kolesterol fundering
Måste bara få lägga ut en fundering här
jag var på "hälso" koll på jobbet och döm om min förvåning när mitt kolesterol värde var mycket högre än det någonsin varit.. ja det var väl inte för högt 5,95 och det har i alla tider legat runt 4, men det störde mig att det nu stigit eftre den här kosten vad kan det bero på ?? jag hade fikat alldeles innan provet togs( kopp te och ett ägg) men ägg ska ju inte påverka sägs det. det kanske är så marginella värden så det inte är något att bry sig i ,men det är det jag måste få veta för lite kusligt känns det iaf, glucos var bra 5,7 har haft högre förut. blodvärdet var ovanligt lågt (för mig) 117 jag brukar ligga väldig bra där annars( kan det påverka?)
att det var "lågt" kan jag förstå eftersom jag hade kraftig mens men det högre kolesterol värdet förstår jag inte. visst har det fuskats en del ett tag ,men inget i jämförelse med hur jag "frossade" förut….
Totalkolesterol säger ingenting. Du behöver separat redovisning av HDL, TG och Apo-kvot.
Se Snabbkurs i blodfetter/kolesterol på Andreas Eenfeldts site Kostdoktorn.se.
ja men om den alltid legat lika och nu är högre ska man då kolla upp det tycker du? en förändring har det ju iaf visat även om det kanske inte har så stor betydelse..

Som sagt, kolla länken ovan. Då ser du bl.a. varför totalkolesterolet är så ointressant. Det kan mycket väl vara så att du fått mer "bra" kolesterol, och även mer av den bra varianten av det "dåliga" kolesterolet.
HDL = "bra" kolesterol
LDL = "dåligt" kolesterol
TG = "illdåligt" kolesterol
Jag gissar på att mängden HDL har ökat.
Vad skulle summan av bra + dåligt betyda?
det kanske är när man äter den här kosten och samtidigt fuskar som är det allra farligaste? eftersom man då får i sig mycket fett och för mycket kolhydrater

Dom flesta som äter den här kosten får tillfälligt ett högre värde på totalkolesterolet.
Efter ett tag på kosten blir det ofta lägre än det var från början
Kolesterolvärdet är en sammanvägning och ökningen beror till största delen på att det goda kolesterolet har ökat.
Om man går vidare och kollar blodfetter har LCHF:aren nästan alltid en bättre apokvot och lägre triglycerider än innan kostomläggningen..
Kort sagt kan du vara helt lugn och jag tycker inte du behöver ta mer prover egentligen..
#5 Rekommenderar starkt att du läser Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt" om du oroar dig så mycket. Din oro handlar i stort om att du hänger upp dig på en siffra utan relevans.
Uffe Ravnskov kommer att synas i tv under söndagen, både i nyhetsmorgon och i Kalla Fakta. Det finns andra trådar om detta.
oroa och oroa
man är ju ingen expert
( men bättre blir man tack vare er ;-) det var därför jag sökte svaret här
när man själv tycker att man fått bättre "kunskap " och känner att man faktiskt har gjort en förändring så tror man ju att man ska ligga så bra till vid en undersökning.( nu vet jag att jag förmodligen också gör det) men lite påverkad blir man nog, eftersom det nu var högre och det har skett en förändring blev det ju så klart en diskussion , och som vanligt blev man itutad om grönsaker och frukt för fibrer klarar vi oss inte utan
jag försökte argumentera tillbaka men jag glömmer alla bra svar, vet det var någon som skrev enkelt om hur mycket kolhydrater hjärnan behöver och att kroppen fixar det själv men har ju glömt alla detaljer
så mina motargument slår inte så högt alla gånger