Speciell osthyvel
Förr fanns det en osthyvel som bara hade en tråd längst fram i stället för blad och den skar riktigt tjocka ostskivor (ca 4 - 5 mm). Jag har letat överallt, men kan inte hitta sådana. Finns det någon här som vet någon som säljer sådana?
Den är nog vanligare utomlands än här. Vi har letat länge efter en liknande som du efterlyser, tråd på sidorna om en mittpinne istället för längst fram.
På Åhlens hittade vi en men den var hutlöst dyr, till sist hade vi tur och hittade när vi var inne i en riktig ostbutik och handlade.
Ser att du bor i Skåne, ta en tripp över bron och köp en sådan osthyvel där, och lite fläsksvålar. :)

Japp Cervera säljer den i märket Anders Petter kostar 119 kr och jag köpte en här i veckan…..
Du kan åka till Lund och köpa en variant av en sådan för liten penning på Tiger (Jag gillar verkligen den affären!) som ligger vid ett av de centrala stora torgen i Lund. Här är länk med adress. Där finns också extratrådar att köpa billigt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hur har det gått? Har du fått fatt på någon?
mamma har en sån :-)
väldigt bra!
#1, 2, 3, 4 Tack för era tips! Jag har vunnit en auktion på en sådan osthyvel på Tradera. 31 kronor + frakt… får den nog i slutet av veckan!
Det var ju bra, det!