Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 666 ggr
Kelly
0

Godmorgon 26 september

Ny dag, nya tag, samma sak varje dag.

Igår var jag bortbjuden på lunch hos en vännina, jag var orolig för hur detta skulle funka, jag gillar verkligen min vännina och skulle absolut inte vilja såra henne. Jag hade inte behövt oroa mej hon hade verkligen lagt manken till för min skull, kycklingfile med grekisk sallad visserligen var det pasta i salladen men hon förstod att jag skulle peta bort den så hon hade kokat ägg för min skull, visa kompisar är hur goa som helst. Allt nog, det var jättegott och jag åt sallad med fetaost, paprika, gurka, vita bönor, kidneybönor, kikärtor, tomater, sockerärtor och rädisor + kycklingfile och god creme fraichesås.  Mycket kolisar blev det och himmel vad dålig jag blev i natt, mådde skit och var nästan helt utslagen. Idag känns det bättre och allt börjar återgå till normalia igen. Men man blir lite betänksam när en sallad sätter igång såna processer efter 3 månaders LC kost, det lär dröja ett tag innan nästa gång och det skulle vara intressant att veta om det var bönor och kikärtor som var den stora boven någon som vet?

Mervi
0

Godmorgon.

Härlig morgon, kanske den sista denna höst, sedan kommer nog rusket.

Bönor och kikärter har alltid gett mig mag-besvär så de kan mycket väl vara boven. Skönt att du mår bättre.

Margareta
0

Kikärtor har jag klarat medan jag åt GI (massor av hummus), men bönor är jag tveksam till. Jag åt "Chili con carne" i lördags på en bjudning och det bullrade runt rejält efteråt.

Numer pensionär i Nynäshamn

skogsstjrna
0

Det är klart det var vita bönor, kidneybönor, kikärtor det handlade om. Resten av de grönsaker du räknade upp låter helt ok.

Jag äter emellanåt lite kikärtor i form av hoummus, men det märks på viktminskningen.

Skönt ändå att din kompis försökte - man kan ju inte begära att hon ska ha järnkoll på det här… :)

AnnK
0

man kan göra jättegoda hummus-liknande "bönmos" på t ex svarta bönor, blir supergott ihop med guacamole t ex. koka nästan sönder bönorna och mixa i matberedare med lite olja och  lite chili och färsk klippt koriander. detta är snällare mot magen än hela bönor. men säkert inte snällt mot vikten. men om man nu vill äta bönor någongång.

Kelly
0

Jag misstänkte nästan det att bönorna var boven, ska nog inte äta det på ett tag. kikärtor har jag ätit förr på den gamla tiden och det har då gått bra men de andra bönorna har jag bara smakat någon gång. Det som var behållningen av detta var ändå att min kompis och arbetskamrat faktiskt accepterade mina matvanor hur knäppt det än verkar för en som inte är värvad, och att hon faktiskt anpassade en hel måltid efter mitt sätt vi var ändå fyra stycken som åt. Visst är det härligt, hon kan ju gärna inte veta exakt vad jag äter men hon gjorde så gott hon kunde, det tycker jag var rörande. Förutom magont och illa mående kan jag tala om att vågen hoppade upp +4 hg direkt, livet är bra grymt ibland.