Kohydrater och sömn.
Hej,
upptäckte just den här sidan och blev jätteglad!
När jag behövde gå ner i vikt kom jag i kontakt med GI och vidare till Atkins som jag sen använde mig av. Gick ner alla mina kilon väldigt lätt och behändig. Höll mig till ca 20 g kolhydrater per dag under den tiden.
Som en fantastisk bieffekt så började jag sova på nätterna! Helt otroligt för det har jag inte kunnat de senaste åren alls. Har provat alla tips och råd som brukar finnas om sömnbrist, blaha, blaha säger jag. Har provat sömntabletter som gjorde mig deprimerad OCH osövd, har provat akupunktur och naturmediciner och motion men INGET hjälpte.
Men, nu har jag gått ner de kilon jag vill och försökte öka kolhydratintaget lite så började sömnproblemen igen. Äter nu max 30 kolhydrater per dag för jag sover hellre men kruxet är att jag inte vill gå ner mer i vikt och dessutom undrar jag om det inte är skadligt att leva på så få kolhydrater "jämt"?
Är det någon annan som märkt att ett lågt antal kolhydrater främjar god sömn?
Hur farligt är det att äta så lite kolhydrater konstant?
Hej och välkommen Ofelia!
Roligt att Du hittat hit.
Vi är många som fått bättre sömn sen vi drog ner på kolhydraterna, det är helt fantastiskt tycker jag med.
I kolhydrater finns ingen näring bara energi, raketbränsle kallar vi det ibland på den här sajten. Det finns inget som talar för att Du måste ha dem och det finns flera här på sajten som levt på en mkt låg nivå i många år. Själv har jag gjort det i ca 1½ år.
Antagligen kommer Du att få många fler svar än mitt…
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen Ofelia! Och grattis till de försvunna kilona och bättre sömn. Det är alltid kul att höra att folk mår bra när de äter LC-kost.
Jag har ätit utan kolhydrater (äter under 20 gr för det mesta) över 1 år och mår bara bra. Just nu kör jag SSS utan några kolisar alls eller högts 1 % kolhydrater. Försöker bryta en platå och det ser ut att fungera.
Hoppas du hittar mycket som kan intressera dig och kommer att trivas här.
Tack för svaret!
Tänk så synd att det är så allmänt okänt detta med att kolhydrater fungerar som raketbränsle(själv känner jag det som om någon poppar popcorn i min hjärna när jag ätit kolhydrater), med tanke på att sömnproblemen är så stora i Sverige!
Kanske ska försöka lägga upp en kost med ca 30 kolh/dygn och hålla mig till den. Folk skrämmer gärna upp mig med att det är farligt att äta så länge…..?
Man är ju så inkörd på att fett är farligt att det alltid känns "syndigt" att äta gräddsås, rött kött osv och jag är otroligt dålig på att äta fisk. Min kost består idag av allt sånt som brukar klassas som "dåligt"; rött kött, gräddsås, aioli, salami, ost och så äter jag faktiskt ett äpple varje morgon samt alltid sallad (blomkål, lök, tomater, isberg, gurka, paprika,avokado) till. Även lite frysta bär med laktosfri grädde som efterrätt. Inget smör(tål ingen laktos) men mycket rapsolja. Dricker mycket sockerfri soyamjölk.
Kan man leva på ovanstående utan att bli sjuk? Å andra sidan blev jag sjuk av sömnbristen tidigare och att sova 8 h per natt,,,,,aaahh det är helt sagolikt. När man är osövd orkar man inte känna nåt , numera är jag faktiskt lycklig större delen av dagarna. Det bör ju vara bra för hälsan!
Visst är det sorgligt Ofelia att informationen inte når fram till dem som behöver den. Vi har ju flera med diabetes2 här på sajten som slutat med insulin sen de bytte kost… tänk när det blir allmänt känt….
Fettforskningen verkar ju leda till att animaliskt fett är bättre än vegetabiliskt. Rapsoljan har inte jättebra rykte i "våra kretsar". Den enda vegetabiliska olja som bara har + i kanten är kokos.
Inte det fett man köper i silverpaket på ICA utan från hälskost.
Kanske det skulle vara något för Dig att läsa på om och testa?
Det finns en hel del här på sajten om det och jag kunde letat fram det åt Dig om jag inte vore så stressa… men det finns kanske någon annan som hinner… jag slinker bara in och kollar läget lite…

Jag tycker att det låter väldigt bra om man bortser från fisken. Fisk är nyttigt och bra mat. Tar du fiskolja som tillskott.
Jag undrar hur mycket laktos smör innehåller, kan inte vara mycket. Det enda som jag inte tror är så bra är rapsolja. Det innehåller mycket omega 6 och det får vi i oss mycket ändå. Balansen mellan omega 3 och omega 6 blir lidande.
Äter du inga ägg?
Om du mår bra kan det inte vara farligt.
Har du varit och kollat dina värden hos doktorn. Det är ju ett bra sätt att se att allt är OK.
Jag drack vin i helgen och åt ca 5 salta pinnar. Jag kunde inte somna pga en fasansfull hjärtklappning. Gizzer hade känt av samma fast mer dagen efter. Så visst påverkar kolhydrater negativt. Innan jag började med denna kost så hade jag jämt hög puls efter jag ätit, och det var inte alls mysigt att uppleva igen. Jag sover annars väldigt mycket bättre nu om nätterna.
Ofelia: Jag hittade en tråd som handlar kokosolja:
Finns här till vänster Forum: Frågelåda -Sten Sture Skaldeman: Kokosfett.
Jag skall kolla om jag hittar mer.
Hej alla och tack för responsen, åhå, rapsolja trodde jag var bra? Är olivolja bättre? Kokosolja visste jag inte ens fanns, bara som sololja på sjuttiotalet
, ska läsa på om den.
Mervi; jodå ägg äter jag varje morgon två stycken i en omelett och fiskolja tar jag fyra om dagen. Hur mycket laktos som finns i smör vet jag inte men jag har inte ätit smör på många år för min laktostolerans är lika med noll.
Vad för värden ska man be doktorn kolla om man tar sig för att gå dit?
Jag mår ju väldigt, väldigt bra nu när jag får sova, är nästan "hög" när jag vaknar och tycker dagarna är fantastiska. Det är som om någon har putsat mina fönster(ögon) efter fyra år…..Igår åt jag en Atkins bar , lite för mycket bär o så vips hade jag en uppesittarnatt. Todde inte man kunde vara så känslig för något som alla "tjatar" om är så nyttigt. Samtidigt känns det som att svära i kyrkan, fastän man är ateist är man rädd för att -"tänk om gud ändå finns"…tänk om jag dör i hjärtinfarkt för att jag äter enligst socialstyrelsen; onyttig mat…..
Så skönt att ha hittat den här sidan där man vågar säga vad man äter utan att bli påhoppad.
Välkommen hit! Jag är också väldigt glad att jag hittade hit 
Haha, här säger vi en massa konstiga saker och det händer ju ibland att det kommer någon "utifrån" som undrar, då förklarar vi bara snällt att så här gör vi för att vi mår så bra av det…

Hejsan och välkommen!
Olivolja (helst inte uppvärmd och extra virgin förstås) och kokosfett (-olja) anses bäst av vegetabiliska fetterna. Vad jag förstått innehåller smör ytterst lite laktos och en laktosallergiker jag känner äter smör men inte annat. Men är du superkänslig ska du nog kolla upp det en extra gång.
Det är härligt att kunna propagera för fett utan att folk tycker man är puckad, religiös eller allmänt ohälsosam. :)
Min systers sambo är laktosöverkänslig. Han kan äta smör men inte mjölk, grädde etc. Du kanske kan maila smörfabrikanten?
Detta hittade jag på www.svenskasmor.se
"- Är smör fetare än olja, och isåfall hur mycket?
Svar: Olja består till 100% av fett. Motsvarande siffra för smör är cirka 80 %.
Smör innehåller alltså inte bara fett utan också mjölk, salter, lite proteiner och mjölksocker. Mjölken är ingenting man tillsätter, utan smöret får den fetthalt det har vid tillverkningen.
En tesked olja innehåller 5 gram fett och 45 kcal
En tesked smör innehåller 4 gram fett och 36 kcal
- I Indien äter man ett smör som heter Ghee. Vad är det och kan man göra Ghee själv av vanligt smör?
Svar: Ghee är koncentrerat smör, dvs det innehåller 100% fett istället för 80% som är fetthalten i vanligt smör eller hushållsmargarin.
Man kan göra Ghee själv genom att köpa osaltat smör och låta det koka sakta i ungefär en halv timme. När kokningen är avslutad har man fått ett matfett med 100% fetthalt, precis som en olja.
Ghee, eller koncentrerat smör, har en längre hållbarhet än vanligt smör. I varmare länder är detta en mycket viktig egenskap. Ghee härsknar alltså inte på samma sätt som vanligt smör."
/magma
Vad bra om jag eventuellt skulle klara av smör. När jag fick reda på min laktosintolerans tog jag ett test som visade att jag inte bryter ner mjölksocker alls. Ytterst lite gör ju inget ändå och så använder jag laktrass tabletter när jag äter färskost och så. Smör älskar jag ju men uteslöt det automtaiskt men jag kan ju faktiskt prova lite…
innan vetskapen om laktosproblemen vräkte jag imig smör, tyckte till och med om att äta det som det var….
Oj, vad kul att ha hittat hit…..
Jag har precis ätit en matsked av Airams "Arraksbollsrecept"… Använder det när jag känner att jag inte fått upp fettprocenten som jag borde, och lite därutöver också ska erkännas…;) Innehåller så gott som enbart smör!