Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5326 ggr
monika71
0

Efterlyser brödrecept med bara äggvitor

Hej!

Finns det någon som har provat något ost/äggbaserat "bröd" bakat på bara äggvitor + ost/keso eller liknande? Jag använder nämligen upp äggulor på morgonen nu och får äggvitor över.

Tacksam för svar!

Blir det inga svar så lovar jag att provbaka något själv och berätta hur det blev.

Maia
0

Jag brukar använda äggvitor och blanda med kokosflingor, sesamfrön och linfrön till en trög smet som jag steker till en kaka och har som smörgås. Receptet finns här.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

bazz
2

SSS GI-noll har några äggvitebrödsrecept

monika71
0

Tack så hjärtligt!  Jättefin bild Glad

sigyn
0

Ser härligt ut. Ska prova det någon gång längre fram.

Mumrikshumla
0

Maia - hur många gram kolhydrater är det i själva brödet bara om man följer ditt recepet?

Såg himla smarrigt ut :-)

Krahso
0

Jag har klippt och klistrat från receptet…:

_

Näringsvärde: 580 kcal/2425 KJ, Fett: 49 g, Protein: 25 g, Kolhydrater 4 g.

F/P/K: 79%/18%/3%

_

Mumrikshumla
0

Jaha, jag trodde det var för hela mackan med påläggen i?

[Anega]
0

JAg brukar göra tonfiskbiffar när jag har äggvitor över.

Maia
0

#7 Det pålägget ger nästan inga kolhydrater. Kanske 0,25 g eller så för osten. Salladsbladet lyckas jag inte väga.

Mackan ska betraktas som en hel måltid och då kan 4g kolhydrater vara OK tycker jag. 

Jag har haft den till lunch ibland och då steker jag den medan jag gör frukost och låter den svalna i fönstret innan jag fyller den och packar in den. Vanligen använder jag inte folie (eftersom det är ganska miljöovänligt) utan packar in den i papper eller lägger den i en burk.

#8 Vad gott med tonfiskbiffar! Det ska jag göra!

[tillbakalutat]

mollward
0

Oj vad gott det ser ut! Blir mackan så hög så det går att dela den på längden, typ som ett hamburgerbröd. Eller har du gjort två bröd som du lägger ihop?

monika71
0

Tack för alla tips. Tonfiskbiffarna låter väldigt mumsiga.

Krahso
0

WOW!!! Har gjort en smörgås nu.. Jag stekte i rejält med smör, bredde på med Bregott som fick smälta över det varma brödet och så massor av ost… Underbart gott!!!

Men jag fick ett problem: Den höll samman bra i stekpannan, men när jag skulle äta, så föll den sönder i bitar. Någon som har ett tips på hur man kan få det att hålla ihop?

Maia
0

#10 Jag gör den i en liten stekpanna och viker den på mitten.

#12 Det är nog det där med storleken på stekpannan som gäller här också. Liten stekpanna, eller inte breda ut den över hela. Det kan också vara bra att låta smeten stå en stund och tjockna.

Eller också var det allt det där smälta smöret… ja, jag tror att det var det som var ditt problem, egentligen. Detta kokosbröd håller ju inte för samma saker som glutenbröd. Därför låter jag det alltid svalna innan jag brer/hyvlar på smör.

[tillbakalutat]

Krahso
0

Har gjort en till nu i kväll. Ville visa gubben hur gott det blev. Jag gjorde på samma sätt som i förmiddags men tog en extra äggvita. Nu blev den helt rätt. Nu gick den att hålla i handen precis som en smörgås. Det blir ju aningens mer kolhydrater men det blev kanongott! Gubben tyckte också om den men tycker det smakar något för mycket kokos. Så nu kommer nästa fråga: Någon som vet hur man kan dämpa kokossmaken? Någon krydda kanske?

Går det att göra dem i ugnen tro?