Varför får jag mindre akne av LCHF?
Jag har funderat mycket på det här med varför min hy blivit bättre med LCHF (har hållit på i 4 månader nu). Jag äter nog vad man skulle kunna kalla LCHF-light, om man nu får lov att kalla det så
. Kött, fisk eller fågel och mycket smör och ost, mycket grönsaker, någon enstaka frukt, nötter till helgen, en del mjölkprodukter, men faktiskt också lite osötat bröd (vilket ju inte är LCHF), men minimalt med socker.
Efter en tjänsteresa där det var svårt att äta LCHF så föll jag till föga och åt vad som serverades (en del bröd, pasta, potatis till maten) och några dagar efter jag kom hem fick jag massor med akne.
Nu äter jag som vanligt igen och min hy har blivit bättre. Jag funderar på om det framförallt är jag numera lagar min mat själv och har med matlåda och därmed kanske minskar mängden omega 6 jag får i mig. Små mängder spannmål verkar inte paja min hy.
Vad tror ni andra? Är det frånvaron av stora mängder omega 6 som är det viktiga? Eller är det själva reduktionen av kolhydrater och fettdriften som är det viktiga? Eller både och?
För mig är det så här. Mår magen bra så blir hyn fin. Kan väl tänka mig att om magen mår bra så kommer allt slagg ut som det ska, annars tar väl kroppen till nästa reningsorgan, huden.
Här är en länk till en randomiserad studie som visar att acne minskar av låg glykemisk belastining (GI x kolhydratsmängd):
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/86/1/107
Många hälsoförbättringar med LCHF brukar ju avfärdas som att det bara är anekdoter, men i detta fallet finns det allstå vetenskapliga bevis av god kvalitet.

Tarmen och huden utvecklas av samma fosterhinna, så det känns ganska naturligt att en bra fungerande tarmsystem påverkar utsidan.
Mycket acne är infammatoriskt betingad om jag fattat det rätt. Kolhydrater (framför allt snabba) och omega-6-överskott främjar inflammationer och därigenom sjukdomar som allergier, acne, hjärt- och kärlsjukdom exempelvis. Acne verkar ocskå ha med mjölkintag att göra, om det är mjölkproteinet eller laktosen som är problemet vet jag inte.
# 1 och # 3: Ja, det har jag inte tänkt så mycket på förut, men varför inte. Har i och för sig aldrig haft magproblem innan LCHF, men visst kan det spela roll för hur slagg kommer ut ur kroppen.´
#4: Just detta med omega-6-överskott är jag ganska säker på att jag har minskat med den här kosten: nästan inga luncher ute eller halvfabrikat (som garanterat innehåller margarin och sånt), mer användande av ekologiskt kött från lamm och nöt, o.s.v. Jag steker numera alltid i smör och inte i olja.
#3 och #4: Intressant det där med snabba kolhydrater. Väldigt intressant med forskningsartikeln Per. Jo, jag äter ju betydligt mera kolhydrater än många på detta forum och det verkar inte som om spannmål i sig ger mig akne, men visst sjutton är det väldigt lågt glykemiskt index. Jag är rätt petig med det bröd jag äter, grov bröd utan konstiga tillsatser (brukar köpa Saltå Kvarns bröd i samband med leverans av grönsakslådor). Bröd kan ju annars innehålla lite vad som helst idag
.
Detta med snabba kolhydrater skulle ju också kunna förklara det totala raset av hyn efter min tjänsteresa. Det var croissanter till frukost, pasta och pommes till middag….Men det kan säkert delvis omega-6 göra också.
Tack för alla svar. Jag har verkligen funderat eftersom hyn inte verkar ha blivit sämre sedan jag introducerat en smörgås på morgonen (fick så ont i magen av yogurt och fixar inte ägg och bacon på morgonen).

Sakta eller snabba, men de är kolhydrater allihopp. Man kan ju fråga nyttan av de. (har frågat många 'brödmissbrukare' inkl mig själv, det finns ett enda svar när man nystar tillräckligt,'' jag är van, och det är gott.'' Numer kan jag säga: sen då? det är mycket som är gott) Jag klarar inte av frukost heller, men en kopp äggmjölk går alltid ner.
Det kanske inte bara handlar om hur slagg kommer ut, utan vad kan vi smälta och använda av det vi äter.
Dessutom, varför finns det så mycket benskörhet numera? För att fullkornet hindrar kalcium och mineralupptag kan väl inte spela in. Eller?
#6: Tja, visst kan man fråga sig det. Men eftersom jag inte har problem med vare sig övervikt eller insulinresistens och verkar tåla en del kolhydrater (även i form av spannmål) utan att få ett sötsug, så ser jag inte det som något stort problem, så länge det handlar om små mängder. Jag upplever att jag har fått hälsovinster i form av LCHF eller kanske man skall kalla det LCHF-inspirerad kost.
För min del så har jag som sagt provat andra frukostar och fått ont i magen av dem. Det tycker jag känns som ett tillräckligt bra argument för mig. Jag kan äta en skiva bröd med mycket smör och så några bitar ost och jag känner att min mage mår bra.
Kanske har jag fel och kommer att få problem p.g.a. spannmålsintaget, men jag tänker som så att jag lyssnar på min kropp och just nu känns detta som rätt nivå för mig.
Jag har aldrig provat äggmjölk och kan visst tänka mig att prova, eftersom jag tror att ägg är ett mycket bättre livsmedel än bröd generellt sätt. Vet inte hur stor skillnad det är i smaken jämfört med äggröra
"Dessutom, varför finns det så mycket benskörhet numera? För att fullkornet hindrar kalcium och mineralupptag kan väl inte spela in. Eller?"
Det är därför man ska se till att blötlägga de gryn man äter, eller äta surdegsbröd, så att fytinsyran försvinner. Om man nu vill äta spannmål.
Dessutom stabiliserar LCHF hormonerna och det kan också hjälpa till att göra acnen bättre.
#8: Om man blötlägger grynen, skall man då hälla bort vattnet man blötlagt i? Om man t.ex. gör gröt skall grynen stå blötlagda över natten och så häller man av vattnet och gör gröt sedan? Eller hur hänger det ihop?
Det mesta bröd jag äter är surdegsbröd, men idag provade jag en variant av äggmjölk som jag gillade skarpt så det kanske är slut på bröd i fortsättningen.
#9: Ja, det låter ju som en väldigt rimlig förklaring. Min akne har helt klart haft ett samband med ägglossning. Nu är den som sagt mycket bättre.
#10 Fytinsyran bryts ner i grynet, så det spelar ingen roll om man har kvar vattnet eller inte. Det är groddningsprocessen som startar i grynet som gör det. Jag brukar låta gryn stå över natten i rumstemperatur, hälla av vattnet och sen koka.
#11: Tack för svar. Ja, om det blir gröt i fortsättningen så får havregrynen och rågflingorna stå i blöt. Gröt med en klick smör i är väldigt gott.
Som hudvårdsterapeut så kan jag tillägga att de zoner i ansiktet som oftast drabbas av finnar och plitor är hakan, under kindbenen och i pannan. Det är zoner för tarmarna och när de blir störda av kolhydrater så reagerar huden med utslag
Akne/finnar får man från testosteron! Ökad utsöndring vid t.ex. träning.
Testosteron är dessutom en komponent av östrogentillverkning för kvinnor. Vid en hormoniell förskjutning mot testosteron (t.ex. om konverteringen till östrogen inte fungerar som den skall) är det större sannolikt att få ökad behåring, bukfettinlagring och akne.

Jag har hört att många kvinnor som är gravida får bättre hy….är det för att förhållandet östrogen och testosteron ändras? Att östrogen ökar och testosteron minskar?
Någon som vet?
#14 inte bara av hormoner mikaelj
Hygien?
Har du fler orsaker får du gärna lista dem.
#14: Men inte är det väl bara p.g.a. testosteron?! Skulle det i sådana fall innebära att jag har en mycket lägre testosteronhalt när jag kör LCHF än tidigare? Hur hög halt av testosteron har kvinnor i fertil ålder utan några problem med ägglossning och menstruationer? Jag säger inte att jag vet, men jag tror att det kan finnas andra hormoner som spelar in som är väl så troliga.
Och/Eller så handlar det bara om blodsockerhalten som hålls låg och minskar inflammatoriska processer.
Provade förresten en sagolikt god frukostdryck i dag. Jag värmde 1 dl vispgrädde och en äggula + lite vaniljpulver. Mums! Inget sug efter bröd efter det och inget ont i magen alls.
Ja, att LCHF är antiinflammatoriskt hjälper säkerligen! Det jag ville poängtera är att den huvudsakliga anledningen till akne är just testosteron.
Sedan kan säkert -- som du påpekar -- en konstant förhöjd inflammationsnivå(?) göra det mycket synligare även vid låga nivåer av, tja, testosteron om vi nu säger att det är orsaken.
Kvinnor i fertil ålder har en del testosteron, ungefär 1/10 så mycket som män, men är å andra sidan känsliga för dess effekter.
#19: Tack för svaret. Intressant!
Monika! Hur var det i början av ditt LCHF liv? Jag har fått mer acne (utslag), till och med på halsen. Har bara hållit på med LCHF en vecka än så länge…. Så jag är Ny-frälst på LCHF. Hoppas de försvinner med tiden.
#21 Omställningsbesvär.
#21: Förbättringen kom nog efter en månad ungefär. I början hade jag också en period med mera akne. Lycka till LCHF!