Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 1843 ggr
Orange
0

HJÄLP, bränd talg?

(Skrev detta nyss i "talg för nyfikna", men behöver få svar nu…)

Försökte skira nöttalg, men misslyckades totalt… det var länge sen jag tittade på instruktionerna när jag skule försöka mig på det, och har nu bränt 1 kg talg!

två misstag: jag använde lock (jag ville inte att det skulle lukta) och en klåfingrig typ (=pojkvän) höjde värmen efter ett par timmar för att "speeda på" utvecklingen…. reslutat: helt vidbränt och hela lägenheten luktar!

Finns det NÅT jag kan göra med det silade fettet eller är det helt försört? Är det bara "restprodukterna" som bränts sönder, eller kommer fettet smaka äckligt också? Är allt det nyttiga borta? hoppas nån kan svara..

Aniara4
0

Häll det över huvudet på pojkvännen.

Margareta
0

Ingen aning

Numer pensionär i Nynäshamn

missaz
0

#1 *asgarv* Skrattande

Jag tror inte fettet smakar bra, bränd mat är ju över huvud taget inte så nyttigt heller… JAG skulle ha kastat det… eventuellt på pojkvännen. Flört

Orange
0

*suck* nu hade det svalnat nog för att jag skulle våga smaka på det.. och det smakar onekligen bränt :/ fasen! avskyr att spendera så lång tid på nåt som går rakt ner i sopkastet :P någa, det var åtminstone inte dyrt. Men dom kommer väl undra i köttdisken på min ICA när jag går och köper ÄNNU ett kg talg imorgon ;)

Hur kan jag slänga det? Vasken är ju inte ett aternativ… jag vill helt inte låta det stelna helt i nån kastrull. Plastskål? Platspåsar?

Att slänga det på pojkvännen övervägdes starkt, men han hann smita iväg till träning. bah.

missaz
0

#4 Häll det i en gammal flaska (petflaska eller liknande) och släng det i brännbart. Fett brinner bra!