Är UV-ljus farligt?
Jo, det är väl det som sägs va - i för stora mängder…
Fast VARFÖR!? Vår energikälla solen, som har möjliggjort liv på denna planet, innehåller en herrans massa s.k. strålar, och BLAND dessa s.k. ultravioletta sådana… Varför skulle dessa helt plötsligt blivit FARLIGA för livsprocesserna, menar den härskande s.k. vetenskapen!? Är det det OZON-lagret, som härskarna menar är uttunnat, som de hänvisar till här!?

Jo, jag misstänker att vi har att göra med ännu en myt…
Ja, därför undrar jag vad den "vetenskapliga" bevekelsegrunden är för påståendet att UV-ljus kan vara skadligt!?
Behöver jag säga att jag även misstänker att det här med uppgiften att ozonlagret är uttunnat, också är en myt… Ja, frågan är - är det just ozonlagret (och endast detta) som hänvisas till, för att kunna hävda att vissa av solen naturliga vibrationer, gått och blivit farliga!?
Men det är väl ändå moderation som menas?!
UV-ljus är ju inte farligt , och precis som du säger så är det livsviktigt för liv på jorden. Men eftersom ozon-skiktet är uttunnat pga av det människan släppt ut så släpps uv-ljuset igen UTAN skyddet som ozonskiktet ger.
Dessutom så tror jag inte att männislot för 700 år sedan inte brände sig i solen om dom var ute för länge, och de utvecklade nog också melanoma på huden.
Varför skulle det vara en myt, menar du? Att ozonlagret är uttunnat?!
aswedishsmorgasbord.com
Nånstans läste jag att det möjligen kunde vara dessa UV-faktor-cremer som kunde framkalla hudcancer!?
Jag är mycket tveksam till att det skulle vara en myt att ozonlagret uttunnas, det finns så otroligt mycket observationer av det att det inte ens finns rum för tvivel att vi har skapat hål i ozonlagret. Detta till stor del på grund av vårt stora användande av freon, som nu dock som ni känner till är förbjudet…
Har för övrigt läst rapporter om att ozonlagret för första gången sedan freongaserna togs i bruk håller på att återbildas. Det går långsamt, och det finns redan enorma hål, men det håller på att reparera sig. Tror jag, enligt vad jag läst.
vi har kanske för många metoder att mäta ozon, och andra onyttiga ämnen. sen när, började vi att mäta? kunde dom på 1700-talet mäta ozon? visste dom vad det var? jag är bara en dum en, som tror på allt som jag läser. hur såg vårat ozonlager ut när vi hade vår senaste istid, när den nu var?

Nog är solljus livsfarligt alltid.
Om ca 5 miljarder år kommer solen att växa och bli så stor att den omsluter de inre planeterna i solsystemet inklusive jorden.

vow, var har du läst det? jag blir så imponerad av alla er som kan så mycket. 5 miljader år? hur kan man veta det? jag tror ju på det för jag har ju läst det, HÄR. kan du förklara för en dum en?

Bertina
Solen är ett stort brinnande gasmoln som faktiskt kommer att få slut på energi så småningom..
När temperaturen sjunker utvidgas först ytan ofantligt mycket vilket förvandlar jorden till aska, sen kollapsar stjärnan till en liten vit dvärg och solsystemet blir väldigt kallt och mörkt.
Fast det är ju som sagt ett tag innan det sker
..
Jag läste en artikel att det kommer att hända den 14 augusti 2143
eller var det 2243??? kommer inte ihåg vilket år, men lite förvånad var jag nog att dom var så säkra på datumet.
aswedishsmorgasbord.com

#8: Det är en reaktion på att det ansamlas helium i kärnan som kommer att få solen att svälla, kärnreaktionen som pågår i solen är ju en fusion där helium bildad av att två väteatomer smälter samman.
Det enda ozon hål som man egentligen upptäckt är över Antarktis, och sen är det ju två ozonskikt, det övre är opåverkat det är det undre som påverkats av freonet
UV-ljus har alltid varit farligt, men våra förfäder ägnade sig inte åt solbadande
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Rätt svar är att UV-ljus är både livsnödvändigt och livsfarligt! Att vi behöver solen för att kunna tillverka D-vitamin visas tydligt genom att evolutionen sätt till att alla folkslag (från nordbor, till inuiter och japaner) på nordliga, solfattiga breddgrader utvecklat ljusare hy än vårt afrikanska usprung. På så sätt kan vi lättare tillgodogöra oss solens strålar under de korta månader då den är stark nog för att tillverka D-vitamin.
Men för mycket UV-ljus kan också vara livsfarligt. Ett populärt sätt att sterilisera dricksvatten i fattiga, tropiska länder är att hälla det orena vattnet i Coca Cola-plastflaskor och låta det stå ute i den tropiska solen några timmar. Alla bakterier dör av UV strålningen! För oss människor kan för mycket UV-strålning orsaka hudcancer.
Rådet är sola med måtta! Försök att bygga upp en jämn solbränna under lång tid och korta solvistelser. Bränn dig aldrig. För D-vitaminets skull räcker det med en halvtimmes vistelse i solen på sommaren, sedan stängs D-vitaminproduktionen av, av sig självt.

# 10:
OK, så UV-ljus överstigande vissa mängder, skulle anses farligt för djur och människor ÄVEN om det inte vore för ozon-lagret, som samma härskande "vetenskap" anser blivit tunnare!?
(Det var väl det jag hade för mig att man menade… Var lite lat för att kontrollera själv. Ja, för ingen säger väl emot Starhawk - även om ni är inne på att det heter att UV-ljuset blir så mycket farligare, genom det uttunnade ozonet!?)
Då undrar jag: Vad ÄR det med DESSA specifika vibrationer, som gör dem farliga!?
Hög energi! Vi har sensorsystem för värme och ljus. Därför känner vi igen stark värme och starkt ljus. Däremot har vi inget motsvarande system för UV-delen av samma elektromagnetiska strålning. Vi är alltså inte medvetna om hur stark strålningen är förrän huden reagerar vid en brännskada.
Svårare än så är det inte.
En studie på råttor visar att de som får mer får mer tumörer i förhållande till hur mycket fleromättat fett de äter istället för mättat när de utsätts för UV bestrålning.
Kan det vara margarinerna och växtoljorna som är en bov i dramat kanske?

# 13: Hudcancer har väl påståtts vara relaterat till antalet brännskador orsakade av solen och omfattningen av dessa under varje drabbad individs hela levnad. Denna slutsats kan väl rimligen inte vara dragen annat än genom enbart "förmodan", då någon objektiv undersökning i respektive hudcancerfall för att verkligen kunna slå fast en förekommen högre frekvens solbrännskador hos "cancerfallet" under dess hela levnad jämfört med befolkningen i övrigt, väl knappast kan vara gjord!?
Vad finns för BEVIS här!? Brännskador genom eldsvådor etc., är väl t.ex. inte förknippat med högre frekvens hudcancer!?
Jag påstår inte att UV-ljus inte är inblandat på något sätt här. Dock känner jag det väldigt angeläget att verkligen "PRÖVA" dessa rön. OM UV-ljus är en del av problematiken, så kan det väl i alla fall teoretiskt sett vara kopplat till den verkan som UV-ljus har i SAMBAND med T.EX. för lite kolesterol i underhuden, eller för mycket fleromättat fett i omlopp, som Glennart stack in en fundering om…
Ja, fast jag måste då säga det att jag är minst lika öppen för idén att den ökade frekvensen hudcancrar har att göra med någonting ANNAT än för MYCKET UV-ljus, och där jag mycket väl kan tänka mig att det SNARARE har att göra med för LITE utsättande av solljus… (Hur mycket har inte propagandan att folk ska SKY solen, medfört för att folk under de senaste årtiondena verkligen har GJORT det!?)
Jag vill hålla alla dörrar öppna här! Dock sticker jag som ni märker, inte under stol med att min bestämda känsla - och en del annat också - säger mig, att hudcancer INTE uppstår såsom den härskande s.k. vetenskapen just nu gör gällande…
Hoppa gärna på mig om ni anser att jag far runt med för skadliga idéer, men släng då i så fall samtidigt gärna upp BEVIS för att jag har fel!
#15: Det jag svarade på var "Vad ÄR det med DESSA specifika vibrationer, som gör dem farliga!?"
Däremot ger jag mig inte in i diskussionen om vari farligheten består. Men *om* det ligger något i att den svaga och i detta sammanhang ytterst lågfrekventa/energiglesa elektromagnetiska strålningen skulle förorsaka skador på biologiska vävnader så är det väl fullt rimligt att en väsentligt starkare UV-strålning (energi/kvm) också skadar.
Det är väl få som fått hudavfall av sin mobil?

Förstår Erik… Jag vill ändå vidare här… :-)
Som jag ser det så är det väl en sak att solljus kan skada huden lite, och en annan att detta skulle orsaka cellförändringar. Brännskador från t.ex. eldsvådor skadar OCKSÅ, och ofta mycket MERA…
Frågan är vilka studier som TYDLIGT slår fast att det finns ett samband mellan solens elektromagnetiska "strålning", och cellförändringar som i stor utsträckning sker i västvärlden…
Det BORDE ju finnas en HEL DEL studier som visar på ett samband mellan brännskador orsakade av solen, och malignt melanom, innan en flera decennier lång propaganda-apparat skulle dra igång…
Med tanke på att detta handlar om liv och död, och när propagandan varit så massiv och så Oifrågasatt som den har, borde slutsatserna av dessa studier dessutom vara fullständigt entydiga…
Låt höra nu! Vad har vi!?