Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 789 ggr
LatMask
1

Från komplexa samband till förenklade sanningar

Jag har haft en obehaglig, krypande känsla ganska länge att det i LCHF-världen är väldigt lätt att mycket snabbt gå från komplexa samband/diskussioner till förenklade sanningar, som blir mer och mer förenklade ju längre de snurrar runt. (Ja, OK, man kan givetvis byta ut "LCHF-världen" mot "Internet-världen" eller "världen"!)

I och med att det mer är en känsla än en konkret vetskap, har jag inte kunnat peka på något specifikt hittills, men nu dök det upp något bland kommentarer hos Kostdoktorn, nämligen att dr Otto Warburg 1931 fick Nobelpriset i medicin - inte för sin forskning att socker orsakar cancer, utan för "his discovery of the nature and mode of action of he respiratory enzyme".

Jag tror inte att de/vi som förenklar fakta, slår fast absoluta sanningar osv är dumma eller enkelspåriga, utan att det helt enkelt är lätt hänt i en ofta ganska upphetsad debatt. 

Men jag tror att vi har allt att tjäna på att hålla ögonen öppna och reagera när sånt här förenklande dyker upp.

bazz
0

Jag tycker inte heller att man skall glömma bort att vi alla är olika och därför finns det många som funkar fint på den "vanliga" kolhydratbaserade dieten.

De flesta av oss som går över till LCHF gör det för att just vi verkar må bättre av den!

Vilken tråkig värld om alla tänkte och tyckte lika….Live and let live!

mikaelj
0

Mm, men felaktiga/överdrivna sanningar är lika illa som lögner.