Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4719 ggr
Kefa
0

Kefas fakiräventyr

Kör sedan en vecka med SSS bantarbiffar som frugan gör på 20% ig nötfärs och kryddor. Skulle man kunna liva upp dom lite granna?

Tacksam för tips det börjar vara lite enahanda, men som tur är behöver man bara ställa sig på vågen så kommer motivationen tillbaka. Tungan ute

MimLan
0

Det inte fakir du kör. Att säga att du har vispgrädde i kaffet kommer att vilseleda andra som kan komma att tro att fakir tillåter mejerier. I och med det har hela poängen med fakir försvunnit.

Säg att du kör striktare bara, så blir det åtminstone korrekt och missuppfattningar kan undvikas.

Eftersom det inte är fakir du kör så kan du ju liva upp dem med vad du vill; ost, kryddor, senap, mejerier, lök, oliver, etc.

mikaelj
0

För att förtydliga: fakir betyder ägg, kött, fisk, kokosfett, smör men i övrigt inga mejeriprodukter.

Kefa
0

Tack för korrigeringen, jag har tydligen blandat ihop något ur böckerna. Om jag förstår dig Mikael rätt så funkar det med ägg oxå det är ju kalas. Jag fattade SSS som att det var bara biffar som gällde. Då kan man steka några ägg i kokosfett. Och även ta lite i kaffet, så har man variationen.

PS Jag korrigerade inlägget för att inte förleda någon. Tack

mikaelj
0

Det används som en referenskost för att se hur mycket kolhydrater man "tål", genom att gradvis öka intaget.

Kefa
0

Om man går på en strikt fakir med ägg, kött, kokosfett, smör. Vad händer om man en måtid i vecckan äter ordinär LCHF?

mikaelj
0

Världen går upp i rök?

Eller va?

Poängen med att "äta fakir" är för att se hur kroppen reagerar, och för att därefter lägga in fler kolhydratkällor för att kunna observera skillnaden relativt normaltillståndet.

kaifas
0

#6 Poängen med fakir är att gå ner i vikt! Iallafall om man utgår från Skaldeman.

Skaldeman skriver i sin rosa bok om optimal diet och sina bantarbiffar: " Den optimala dieten är bara optimal när det gäller viktminskning. Den är långt ifrån optimal när det gäller att leva ett behagligt liv. Men om du har många kilon som skall bort så är det här en diet som aldrig misslyckas. Själv tillgriper jag den när jag har slarvat ett tag". Därefter beskriver han sina bantarbiffar som således är det han menar med "den optimala dieten" (såsom jag tolkar det iallafall).

Intressant är dock att han några sidor senare beskriver "nästan optimala dieter". Han menar att det är bara ett fåtal som klarar av att vara så strikta som en optimal diet (á la bantarbiffar) kräver. Därför ger han några alternativ med ungefär samma näringsinnehåll och effekt. Att de bara är "nästan optimala" och ej "optimala" beror på att de inte enbart består av ren animalisk råvara.

Exempel på nästan optimala dieter: stekt fläskkarré och smör, lövbiff med ost och smör, ägg och dressing, räkor med majonäs, stekt lax med hemmagjord sås, kall kyckling med majonäs.

Så syftet med fakir (optimal diet) á la Skaldeman är i första hand att gå ner i vikt och inte "att se hur kroppen reagerar, och för att därefter lägga in fler kolhydratkällor för att kunna observera skillnaden relativt normaltillståndet". Det kan man ju dock göra om man vill när man går ur fakirfasen.

Kefa
0

tack Kaifas det var på spiken. Jag kör så här för att få fart på förbränningen och få ner några många kilon. Jag har inga större problem med att det är enahanda, är hyfsat disciplinerad. Men efter som fredagkvällen är mycket speciell undrar jag hur mycket man kan avvika, utan alltför stora konsekvenser.

Skall jag tolka dig som att ägg inte är riktigt optimalt?

kaifas
0

#8 Det här handlar ju om en tolkningsfråga Glad. Ungefär som man kan tolka bibeln på olika sätt. Vad jag förstår finns egentligen inte ordet fakir (i LCHF-termer) definierat rent konkret någonstans. Det man tolkar i detta sammanhang är framförallt det som Skaldeman skriver i sin bok "Ät dig ner i vikt" om bantarbiffar och optimal diet. Sedan är det även vissa som haft förmånen att kommunicera med honom "live" typ här på nätet i samband med "fakirätande" och på så sätt har termen vuxit fram.

Jag frågade tidigare i en annan tråd om någon visste exakt när och var termen fakir myntades men det var egentligen ingen som kunde svara på det. Någonstans under vägen så utvecklades den.

Vissa är således bokstavstrogna och menar att fakir endast är när man käkar bantarbiffar och vatten. Ingenting mer (= Skaldemans optimala diet i den rosa boken). Medans andra tar fasta på själva andemeningen och låter den "nästan optimala dieten" vara fakir. Dvs.  samma näringsinnehåll och effekt som helt animaliska bantarbiffar. Men där tillåter man ju även t.ex lite ost vad jag kan se i hans bok

Den vanligaste tolkningen av "bibeln" är väl någonstans mittemellan - att fakir innebär att äta endast protein och fett. Dvs. undvika allt vad kolhydrater är. Inga mjölkprodukter förutom smör.

Angående din fråga om ägg - när jag körde min variant av fakir (som var väldigt effektiv) så åt jag ägg. Jag tror de flesta tycker att ägg kan ingå i en fakir.

Angående din fråga om avvikelse så tycker jag att rent teoretiskt så gör man inte avvikelser under en fakirperiod. Då är det lixom inte en fakir Skrattande. Men du kan ju avbryta den en dag och börja på nytt Cool Flört. Du kommer säkert att gå upp nåt kilo eller två beroende på vad/hur mycket du äter. Men dessa kilon försvinner nog i princip direkt när du tar upp fakiren igen!

spidergia
0

Kaifas!

Efter att ha läst din fakirresa inspirerades jag att köra fakir vilket jag gjort i nästan 4 veckor, dock gjorde jag ett avbrott i lördags då jag åt godis, en bakelse och mezemat och nu undrar jag huruvida detta hindrar min fettdrift? Har du någon aning?

Igår åt jag två färdiggrillade kycklinglår och parmaskinka och kan det räknas som fakir tycker du? Det jag ätit denna vecka annars är endast kött, förutom ägg- och baconfrukost, men då jag inte hunnit göra egen aioli har jag köpt färdig bearnaissås till. Jag äter inte bearnaissås annars men hittade en med vitlök i som jag tycker är okey, men min undran är om det är dumt att äta denna sås under fakiren? Tycker att vågen och måttbandet liksom inte rör på sig och jag tycker ändå att jag kör strikt men inget händer…

kaifas
0

#10 Spidergia

Det är roligt att kunna inspirera andra Glad. Men jag är absolut ingen expert på detta. Endast en glad vetgirig amatör som gillar att testa nya saker.

Jag personligen tror inte att ditt avsteg i lördags kommer att påverka dig speciellt mycket om du har fortsatt att "fakira" efter det. Dock kan det ju påverka i så motto att det sätter igång ett sötsug som gör att man blir mer benägen att göra avsteg i framtiden. Men vad gäller triggra sötsug så tror jag det är väldigt individuellt och styrt av vad man har med sig i kappsäcken. Vad gäller att förstöra/hindra fettdriften så tror jag ditt avsteg inte är någon fara.

Kyckling och skinka är väl enbart protein (förutom kanske något litet som är i det "färdiggrillade") så för mig passerar det som "fakirkost".

För mig funkade det att äta bernaisesås trots att den innehåller lite (med betoning på lite) kolhydrater. Fast är man helt renlärig så kanske man skulle äta smör istället.

Svårt att säga varför det står stilla. Om du har något att "ta av" så borde det rent teoretiskt fungera, Fast teori och praktik stämmer ju inte alltid överens Cool. Får du i dig tillräckligt mycket fett? Du måste nog ligga på minst 75% fett i total E%.

Skaldeman skriver någonstans om att han tror på att överraska kroppen. Det var nog det jag gjorde med min variant av fakir. Fyra veckor tycker jag dock är en lång tid. Jag åt den som mest i 12 dagar.

spidergia
0

Hej Kefa, hoppas det är okey att jag frågar om fakir i din tråd, om inte kan du väl hinta så skapar jag en egen. Jag har också skrivit lite i en egen tråd om min fakirerfarenhet, läs gärna om du vill, kanske hittar du ngt där.

Kaifas, tack så jättemycket för ditt svar. Det kan vara så att jag äter för mycket protein, dagsmängden har varierat mellan 90-130 gr/dag och jag har frågat om här på forumet om det förut men kanske är det så att proteinet stoppar min viktnedgång. Jag har läst att Annika D skrivit om att mängden protein kan påverka viktminskningen.

Jag är 170 lång och väger mellan 67-69 och det är väl eg inte så mkt övervikt men fettet sitter på magen och höfterna och när jag för några veckor sedan inte kom i strl 42 utan fick gå upp till 44 kände jag att nu får det vara stopp. Har ju kört lchf sedan febr/mars utan ngn större viktnedgång och när jag bl a läste om din fakir blev jag så inspirerad. När du skriver om minsta mängden fett, menar du då i %? Jag ligger runt 75-80 % varje dag (enligt min mat) , dvs mellan 120-135 gr fett/dag så kanske är det för lite eller för mycket?

Orange
0

#0 lycka till med fakiren! Jag kör också stenhårt nu :) visst mår man bra av attt vara strikt?

kaifas
0

#12 Det låter som att vi har liknande förutsättningar. Jag var oxo irriterad på det här fettet på magen och höfterna som gjorde att jag inte kom i min garderob. Mitt BMI när jag startade fakira var ungefär som ditt är nu. Vi har båda kört LCHF ett antal månader innan fakiren.

Det verkar ju som att du petar i dig tillräckligt mycket fett (75-80%). Det är möjligt att du skall gå ner till 1 gram protein/ kilo målvikt. Det var så jag gjorde och det funkade för mig. Men jag vet inte om det är en kritisk faktor.

Det som möjligen kan vara en av mina successfaktorer är kokosfettet. Jag HÄLLDE ju i mig 75 gram (vilket är typ åtta matskedar) om dagen under min fakir. Det var ju sommar då och kokosfettet var av rinnande konsistens, så jag drack det som typ en snaps Skrattande.

Det sägs ju att kokosfett får igång metabolismen på ett helt annat sätt än annat fett. Kanske är det sant??? Kanske var det kokosfettet som chockade min kropp att kickstarta fettförbränningen??

Sedan har jag ju faktiskt druckit mitt speciella  Pu-erh-the tre gånger om dagen sedan jag startade att gå ner i vikt Tungan ute . Det sägs ju öka kroppens metabolism och tydligen använder Victoria Beckham det för att hålla sig i shape SkrattandeFlört.

Jag kan faktiskt inte vara utan det numera. Älskar det!! Men huruvida dess effekter är sanna eller är en skröna låter jag vara osagt. Helt sant är dock att min viktnedgång korrelerar 1-1 med mitt intag av detta te Glad. Fast jag tror nog kanske att jag lika gärna kunde ha druckit vatten … men man vet ju aldrig … och nu är jag fast i te-träsket Skrattande. Jag och Victoria Cool.

Kefa - sorry att vi kidnappar din tråd lite. Hoppas det är ok!!

kaifas
0

Vill ju naturligtvis även önska Kefa lycka till med sitt fakirande Glad. Ber lite om ursäkt för att jag klyddat ner din tråd Skäms.

Miyu
0

Vad är pointen med fakir om man sen börjar käka normal LCHF-kost igen? Tekniskt sett borde man då gå upp igen, då man tillför mer kolhydrater. Sen stressar man ju regelbundet och oroar sig för livets alla små saker så det är omöjligt att veta om man gått upp av ett glas mjölk eller av att det är tufft på jobbet.

kaifas
0

#16 Du kickar igång fettförbränningen med hjälp av en fakir. Tricket är sedan att hålla igång brasan när du går över på "normal" LCHF. Jag har inte gått upp av att käka normal LCHF-kost igen utan håller mig på mina -7 kg ännu så länge iallafall. Det är faktiskt så att jag fortsätter att sakta minska i omfång kring t.ex lår och rumpa trots att jag nu äter "vanligt".

"Always look on the bright side of life" you know. Det är dumt att stressa!!!!!

Miyu
0

Kan du ge exemepl på hur du då "höll igång brasan" när du gick över till vanlig LCHF-kost?

kaifas
0

#18 Nä det kan jag nog inte. Men det verkar som att det fungerar Glad. Har man väl fått igång brasan så kanske den klarar av att hållas vid liv även på mer normal LCHF. Kanske fakiren är tändvätskan och när brasan väl är igång så fortsätter den att brinna om man sköter den rätt med inte allt för mycket kolhydrater och rätt mängd fett????

spidergia
0

Tack för mycket värdefull information. Kaifas, ja kanske är det så att vi har rätt lika förutsättningar. Kanske ska jag se till att kokosfettet utgör min största fettkälla, äter ju bacon varje dag så det tar en stor del av det. Får väl i mig några tsk kokosfett per dag så jag ska nog sätta fart med det och minska intaget av protein.

I din förra tråd där du skrev om puh-er teet blev jag inspirerad och beställde från nätet men det smakar ju ladugård så det blev endast en kopp men om jag köper cocosfett med smaken kvar kanske teet smakar bättre…

Ska nog ge det hela en vecka till med minskat protein och ökat fett och se vad som händer…

Kefa
0

Jag Är jätteglad åt kluddandet, det ger horisont VÄLKOMNA

spidergia
0

Kaifas, det kanske är bättre att jag går tillbaka till lchf en tag och sedan chockar kroppen med att fakira på mindre mängd protein och ökat fettintag…börjar tröttna på att min återhållna diet inte ger resultat…

Jennix
0

#19   Ja, det är en teori som jag också har, att man kan äta fakir för att få igång fettbrasan och att det sen går på lite för att man har ställt in kroppen…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

spidergia
0

Har precis chockat kroppen med scones och te vilket iof inte är speciellt mkt lchf men men…

kaifas
0

Kefa - åh vad bra då fortsätter jag här Glad.

spidergia - hehe … ja det där teet har en väldigt udda smak Cool. Men som sagt … efter tre månader så är det till och med så att jag kan längta efter det … och jag har aldrig varit någon tedrickare.

Vad gäller strategi för dig så har jag svårt att ge råd. Det enda jag kan säga är att för mig är en fakir begränsad till max två veckor. Jag skulle nog inte orka med mer än så - det blir väldigt trist och enkelspårigt tycker jag + att man för det mesta har ett socialt liv oxo (middagar med vänner etc). Sen kan det ju även vara så att man missar den här potentiella chock-effekten om man håller på för länge. Så kanske är det rätt strategi för dig att börja äta vanlig LCHF ett tag och därefter testa en kortare period igen.

Scones låter himla gott Glad… det är nog precis vad du behöver nu tror jag!!!! Jag gör ju avsteg ganska ofta på helgerna och det har hitills inte varit några större problem att komma ner till mina -7 kg igen när jag återgått till "normal" lchf.

Miyu
0

Kanske man kan uppfinna lchf-scones, men iof smakar alla lchf-bröd likadant. Torftigt och huskigt :P

Kefa
0

Har stått stilla denna vecka. Så  troligen är mejeriprodukter en stor bov. Har tagit lite lax och lite ost nu under sabbaten. Nu börjar en ny vecka, nu kör  vi striktare igen. Enbart ägg, biffar och kokosfett. Så skall vi se om vi inte får liv i brasan igen. Det var allt  lite snopet, hade ställt mig in på att fira mitt första etapp mål,  110 kg denna vecka. Men tji fick jag alltså stod kvar på 111. Så nu stramar vi upp det igen.

kaifas
0

Hejar på dig Kefa!!! Glad Nästa vecka tar du etappmålet lätt som en lchf-plätt!!!

Kefa
0

Absolut, skall ha två till som tröst ;)

Kefa
0

Är näst intill frustrerad, Foten i munnen Har försökt att vara strikt denna vecka och har sedan lördagskväll enbart kört biffar och ägg och kokosfett, inga avvikelser. Men jag står still . vad gör jag? Det är lite monotont med biffarna, men det klarar jag. Men inte hur länge som helst om jag inte får betalt för det.Oskyldig

PS Jag läste om någon som hade saltgurka till biffarna. Hur fungerar det då saltgurkan innehåller socker,

Kefa
0

Uppdatering; Har nu stått still i två veckor. Äter enbart biffar,  ägg och kokosfett. Gör avsteg en gång i veckan, för en vecka sedan var det lite lax och ost. Denna vecka ost och två chokladbitar. Vad göra för att få fart på "brasan"?

Kefa
0

*puff*

MimLan
0

Låta det ta sin tid?

kaifas
0

Hur går det för dig Kefa?

Tyvärr har jag inga bra tips …. intressant att det inte rör på sig trots att du är så strikt. Men kanske är det så att man måste ställa om kroppen till fettdrift under minst 3-4 månader innan man kan få bra resultat av fakiren. Hur länge har du kört LCHF??

mikaelj
0

Äter du möjligtvis för _lite_ mat? Kroppen ställer ner ämnesomsättningen om den inte får nog med energi.

Kefa
0

Jag äter 6 stycken biffar och 4 ägg om dan. Är det för lite jag känner mig mätt, aldrig hungrig, Nu är det tre veckor jag stått stilla.

mikaelj
0

Beror på om dina biffar väger 200g eller 50g…

Känner du dig mätt borde det ju vara OK.

kaifas
0

Kefa - det är rätt så intressant tycker jag. Läser man i Skaldemans bok så skall ju en sådan kost ge i princip garanterad viktminskningseffekt rätt så omgående om man har övervikt att ta av.

Fast han åt ju bara bantarbiffar och vatten. Kanske skall du för experimenterandets skull …. ta bort äggen och käka några biffar till istället Obestämd ?? Men jag har svårt att tro att ägg skulle hämma en viktminskning.

Aspekter som kanske kan påverka:

- hur länge du har kört LCHF - din kropp kanske inte är inställd på fettdrift ännu och behöver mer tid. Man brukar ju säga att det tar minst ett kvartal iallafall för kroppen att ställa om sig.

- hur stor övervikt du har. Ju mindre övervikt desto svårare att bli av med kilona.

Kefa
0

Det jag skulle tänka mig utifrån ditt inlägg Kaifas är tiden, jag har snart kört två månader med LCHF. Jag väger 110,4 till 179 cm, mitt utgångsläge var 117,9. De biffar jag har räcker ca 1½ vecka till, tanken och drömmen efter Skaldemans böcker var tvåsidffrigt efter denna tid.

Men det verkar bli tji, man får vara tacksam att man mår så bra. Tungan ute

Kefa
0

Uppdatering;

Nu har jag tagit ett skuff igen - 2kg 108,4 på vågen. Får hoppas att det håller.

kaifas
0

Coolt!! Nästan -10 kg på nästan två månader är ju ett superbra resultat!!!! Glad GRATTIS!!!