Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3060 ggr
Anders-S
0

Livsfarlig diabetsinfo

På Aftonbladet annonserar MERCK SHARP & DOHME (SWEDEN) AB för en sajt de kallar diabetesinfo.se

Tydligen vill de vara säkra på att fler skall köpa deras produkter genom att få diabetes och de svåra följdsjukdomar som kallas det naturliga förloppet.

Här är exempel på deras vansinniga råd som man påstår är medicinskt granskade av med dr Anders Bröijersén, MSD:

"Tänk på att vi behöver kolhydrater. De är hjärnans favoritbränsle och den främsta energikällan för våra muskler när vi fysiskt anstränger oss. Om vi inte äter tillräckligt med mat börjar kroppen se sig om efter andra energikällor. I första hand är det musklerna som bryts ned eftersom de fungerar som kroppens energiförråd. Se därför till att äta något var tredje timme.

Ät enligt tallriksmodellen. Halva tallriken fyller du med
grönsaker, mindre än en fjärdedel av tallriken fyller du med protein (kött, fisk eller ägg) och resten med kolhydrater (ris, pasta, potatis eller grovt bröd).

Välj fett med "god" kvalitet. Det vill säga hellre fett från olja än från smör och hellre från växtriket än från djurriket. Tänk också på att det är lika viktigt att äta bra omättade fetter som exempelvis finns i oliv-, linfrö, och rapsolja. Ät mycket fibrer.

Och så skriver man:  Visst har livsstilen en central betydelse för utvecklingen av diabetes, men det är viktigt att komma ihåg att man inte får diabetes bara för att man ätit för mycket sötsaker.

Vad kan du göra för att minska risken att få diabetes?

Fett runt midjan, bukfetma, är en extra stor risk.

Ät fiberrika spannmålsprodukter och grönt varje dag, gärna i större mängder.  Ät inga onödiga animaliska (hårda) fetter utan välj hellre vegatabiliska fetter."

Någon som vet något om med dr Anders Bröijersén? Fundera på hur många liv han har på sitt samvete med dessa vansinniga råd. Dags att vi alla protesterar!

Kanske man skulle kunna göra en likadant upplagd sajt med bättre råd!  Skall vi hjälpas åt?

missaz
0

Usch! Vidrigt! Man blir så arg när man läser detta, men det ÄR ju den typen av råd människor med diabetes (och utan…) får. Man känner sig ganska hjälplös när man läser sådant tycker jag, vad kan man göra åt att dessa råd sprids liksom? Gråter

Wildrat
0

Med de kostråden får de ju sälja mer mediciner. Äter man en kost man blir frisk av så blir de ju fattiga. Det gäller ju nästan alla mediciner som finns idag.

Diabetiker i "naturalförloppet" är ju potentiella köpare av nästa stora medicin, statiner, den som företagen tjänar grova pengar på. Sjuka människor är de enda lönsamma människorna.

missaz
0

#2 Jo, fast vilken människosyn har de som klarar av att göra så? Fattar det bara inte…. Gråter

Wildrat
0

#3 Inte jag heller. Har sagt det förut, jag har en släkting som är läkare. Expert på bla diabetes. Han är helt och hållet emot LCHF och nästan jublade när han fick höra att Annika blev anmäld till Socialstyrelsen. Nu har han slutat på sjukhuset för att… sälja diabetesläkemedel! Honom förstår jag inte alls. Han har jobbat med diabetespatienter i hur många år som helst och måste ju ha sett att de bara blir sämre och till slut dör av "naturalförloppet", ändå vill han bidra till det?! Men han har väl bara inte träffat nån som blivit frisk av LCHF…

ebet
0

Jag har skickat de ett mail, tyvärr så tror jag att jag fick ett riktigt utbrott över att de vill göra ännu fler sjuka!

:):) men nu känns det lite bättre när jag har avreagerat mig:)

Hoppas bara att de läser mailen

missaz
0

#4 Otroligt! Man tycker ju som sagt att han borde märka att hans patienter inte blir bättre! Åh, så störande! Förstår inte människor som inte vill öppna ögonen och prova en vidare syn på saker och ting! Det skadar ju inte direkt att uppdatera sig på ny forskning…

kaisakavat
0

Ojoj, vilken smörja..

Märkligt hur fastkört allt är i fettskrämsel och kolhydratträsk. Det är som om de inte kan tänka på riktigt. Fast det är ju vad de anklagar oss för.. Obestämd

nobban7
0
papa-bear
0

han vill väl sälja så mycket januvia som möjligt till apoteket, eftersom det ingår i högkostnadsskyddet, skulle d2: orna börja äta mindre kolhydrater tappar de väl i försäljning.

Puhlo
0

Diabetesläkare som är kokobäng har jag träffat på alldeles för många. Den första jag träffade nånsin, när jag var 16, tyckte:

"Det gör ingenting om du mår illa och får anorexia av din medicin. Du är ju ändå så tjock!"

missaz
0

#10 Men hu en så vidrig läkare!!! Man blir ju mörkrädd! Skrikandes

Margareta
0

Jag blir också upprörd - men ni måste ändå tänka på språket och inte gå till personangrepp.

Tänk den dagen vi vunnit dessa okunniga människor - då skall vi inte ha snackat skit om dem.

Sakfrågor är ok men inte personangrepp.

Numer pensionär i Nynäshamn

Anders-S
0

#12 Tror inte att du någonsin kan vinna över dessa samvetslösa lejda mördare.  Skulle ändå inte ha något förtroende för dem om de till slut tvingas byta sida.  Det handlar ju om att man måste kunna ha ett absolut förtroende för en läkare eftersom man som patient är i ett sådant underläge.

De som står bakom ovan råd bör självklart inte få vara verksamma som läkare.

missaz
0

#12 Jo, visst är det så… Blir bara otroligt arg när en läkare kan säga till en patient att det är OK att hon eventuellt får aneroxia eftersom hon ändå är så tjock! En människa som säger så har ingen människokärlek och det tycker jag är vidrigt! Svårt att välja orden när jag hör sånt…

Katti
0

Läkemedelsföretagen tjänar på de sjuka ja, men samhället förlorar  hur mycket pengar som helst årligen. Så jag fattar inte att inte politikerna kan ta sitt förnuft tillfånga. Men det krävs väl att ett barn talar om för kejsaren att han är naken, och vi har ju inga barn i riksdagen… Bara vuxna som inte vågar säga emot!

bigfatmama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är alldeles ny på sajten, undrar om det är någon av er som hat diabetes och njursjukdommar som känner att de mår bättre med lchf. Själv har jag inga sådana problem och vill absolut inte ha det. Därför har jab börjat med denna kost som verkar enkel att följa.