ex : Nej till socker - ja till välmående. Glad

flikkan77
0

Raring: Det där var kanske inte så dumt! Borde jag nästan tänkt på själv. Flört

flikkan77
0

Tror jag ska börja på en ny tråd snart, denna börjar kännas lite seg…

Nu har jag gjort köttbullar i alla fall. Maken tyckte de var supergoda men det gjorde inte jag. Knappt jag kunde svälja den lilla lilla smakbiten jag tog. Inte ens den andra smakbiten från en annan köttbulle var god. Typisk! Ja, ja, nu har jag ju faktiskt försökt. Egentligen är det mest konsistensen som är otäck. Och lukten, trodde jag hade kommit över det men att stå där i köttbullsoset var inte så trevligt. Smakade faktist på köttbullarna i ett annat rum så jag inte skulle påverkas av lukten. Flikkan är inte dum hon! Flört … synd att det inte hjälpte bara.

flikkan77
0

Hade tänkt göra broccoligratäng så det räckte till frukost med men det räckte inte broccolin till, typiskt! Gjorde med quorn så det blev kvällsmat i alla fall. Supergott så jag måste skriva upp det här så jag minns.

Värm broccolin i ugnen så den ångar av (använder fryst). Brukar ha innen den medans ungen blir varm och sen glömma den i ungefär 5-10 minuter.

Lägg på en quornfilé (eller fler)

Blanda c.f. och grädde till en lagom tjock smet och krydda(!! glömde det och det hade varit lite godare med i alla fall lite peppar). Häll på smeten och lägg ett lager ost ovan på.

Gratinera tills det är klart!

Ett utförligt och bra recept alltså. Oskyldig Ja,ja, jag förstår i alla fall. Tror jag… kanske…

LatMask
0

Haha, det borde funka bra med kycklingfilé också!

Är det färsk eller djupfryst broccoli du ångar av i ugnen?

flikkan77
0

Latmask: Det är djupfryst. Tycker såsblandningen blir lite vattnig annars. Tror säkert det kan fungera med kycklingfilé, om jag vågar ska jag nog testa det en gång. Skulle du lägga på kycklingen rå eller skulle du tillaga den på nått sätt först?

flikkan77
0

Nu har jag fått ihop en god ischoklad. Kryddade med kardemumma, ingefära och muskot och hällde i en liten, liten skvätt grädde. Nu står muggen i kylskåpet och innehållet bara minskar och minskar. Oskyldig

flikkan77
0

Äter man för mycket ischoklad mår man illa… Typiskt!

kaisakavat
0

Nähä!? Hur kan det vara möjligt?  Obestämd

Caena
0

det som försökte sägas var nog att du hellre ska tänka att du kanske vill ha ost(?) 
försök att ignorera de negativa orden.. läs boken the secret(hemligheten på svenska) av Rhoda Byrne.. den förklarar det där.. 

det du tänker på drar du till dig, vare sig det är ett inte/aldrig/nej eller NEGATIVA ord, så får du dem.. 
tänker du POSITIVA saker som, idag ska jag klara av att äta dittat och dattan, så komme du kanske inte idag klara det men imorgon, och veckan efter kanske det blir bättre.. 

POSITIVA TANKAR DRAR TILL SIG POSITIVA HÄNDELSER..
en positiv tanke är starkare än 10 negativa.. så tänk vad bra om du hela dagen tänker positivt.. 

tänker på dig Flikkan77 och önskar dig gott!

flikkan77
0

Caena: Då ska jag tänka positivt på en gång, fast inte om mat utan om sista rummet i huset som ska målas. Det ska bli mitt hobbyrum så jag får göra det själv så jag får som jag vill ha det. Känner inte för det bara. Eller jo, det gör jag ju!

Jag tycker det ska bli kul att göra iordning rummet! Så det så!

Idag ska jag äta kyckling också, för det är gott och nyttigt. Att tina den är värt sin väntan. Glad

Kom på nu att en lärare jag hade som läste idrottspsykologi hade hört på en föreläsning att det var bra att börja dagen med att ställa sig vid fönstret, le och tänka att detta kommer att bli en bra dag! Även om man ler konstlat så skulle det tydligen vara bra. Ska försöka komma ihåg det!

Tack för din peppning! Sånt är är guld värt.

flikkan77
0

Kasiakavat: Jo, det är alldeles sant… och eftersom jag inte lär mig av mina misstag så åt jag ischoklad till frukost och sen kokospannkaka på det. Yurk!! Skulle gjort tvärt om men kokospannkaka tar ju lite tid. Obestämd

Dessutom så har jag gjort med ischoklad för den tog ju slut till frukosten. Attans!! Funderar på ett lås på kylskåpet.

glitterfisk
0

Kom du fram till det ultimata ischokladreceptet?

Vill också ha!

flikkan77
0

Glitterfisk: Nu mäter jag inte så noga mer än kokosfettet och chokladen.

Lägger 60 gram kokosfett och 10 gram choklad av valfri sort i en mugg och kör i micron tills det är smält. Häller i kanske en knapp matsked grädde och rör om en massa, tycker att det kan vara lite svårt att blanda i det ibland. Sen tar jag en ganska stor nypa kardemumma, en mindre nypa ingefära och en liten gnutta muskot. Blandar och sen in med alltihop i kylskåpet! (funderar på att ha i lite kanel nästa gång med.)

Har inte köpt några formar till chokladen så jag har det i koppen i kylskåpet och äter med sked (livsfarligt!). Nästa gång jag gör ischoklad så ska jag testa att blanda i hackad mandel med och om jag minns ska jag köpa formar idag.

glitterfisk
0

Tack! Det låter gott och enkelt.

Ska testa, kokosfett äter jag ju ändå och grädde med. Får köpa mörk choklad nästa gång jag handlar.

Använder du cocosa eller silverpaket kokosfett? Jag har cocosa, men kanske kan man använda det billigare silverpaketet till detta?

kaisakavat
0

Nu har jag trillat dig. Jag körde ner 50 g kokosfett, rätt mkt choklad, kanske 20-25 g och en skvätt grädde i en kastrull och värmde på svag värme. Vispade om.

Hittade folieformar i en lådgömma i köket och hällde upp till drygt hälften i varje form.

I några pulade jag ner grovhackad mandel..

Några fick frysta hallon i sig..

Fyllde upp med chokladsmet till nästan fullt.

Återstående geggade jag ner kokos och kardemumma i och hällde i återstående formar.

Står på kylning. Skrattande

jobi55
0

Va fina ni va…..o vovvan så go så go

Nästa gång när vintern släppt sitt grepp då kommer vi och ni är så välkomna hit igen….kramar massa för jag kom ju på att jag glömde irlkramen *muttrar*

flikkan77
0

Glitterfisk: Jag använder silverpaketet till det här. Testade med cocosa men det blev konstig smak av det, hade det med kokossmak och det blev för mycket på nått sätt.

Kaisakavat: Du har rätt mycket mer chokald än jag, tror jag ska testa det nästa gång. Chokladen är liksom slut. Oskyldig Har ätit choklad och mandlar i några dagar. Tror jag måste skärpa till mig lite snart om det ska bli någon ändring på vågen. Känns lite farligt att inte väga maten men jag kände att jag vågade testa nu i alla fall.

Frysta hallon i chokladen hade kanske varit nått. På tisdag ska här handlas!! Flört

Caena
0

Flikkan

ja de tycker ja definitivt att du ska göra.. ställa dig och le mot spegeln.. har du hört talas om skrattyoga.. ibörjan skrattar man nästan falskt har jag fått höra, och sedan blir det som att man börjar skratta åt sig själv, och åt de andra.. och till slut,. så står man där och skrattar för att man själv mår bra! av att just skratta..!

detta tror jag kan appliceras på leendet i spegeln också.,. till slut tycker man om att se sig själv le och det gör gott i sinnet..
kom på mig själv idag att vara lite vrång, och tänkte direkt om.. nej! jag mår bra och är glad!..

tankarna är jobbiga att följa, men känslorna avslöjar ganska fort vilken "sorts" tankar du har.. mår du bra, känner du dig glad, då tänker du positivt. känner du dig lite ner eller mår allmänt sämre, då tänker du för negativt.. ändra dina tankar = ändra hur du mår..

fortsatt lycka till..

och ! ett hobbyrum?"?""? jag e såå avundsjuk och glad för din skulle.. ja vill ju också ha ett, men jag väntar tålmodigt, det kommer för min del också!

flikkan77
0

Caena: Ja just det, skrattyoga har jag hört talas om faktiskt. Tror jag såg ett kort reportage om det någongång och tyckte det lät roligt i alla fall, kanske lite pinsamt dock.

Nu försöker jag tänka mig pigg. Har kört massa bil i dag och det blir jag trött av. Vill bli pigg och laga mat. Kan nästan känna hur skönt det skulle vara att bli mätt och hur god maten kommer att bli, quorn med champinjoner i grädd-och creme fraishesås också lite sallad till det. Bara det att jag kommer på små saker jag kan göra vid datorn istället för att gå och laga mat. Tror min hjärna motarbetar mig lite just nu.

Ja, jag ska ha ett rum där jag kan måla och pussla och sånt. Ett rum som är mitt. Det ska ha en svart vägg och svarta lister och sen ska resten av väggarna och snedtaket vara mörkröda. Har inte bestämt om den lilla delen "vanligt" tak ska vara svart ett rött än. Men det ger sig.

Egentligen skulle jag vilja ha ett rum som är helt svart och helst utan fönster men maken protesterade lite mot bara det svarta och inte vill han bygga igen fönstret heller. Konstigt! Oskyldig

Caena
0

flikkan,

det låter jättesnyggt, även om jag rent humörsmässigt kanske skulle gå ner mig liiite granna.. men gör gärna någon vacker dekor på den svarta väggen, för att liva upp det lite..
svart har ju tyvärr problemet att vilja dra ner en lite granna..

tänk på vilken god mat du ska få äta, vad glad du blir av att få äta så gooood mat!.. vilket nöje det är att få laga god mat,.. *blir hungrig*

ja, precis så tänker jag också kring skrattyoga, men nog lär de bli bättre om man fortsätter?!.. =)

flikkan77
0

Caena: För mig sä svart lugnande på nått sätt, jag blir lätt lite speedad så ett mörkt rum vore helt underbart! Har alltid gillat att vara ute på natten särskilt om jag kunnat ta mig ut i skogen och bort från allt vad ljus heter. Mörker är tryggt.

Maten igår blev supergod även om jag glömde creme fraishen. Åt helt måltiden och undrade vad som fattades men det var inte förrän jag tog sista tuggan jag kom på det. Ska göra samma sak idag, fast med c.f.!Glad

flikkan77
0

Nu är det dags för en ny tråd, igen!

Ni hittar mig i Flikkans Tråd nr 3.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer