Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7369 ggr
mamski
0

Illamående?

Har nu ätit LCHF i drygt 2 veckor och märker redan de positiva hälsoeffekterna jag hade hoppats på!

Men jag är ofta illamående både före och efter maten! Finns det någon som har något tips om hur man kan avhjälpa detta, nånting man kan äta eller dricka? När det varit som värst har jag ätit ett äpple (saknar verkligen frukt!) men absolut inga spannmål. Då har illamåendet lugnat ner sig. Grejen är att jag inte egentligen kan äta socker i den formen, inte än i alla fall. Så frågan är vad jag ska göra nu, vad jag ska äta istället för nån kolhydrat för att illamåendet ska gå över. Förslag? Eller är det bara att härda ut?

Misstänker att det är min lever som inte har vant sig ännu, eftersom den sen 16 år är van vid en kolhydratrik kost utan större proteinmängd (16 år som vegan-laktovegetarian-semivegetarian har väl satt sina spår…)

Är det vanligt att må illa och hur har ni andra löst det?

Maia
0

Har du provat med en skiva ost och lite vatten?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

sigyn
0

Jag mådde så hemskt illa så till slut efter diverse husmorskurer så tog jag till Apotekets magmediciner och nu mår jag alldeles förtträffligt. Troligtvis så var det en magkatarr.

Thyra4
0

Jag har också haft problem med illamående. Inte efter maten utan snarare inför nästa mål och det känns ibland som jag inte vill äta men jag tror att det är hunger, för det blir bättre efteråt. Nu efter 8 veckor med den här kosten- så har det blivit mycket bättre. Kan känna av illamåendet och halsbränna ibland,  men då äter jag något.

Hoppas att det går över för Dej också.

Johanna-Soderlund
0

Ät mer grönsaker så blir det nog bättre.

odezza
0

Jag kunde känna mig lite illamående i början av kostomläggningen. Jag fick då tipset om kanel av en väninna som kört LCHF i elva år… jag frågade hur man skulle inta det, och hon menade att man kunde strö det på maten osv…

Nu har jag inte testat just det, vet inte om jag gillar att vanlig mat smakar kanel… men jag hittade rött te med kanel på coop, (friggs, orientalisk kanel, finns säkert i andra affärer också) och drack en kopp efter maten. Och jag tyckte att det hjälpte…

Jättegott med vispgrädde i, men det går säkert bra utan också…

"still lost in space and time"

Wildrat
0

Du behöver äta lite oftare. Illamåendet är hunger som fått vänta för länge occh med en massa fett i maten tar det ett tag innan kroppen inser att du ätit, därför är du illamående efteråt också. Det är också lite kolhydratabstinens, kroppen tror att den inte fått någon mat eftersom den inte innehåller några kolhydrater. Därför mår du bättre av äpplet.

Så, ät lite oftare och gärna lite mer grönsaker.