Vinster för sockerkänsliga
Efter att ha sökt runt lite här verkar det som att andra VINSTER än viktminskning sällan nämns. Något jag tycker är synd, för jag tror att det kan vara till hjälp för många - och även sporra många att fortsätta. Speciellt personer som är socker-kolhydrat-känsliga.
Tar därför upp den här tråden. Berättar om mina erfarenheter.
När jag i maj 2008 valde att satsa på LCHF så var det i första hand för hälso-vinsterna - såg eventuell viktminskning som en "bonusvinst".
Vinsterna lät inte vänta på sig. Efter bara någon vecka var suget, de malande hungerkänslorna som bortblåsta. Kändes som ett mirakel - efter många års kämpande och ätande i tid & otid för att hålla hunger och sug i schack.
Men allt eftersom började jag dras med i jakten på viktminskning. Började köra FAKIR - för att sätta fart på de 10+ som ligger som limpor mellan midja och bröst. (innan jag började med LCHF skämtade jag och sa; -Det är bröden som satt sig där).
Glömde totalt bort vad som var den egentliga orsaken till att jag valde LCHF. Att det var de gräsliga "socker-kolhydrat-känslighets-symtomen" - som jag så länge blundat för!
Men som jag sedan flera år så tydligt märkt av på några av mina barnbarn - efter att de ätit något med sockerkedjor. De då blev som förbytta - från att ha varit som små solar - till små monster. Humörsvängningar. Lättretliga, aggressiva, rastlösa, bråkiga, stökiga, gapiga, etc. Svårt att koncentrera sig. Men också att de blev ljus- och ljudkänsliga, fick mag- och huvud-värk.
En dag insåg jag - att jag ofta var precis likadan, efter "sockerätande". Ett beteende som jag knappast var medveten om - när det pågick. Slog ner som en bomb, som inte gick att hejda att den briserade. Humörsvängningar a lá Dr Jekyll & Mr Hyde. Från soligt glad tjej - till tjurig kärring. Upp som en sol ner som en pannkaka. Jag for fram som en orkan. Lättretlig, inte lust med något av det som föreslogs - som jag timmar innan tyckt vara superkul! Jag blev som en helt annan person!
Häromdan kom jag att tänka på VARFÖR jag egentligen satsade på LCHF. Att det var för att bli av med Dr Jekyll - att alltid få vara mitt rätta jag. Känna harmoni & balans. Kunna visa alla mina känslor (inkl att bli arg), på ett naturligt sätt - inte styras av socker. Slippa känna skuldkänslor för ett beteende som inte är mitt - utan socker-djävulens verk!
Det har hänt - tack vare LCHF! En ovärderlig vinst - det går inte att med ord beskriva.
Jag hoppas det är fler som vill dela med sig av sina erfarenheter när det gäller "vinster - andra än viktminskning - som LCHF gett".
Oj - vad tråkigt om inte de trådarna är framme oftare så att alla som vill fått läsa dem. Vi har många trådar om hälsovinster. Jag tycker nog tvärtom att det skrivs mer om det än om viktminskning.
Den här tråden är ett exempel
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har haft en fruktansvärd magsmärta som man har misstänkt är kärlkramp!!!!!
Men nu efter ca 2 månader så är den borta + att jag kan gå fortare och raskare utan smärta 
Inget sockersug eller små ätande, inte ätit popcorn eller mjölkchoklad under denna tiden, inte något annat "olovligt" heller, och de var verkligen mina svagheter i mitt förra liv.
Mer lugn inga sockersvägningar som gjorde att jag nästan svimmade om jag inte åt på fasta tider, nu är allt bara lugn och ro på den fronten.
Jag startade denna kost mest för att gå ner i vikt och det har jag gjort har en stor övervikt men är så glad och nöjd över mina andra hälsovinster så viktnedgången tar jag saka men säkert!

Det har skrivits ganska många trådar om andra hälsovinster än just viktnedgång, under årens lopp… kolla t ex i gruppen "Vinster - fysiologiska & psykiska"…
Men det är nog så, att de flesta trots allt kommer in på LCHF för att de först och främst vill gå ner i vikt… och när det sedan inte går så snabbt som man vill, eller man hamnar på en platå, då skriver man här och frågar…
Själv var jag inte överviktig då jag började, utan jag kom in på det för att jag ville undvika att bli överviktig, och få diabetes2 (som min far och farmor).
Förvånat kunde jag konstatera att LCHF gjorde att min långvariga utbrändhet, trötthet och Depression började ge vika, migränen upphörde, ryggen blev bättre, astman blev bättre, bara för att nämna några hälsovinster jag har fått… och jag har inte fått diabetes än… 
Men att det blir mycket fokus på just viktnedgång beror nog på att en del av böckerna som skrivits om LCHF handlar ganska mycket om viktnedgång. Och det är det som tidningarna smäller upp, de gånger de skriver om LCHF.
Dessutom, de andra hälsovinsterna är subjektiva upplevelser, s k "anekdotiska bevis", medan viktnedgång är ganska påtagligt, den kan alla se, så det är inte bara en subjektiv upplevelse hos den som äter LCHF…
"still lost in space and time"
Tack för tips!
"Vinster fysiologiska & psykiska". Vilken nybörjartabbe - jag har inte SETT den gruppen! Jag skäms!
Ska kolla om det finns en tråd där som jag sökt efter - en tråd som enbart tar upp vinster som gäller socker-kolhydrat-känslighets-symtom.
Orsaken till det - det är att jag på senare tid märkt att många är oförstående till socker-känslighet. Hört uttalanden - som t ex att det bara handlar om dåliga vanor, man undan för undan skaffat sig. Att det bara är att sätta stopp för det. Att det sitter i huvudet - inte i hjärnan. Att det är något man själv utvecklar. Att det skulle finnas en förklaring, som "kemisk obalans i hjärnan" bara är påhitt för att ha något att ta till, försvara de dåliga vanorna. Att det väl snart kommer att kallas något syndrom. o s v.
Odezza! Nog kan väl andra hälsovinster än viktnedgång märkas av väldigt påtagligt. Förvandlingen före & efter LCHF kan vara enorm - något som inte minst de nära & kära märker mer av än minskad vikt. Stor skillnad på att leva tillsammans med Dr Jekyll än Mr Hyde.
Förresten - den här tråden kanske bättre hör hemma i gruppen "Vinster………" ? Kanske t o m ändra rubriken till "Vinster för sockerkänsliga". Det skulle nog vara bra! För sent att vara efterklok ?

Självklart kan andra vinster än viktnedgång märkas av t ex närstående, det var inte så jag menade… men jag tror att det är svårare för tidningar att skriva om det… skeptikerna kan alltid hitta motargument, som t ex placeboeffekt, eller att tillfrisknandet bara råkade inträffa samtidigt som kostomläggningen, eller något liknande… Ett vanligt sätt att avfärda hälsovinster är just att påpeka att der är "anekdotiskt"… när det gäller viktnedgång kan man visa före o efterbilder…
Min största hälsovinst har varit på det psykiska planet, att depressionen har släppt… och jag har verkligen försökt föra fram det, för att jag tycker det är jätteviktigt att alla som mår psykiskt dålig får reda på att man kan förbättra mycket genom att äta rätt kost… givetvis tror jag inte att alla är hjälpta av det, men säkert ganska många… och det kan ju vara värt att testa innan man tar livet av sig, så att säga… Men än har det inte skapat några stora rubriker i pressen…
Jag försöker bara beskriva läget som jag har upplevt det, men jag önskar att det vore annorlunda! Jag tror att det enda som kan ändra på det är att vi blir fler och fler som går över till LCHF, och det är det ju, så på sikt kommer det nog att förändras, dvs medvetenheten om att LCHF inte bara är bra för den som vill gå ner i vikt, kommer att öka…
Ok, jag ändrar rubriken enligt ditt önskemål, och flyttar tråden… 
Odezza!
Tack för din förståelse!
Din beskrivning av dina vinster, och liknande, önskar jag att kvällspressen börjar basunera ut på löpsedlarna - istället för att så ensidigt koncentrera sig på vikt-minskning! Även om det i sig är en mycket värdefull hälsovinst.
Det var exakt det du beskriver som jag bl a hade i mina tankar när jag bestämde mig för att skriva min tråd. Att tidningarna har svårt för att skriva om det - att skeptikerna alltid hittar motargument.
Och sen det här att många människor har svårt för att ta till sig att kosten för vissa har stor betydelse, inte bara när det gäller viktproblem, diabetes, med flera fysiska besvär - utan är avgörande för hälsa & välmående på alla plan. Inte minst när det gäller barnen.
Att det därför är viktigt att i alla sammanhang sprida kunskapen om vad kolhydrater i kosten kan ställa till med - inte bara rent fysiskt. Och att en kost så fri som möjligt från kolhydrater är lösningen på problemen, för många!
Jag kanske har fel - men inte i något av det info-matierial om LCHF som jag hittills har läst, har jag stött på någonting om socker-kolhydrat-känslighets-symtomt i form av de besvär som jag nämnt, t ex humörsvängningar, Dr Jekyll Mr Hyde-syndromet, etc. Det är viktminskning och rent fysiska besvär som nämns. Det står heller ingenting om symtom hos barn, orsakade av sockerkedjor.
Tycker det här är så viktigt - inte minst för barnens skull! De stökiga, bråkiga - som inte får någon förståelse för sina humörsvängningar. Som istället bestraffas. Men också för de vuxna som lider helt i onödan!
vill lägga till……#6 En så ren kost som möjligt = fri från glutamat, tillsatser, etc. (en viktigt del i LCHF).
till "….att en kost så fri som möjligt från kolhydrater är lösningen på problemen, för många".

Jag förstår vad du menar, och jag håller med…
Men då jag försöker prata med folk om alla andra hälsovinster, så svarar dom att "diplomatiskt" att dom tror att alla är olika, och därför funkar olika på olika sorters kost… och att dom själva tycker att dom mår bra på det dom äter (veg, SLV:s tallriksmodell, whatever)…
En stund senare kan dom sitta och beklaga sig över diverse krämpor, krämpor som jag vet att LCHF har förbättrat för många…
Efter drygt 2 år så blir man lite luttrad. De flesta är inte beredda att ändra sin kost. De flesta har så många känslor kopplade till sitt ätande, så de är inte mottagliga för vanlig enkel argumentering…
För att ändra sin kost måste man ha blivit övertygad om att det är det rätta för en själv, så att man drivs av en egen inre kraft till det…
Jag känner att jag har tjatat och predikat för mina vänner och bekanta så pass att dom har tröttnat, så numera håller jag käften för det mesta… men jag menar absolut inte att man ska sluta försöka sprida info om fördelarna med LCHF (förutom viktnedgång), jag menar bara att jag numera försöker vara taktiskt, och välja tillfällena…
Men jag är optimist, och tror att bara tillräckligt många har insett fördelarna, så kommer resten att fixa sig (den hundrade apan)… och det är jättebra att det skrivs trådar här på Kif, som handlar om annat än viktnedgång! 
Odezza "8. Jag blir så GLAD
åt det du beskriver, det får mig verkligen att känna att jag inte är ensam om att tänka & tycka som jag gör. Det är som om jag själv skulle ha skrivit det - utom det där att ha 2 års LCHF erfarenhet.
"den hundrade apan", tror jag också på! Som den optimist jag är!
Jag tror också på "många bäckar små" - att de kan åstadkomma mirakler!
Därför framför jag en vädjan till den/de som planerar att ta fram informationsmaterial om LCHF; Att informera om det totala LCHF-konceptet. Inkluderande information om socker-kolhydrat-känslighet, på ett klart och tydligt sätt. Vad det innebär, hur det kan yttrar sig, symtom - psykiska såväl som fysiska (humörsvängningar, Dr Jekyll-Mr Hyde-syndromet - allt - inkl barns beteénde).
Jag tror att väldigt få - i dagsläget - känner till hur socker-kedjor kan påverka vissa människor.
Och informera om vad som kan bli bättre med LCHF - inkl vilka fördelar - VINSTER - BARN kan få av LCHF. Att stökiga, bråkiga barn kan bli lugna & harmoniska med LCHF kost, t ex.
Informera om att LCHF-kost betyder - SÅ REN KOST SOM MÖJLIGT= fri från glutamat, tillsatser, färgämnen. E-nummer, etc. Informera om hur detta kan påverka känsliga personer.
En sammanställning av mycket här - det vore ju rena önskedrömmen! Skulle bli en perfekt bok!
Var sak har sin tid - men jag hoppas på detta.
Margareta!
Nu har jag läst i tråden du tipsade om. Så bra den är! Verkligen läsvärd - inte minst för nybörjare, och för alla som av en eller annan anledning behöver peppning.
Det är ovärderligt att - som i denna tråd - få ta del av det som de som hållit på länge med LCHF, delar med sig av.
Tack för tipset!
Sias! Jag är själv sockerkänslig och tycker också att det är ett viktigt ämne att ta upp. För mig är viktnedgång visserligen viktigt för min självbild och för mitt välmående rent fysiskt men eventuell övervikt är rent bagatellartad jämfört med det personlighetsförtryck jag har utsatt mig för genom att använda socker. Jag är så känslig för socker att jag måste ha nolltolerans mot allt rent socker och dessutom ständigt hålla koll på hur jag reagerar på grönsaker, laktos mm.
Om du inte har läst den rekommenderar jag Bitten Jonssons Sockerbomben som tar upp mycket av det du nämnt ovan.
Jag hade aldrig fått någon som helst kontroll över mitt sockerberoende utan LCHF-kost, det är det enda som har fungerat för mig.
Humörsvängningarna och ångest ska vi inte tala om, hur otroligt mycket bättre jag mår nuförtiden! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!