Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4851 ggr
missaz
0

Kostrådgivare

Jag var på fest i helgen och träffade där en tjej som presenterade sig som kostrådgivare. "vad kul" sa jag "jag är också utbildad kostrådgivare!"

Sedan frågade jag henne vilken utbildning hon hade läst och berättade att jag läst nutrition på universitetet.

"vad är nutrition?" var hennes fråga. Jag blev helt paff…. Nutrition, det är ju näringslära, sa jag. "vad då??" var hennes svar.

Jag frågade såklart hur det kunde komma sig att hon inte visste vad detta var som kostrådgivare, henes svar på detta var; "ja men jag har inte gått en sådan utbildning, jag har typ utbildat mig på hälsokost".

Hmm… Blir lite fundersam; får man kalla sig kostrådgivare hur som hellst? Det kanske man får, vad vet jag, men det verkar inte direkt seriöst med en kostrådgivare som inte vet vad nutrition/näringslära innebär… Och man undrar ju hur många som har "typ utbildat sig på hälsokost" som ger människor råd om vad de ska äta och hur väl grundade de råden egentligen är!

(å andra sidan är ju många råd av utbildade dietister ganska dåligt grundade de med…) Obestämd

Lava
0

Tror tyvärr inte att kostrådgivare är en skyddad titel… Rynkar på näsan

missaz
0

#1 Kan nog stämma, fast på beskrivningen av min utbildning står det att jag efter kursen har rätt att ge kostråd, även till människor med kostrelaterade sjukdomar som diabetes och fetma… Det kanske alla får i och för sig, menborde man inte kunna "åka fast" om man ger dåliga råd under titeln "kostrådgivare" och dessutom inte har någon riktig utbildning…? Det tycker iaf jag. Kallar man sig kostrådgivare ger ju det intrycket att man har det som någon slags yrke, att man är kunnig i ämnet.

Lava
0

Ja, titeln kostrådgivare låter ju seriöst. Synd att den utnyttjas av dem med bristfällig utbildning.