Vilken fördelning är bra?
God kväll. 
Jag har en fundering: har sett att en del här har någon sorts diagram som visar andelen fett, protein, kolhydrater etc som de fått i sig under dagen beroende på vad de ätit.
Hittade en länk till minmat.net och där ska man ju fylla i vad man ätit och får då fram ett cirkeldiagram på de olika andelarna.
Protein har jag förstått att man bör äta minst 1g för varje kg man väger men hur mycket fett bör jag få i mig om jag nu tar bort allt eller det mesta av kolhydraterna? Detta har jag inte riktigt fattat. 
Minst ett gram protein per kg kroppsvikt och dag, så lite kolhydrater som möjligt och resten fett. Eftersom nästan alla animaliska källor innehåller lika mycket fett som protein får du i dig en del där, men om du inte är mätt lägger du till feta såser eller annat fett tills det är lagom.

Ah, ja men visst! Så enkelt var det ja 
Ibland har man liksom lite korsslutning 
Tack så mycket!

Dom mer försiktiga säger det kan räcka med 1g per önskad normalvikt. Men det gäller nog bara om man är ganska inaktiv.
Medarbeterare på Kost
Fördelningen i cirkeldiagrammet blir ungefär 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett. Men denna fördelning är ju beroende av hur mycket man äter. Äter man mycket kan kolhydratfördelningen bli mindre och de andra högre.
Mängden kolhydrater väljer du själv. Äter du mjölkprodukter och grönsaker får du i dig en hel del kolhydrater, 20g om dagen är ganska strikt. Proteinet ska MINST vara 1g per kilo kroppsvikt, upp emot 2g är helt ok men minst 1g. Sen ska det vara minst lika mycket fett som kolhydrater och protein tillsammans. Så om du äter 20g kolhydrater och 100g protein så ska du äta minst 120g fett för en bra fördelning.
Återigen beroende på hur stor du är. 20g kolhydrater, 100g protein och 120g fett blir bara 1560 kcal; för mig blir det snarare 20g kolhydrater, 100g protein och 200g fett (minst).
:-)
Men egentligen handlar det som sagt bara att äta ordentligt med protein och fylla på med fett. Äter man en proteinkälla varje mål mat får man automatiskt i sig rätt mängd med protein.